Sarkozy területet foglal

Újra a kezébe venné az politikai élet irányítását a közelmúlt politikai botrányai és kudarcai - a Jean Sarkozy ügytől kezdve az egyre növekvő államadósságig - által alaposan megtépázott Nicolas Sarkozy francia elnök. Legújabb reformterve teljesen átrajzolná Franciaország helyi önkormányzati térképét. A politikai számításoktól sem mentes elképzelés hatalmas vihart váltott ki az országban.

A baloldal igen érzékenyen reagált az elnök tervére, hiszen az közvetlenül érintené a jó ideje nagy többségben baloldali területi önkormányzatokat, azaz a régiókat és megyéket. Sarkozy 2014-től ugyanis összevonná a megyei és regionális képviselői posztokat, ezzel a mai hatezerről háromezerre csökkentve az új státuszukban "területi tanácsnokoknak" nevezett képviselők számát.

Ráadásul megváltoztatná a választási rendszerüket is, azaz a területi képviselői helyek 80 százalékát egyfordulós többségi rendszerben választatná meg, ami teljesen egyértelműen a jobboldalnak kedvező, hiszen Sarkozy az évek során létrehozta a nagy jobboldali pártot, míg a baloldal továbbra is széttagolt. Ez általában azt jelenti, hogy míg az első fordulót megnyeri a jobboldali jelölt, addig a másodikban az egy jelölt mögé felsorakozó baloldal gyakran fordít az álláson: egy egyfordulós rendszer könnyen jobboldali többségűvé teheti a mai baloldali területi önkormányzatok jó részét.

A reform részét képezi az eddig a legfontosabb önkormányzati bevételnek számító iparűzési adó egyszerű megszüntetése, amit valóban nem lehet máshogy értékelni, mint hogy Sarkozy a helyi demokrácia szerveitől a vállalatok számára juttat igen jelentős (évente 6 milliárd euróra tehető) pénzeket. Az elnök ugyan megígérte a megfelelő kompenzációt, azonban - talán nem véletlenül - ez a reformterv leghomályosabb pontja.

Sarkozy elnök az 1982-es decentralizációs reform - amely véget vetett az évszázados centralizált állam-modellnek - frissítéséről, aktualizálásáról és a mostani rendszer "példátlan pazarlásáról" beszél, a baloldali ellenzék azonban "újracentralizációról" és a helyi demokrácia kiürítéséről. A reformterv megnyirbálná a megyék és a régiók kompetenciáját, azaz a mostani "általános értelmű" kompetencia helyett törvényben pontosan definiálná azokat.

Az 1982-es reform egyik atyja, a korabeli szocialista miniszterelnök, Pierre Mauroy arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben a területi önkormányzatok valósítják meg a fejlesztések 73 százalékát, addig az államadósságnak mindössze 10 százaléka köszönhető nekik. Míg a megyei és régiós képviselők fizetése a területi önkormányzatok költségvetésének 0,04 százalékát teszi ki, tehát pusztán ezek számának megfelezésétől nagy megtakarítást nemigen lehet várni.

Mindenestre a reformterv elfogadása igen sürgető, ha azt valóban 2014-től életbe kívánják léptetni, ezért már decemberben a Szenátus elé kerül a törvény első olvasata. A parlamenti vita igen forrónak ígérkezik, tekintve a hatalmas tétet és az két politikai oldal tökéletesen eltérő véleményét. A szocialisták már most népszavazás kezdeményezését helyezték kilátásba. Minden bizonnyal ez a reformterv fogja alkotni a tavaszi regionális választások egyik fő kampánytémáját is.

 

Nicolas Sarkozy francia elnök Kazahsztánban fát ültet 2009. október 6-án
France's President Nicolas Sarkozy holds a spade as he plants a tree near the Independence monument in Astana October 6, 2009. Kazakhstan agreed on Tuesday to allow French military personnel and equipment to transit through the Central Asian state to Afghanistan. REUTERS/Shamil Zhumatov (KAZAKHSTAN POLITICS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.