Szankciók helyett Berlin inkább üzletel Iránnal
A SpiegelOnline vasárnap megjelent cikkében a szövetségi kormány számára kínos információkat tárt a nyilvánosság elé: november 18-án a Mahan Air iráni légitársaság flottája egy Airbus 310-304-essel gazdagodott, amelyet Kijeven keresztül egyenesen a német kormánytól szerzett meg.
Az 1989-es gyártású gép 20 évig állt Berlin szolgálatában, és Helmut Kohl, valamint Gerhard Schröder volt kancellár, illetve Joschka Fischer egykori külügyminiszter, valamint Angela Merkel kancellár és kormányának tagjai is utaztak vele. A Theodor Heuss nevet viselő repülőt hálófülkék, tusoló és bőrkanapék tették kényelmessé. A világhálón szárnya kapott híresztelések szerint a gépet a jövőben is megbecsülik majd, hiszen Mahmúd Ahmadinezsád iráni elnök szolgálatában fog állni.
Az üzlet különösen bizarrnak tűnik most, hogy a Nyugat az arab tavasz miatti rövid kényszerszünet után újra elővette Teheránt és atomprogramját. Alig valamivel korábban, az ominózus NAÜ-jelentés után, amelyben megállapították, hogy Irán veszélyesen közel van saját atomütőerejének létrehozásához, Steffen Seibert kormányszóvivő még azt mondta: Németország "aktívan lép majd fel az Iránnal szembeni keményebb szankciókért". Berlin az érvényben lévő büntető intézkedések miatt nem adhatta volna el közvetlenül a repülőgépet az iszlám köztársaságnak.
Berlin mentségére legyen mondva, hogy a kormánygép kerülő úton landolt Teheránban. A Theodor Heuss tavaly júniusban tette meg utolsó útját Németország szolgálatában, majd a kormány értékesítési társasága gondoskodott eladásáról. Az érdeklődők május elején tekinthették meg a gépet, május 24-éig pedig meg kellett tenni ajánlataikat. A repülő végül 3,125 millió euróért cserélt gazdát, és egy festés után egy ukrán befektető vette meg, aki titokban továbbadta azt a Mahan Airnek.
Szakmai berkekben azt gyanítják, hogy az ukránok kezdettől fogva az irániak beépített emberei voltak. Nem ritka jelenség, hogy a repülőgépek kitérő közbeiktatásával kerülnek végső tulajdonosukhoz.
Christofer Witt, egy repüléssel foglalkozó német és angol nyelvű folyóirat kiadója szerint az eredeti eladó gyakran tisztában van vele, kinél landol végül a gép. A múltban is volt már rá példa, hogy a Lufthansa gépei Kijeven át Iránban kötöttek ki - mutatott rá Witt.
A Mahan Air javait az Egyesült Államok nemrég befagyasztotta, arra hivatkozva, hogy a kétes hírű légitársaság titokban fegyvereket szállít, és a Forradalmi Gárda tagjait fuvarozza.