Kegyetlen balettvilág: sav az igazgató arcába

Savat öntöttek Szergej Filin, a moszkvai Nagyszínház művészeti igazgatójának arcába. A művész állítólag az intézményen belüli hatalmi harc áldozatává vált.

A díjnyertes balettművész csütörtök este már nyitotta lakásának bejárati ajtaját, amikor valaki a nevét kiáltotta. Megfordult, és ebben a pillanatban egy eddig ismeretlen támadó savat öntött az arcába. Szergej Filin harmadfokú égési sérüléseket szenvedett, az orvosok a látásáért küzdenek. Valószínűleg külföldi klinikára viszik majd, ahol hat hónapig is eltarthat, míg felépül.

Az áskálódásról és intrikákról hírhedt Bolsoj szóvivője elmondta, hogy a színház 42 éves művészeti vezetőjét hónapok óta fenyegetik, de ez elődjeivel is megtörtént. Többször megkarcolták autóját, kiszúrták a kerekeket, e-mail fiókját feltörték, leveleit nyilvánosságra hozták. Egyik rokona azt tanácsolta a művésznek, hogy fogadjon testőröket, de Filin elvetette az ötletet. Sosem gondolta ugyanis, hogy a fenyegetések a tettlegességig fajulnak. Asszisztense elmondta: úgy tűnt, hogy az egész mögött egy elég primitív ember állhat, aki tele van gyűlölettel. – Sosem gondoltuk volna, hogy a pozíciókért – és nem ingatlanért vagy olajért - folyó harc idáig fajul. Azt hittük, hogy legalább az erkölcsi minimum megvan a színházi emberekben, ezért is olyan rémisztő ez az egész – mondta a szóvivő.

A táncosok közül többen a Filint kezelő kórházi osztályon virrasztottak, írja a The New York Times. Azt sejtik, hogy a színházon belüli szakmai féltékenység, illetve a táncosok és az intézmény vezetői között zajló hatalmi harc lehetett a támadás oka.

A 2011-ben hat év után újranyitott Nagyszínház ügyvezető igazgatója egy orosz tévének elmondta: Filin „hajthatatlan” vezető volt. Ha úgy gondolta, hogy egy előadó nem készült eleget a szerepére, vagy egyáltalán nem képes rá, akkor nem hagyta, hogy a színpadra lépjen. Anasztázia Volocskova, a Nagyszínház egykori balerinája is erről beszélt: Filin kinevezése nem okozott nagyobb ellenállást. Az azonban, ahogyan a szerepeket osztogatta, sokakban szenvedélyes haragot keltett. Volocskova egy orosz rádiónak nyilatkozott az üggyel kapcsolatban és megjegyezte, hogy a balettvilág kegyetlensége meglepően betegessé vált. A 2003-ban a súlya miatt elbocsátott művésznő szerint az eset az orosz társadalom elfajzását mutatja.

Filin 2011-ben foglalta el posztját. Első nagyobb döntése az volt, hogy David Hallberget szólótáncosként szerződtette színházához. Ez volt az első alkalom, hogy egy amerikai művész került ilyen pozícióba a Bolsojban, ahol általában Oroszországban kinevelt táncosokat szerződtetnek. Nagy kudarcot jelentett számára, amikor a két sztár, Natalia Oszipova és Ivan Vasziljev egy kevésbé ismert szentpétervári színházhoz igazolt. Nyikolaj Ciszkaridze vezető táncossal is konfliktusa volt. A balettművész ugyanis kifogásolta az intézményben végrehajtott átalakításokat, és támogatói még egy petíciót is eljuttattak Vlagyimir Putyinnak, hogy Ciszkaridzét nevezzék ki a Bolsoj élére.

Alekszej Ratmanszkij, Filin elődje nincs éppen jó véleménnyel a balettvilágról. Mint ahogy Facebook-posztjából kiderül, szerinte a támadás nem volt véletlen: „A Bolsoj betegségei együttvéve olyanok, mint egy nagy hógolyó. Undorító csodálók, akik barátságosak a művészekkel és a jegyüzérekkel, félbolond rajongók, akik készek elvágni bálványaik versenytársainak torkát, hazugságok a sajtóban, és botrányos interjúk a színház dolgozóival. Mindennek oka a színházi etika hiánya, amit egyes személyek fokozatosan romboltak le a Bolsojban.”

Szergej Filin
Sergei Filin, the new creative director of the Bolshoi Ballet, gestures while speaking to journalists at the Bolshoi Theatre in Moscow March 21, 2011. Filin, a former dancer with the famed troupe, was appointed on Monday. REUTERS/Alexander Natruskin (RUSSIA - Tags: SOCIETY PROFILE)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.