Százmillió dolláros zsákmány

Az amerikai és európai hadihajók felvonulása sem riasztotta vissza a szomáliai kalózokat. A hétvégén tengeri rablók kerítették hatalmukba a szaúdi Sirius Star tankhajót százmillió dollár értékű olajszállítmányával együtt. A bűnözők minden sikerével erősebb lesz a káoszba süllyedt Szomáliában a kalózkodásra épülő feketegazdaság.

A Nimitz osztályú amerikai repülőgép-szállító anyahajók méretét elérő Sirius Star kapitányának sok esélye nem volt. A kenyai-tanzániai határ előtti vizeken támadták meg tengerjáróját, vagyis messze a nemzetközi közösség által ellenőrzött zónától, 480 mérföldre a szomáliai partoktól.

Míg a mindössze kilenc hónapja vízre bocsátott, 330 méteres tankhajó mintegy 15 csomóval képes haladni, a kalózok kis motorcsónakjai dupla ekkora sebességre képesek. Ha egy fegyveres felvezetéssel nem rendelkező hajó kerül a bűnözők útjába, nincs menekvés.

A kalózok ügyesebb kormányosok annál, mintsem hogy a nehézkes teherszállítókkal el lehessen süllyeszteni őket. Zsákmányukat ráadásul az alacsony áron is beszerezhető RPG-7-es páncéltörőkkel közelítik meg, így nincs kapitány, aki hősködne láttukon, és a tengeri teherszállításra jellemző nemzetközi személyzet is jobban ragaszkodik életéhez, minthogy szembe szálljon a köteleken gépfegyverrel felmászó seregnek.

Az Aramco szaúdi olajvállalat libériai zászló alatt hajózó olajszállítóján brit, horvát, lengyel, olasz és fülöp-szigeteki állampolgárok alkották a legénységet. Ők 25-en most a szomáliai kalózok foglyai, és minden bizonnyal Eyl kikötővárosa felé tartanak. A túszok és a nagy mennyiségű nyersolaj miatt valószínűtlen, hogy az Indiai-óceán ezen részén tartózkodó amerikai vagy európai hadihajók megkockáztatnák a Sirius Star megrohamozását. - Amint a legénység a kalózok fogságába kerül, új helyzet áll fel. Túszok esetén mindig különös körültekintéssel kell eljárni – magyarázta az azonnali katonai akció elmaradását Jane Campbell, az ötödik amerikai flotta parancsnoka.

A rablók szokásos üzletmenetüket követték most is: miután lehorgonyoztak szülőföldjük partjainál, közvetítőkön keresztül kapcsolatba léptek a tulajdonossal, és visszavásárlásra ajánlották fel a szállítmányt. Az Aramco leányvállalata, a dubai Vela International által kiadott közlemény szerint a tárgyalások megkezdődtek, amelyek legfőbb célja a személyzet gyors kiszabadítása. A cég kapcsolatba lépett az illetékes nagykövetségekkel, és a túszejtők újabb jelentkezését várják.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Egyszer mindenki meghal – mondta egy szomáliai kalóz nemrég a Spiegel német hetilap kérdésére, nem éreznek-e félelmet az óriásokkal szembeni harcban. A korábban halászatból élő férfiak jelentős része kényszerből lett tengeri rabló. Munkájukat részint az országban uralkodó káosz miatt vesztették el, de ezért az Afrikában több helyütt is alkalmazott dinamittal történő halászat is felelőssé tehető. Az óceánba hajított robbanószer ugyanis nem csak a kifejlett példányokat öli meg, és hozza a felszínre, de az utánpótlást jelentő fiatal egyedeket is.

Puntland tartományban így sorra alakulnak a kisebb kalózseregek. Az ötven-száz fős egységek saját szakállukra dolgoznak, és kizsarolt millió dolláros váltságdíjaikból egyre modernebb fegyvereket és egyre több hivatalnokot képesek megvásárolni maguknak. Bár egy új törvény értelmében halál vár minden bűnösnek talált kalózra, a velejéig korrupt államban még egyetlen ilyen ítélet sem született meg.

A nemzetközi sajtó beszámolója szerint idő közben példaképpé váltak a divatos ruházatot viselő, nagy autókat vezető bűnözők. Egyes jelentések szerint oda is figyelnek hírnevükre, és bizonyos területeken Robin Hood módjára próbálnak fellépni. Hősnek számítani pedig nem nagy nehézség egy olyan országban, ahol az emberek döntő többsége naponta egy dollárnál kevesebb pénzből kénytelen megélni.

A szomáliai kalózok idén a Kuala Lumpur-i Nemzetközi Tengerészeti Iroda számítása szerint már 88 hajót támadtak meg, és még mindig hatalmukban van 14 teherszállító személyzetével együtt. A kezdetben kisebb összegeket követelő kalózok idő közben megtanulták, mi a világpiaci értéke zsákmányuknak, így a pár tízezer dolláros válságdíjak helyett már milliókat követelnek. Szudáni becslések szerint idén 50 millió dollár lehet a bűnbandák bevétele.

Volt olyan vitorlás, amelyről a szárazföld belsejébe hurcolták az utasokat. A Candy M. három német vitorlása és a francia kapitány állítólag egymillió dolláros váltságdíj kifizetése után kapták vissza szabadságukat. A kalózok sem luxushajóktól, sem teherszállító tankerektől nem riadnak vissza. Egyik nagy dobásuk az ukrán tulajdonú, a karibi Belize zászlaja alatt hajózó Faina elfogása volt. A hajó 33 darab T-72-es páncélost szállított fegyveres kíséret nélkül Kenyának. Ha minden igaz. Ahogy a Spiegel feltárta, a kalózoknak olyan fogás sikerült, amire nem igen vágytak – mint mikor a zsebtolvaj véletlenül a maffiafőnököt rabolja ki. A szállítmánynak ugyanis nincs igazán gazdája. Feltételezhető, hogy a szudáni kormánynak szánták, ami Kenyát és Ukrajnát is rossz hírbe hozná.

A szaudi szupertanker
A szaudi szupertanker
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.