Repülés: terjed a gyerekmentes övezet
Ám Európában nem valószínű, hogy valóra válhat a gyerekzsivajmentes repülés, mert az emberi jogi egyezményeket sértene - írja a spanyol El País.
Három ázsiai légitársaság azonban megvalósította mindezt. A Malaysia Airlines már nem fogad foglalásokat a Jumbók emeleti részére 12 évnél fiatalabb utasok részére, az első osztályon pedig egyáltalán nem utazhatnak kisbabák. Két fapados térségbeli járat is elkülönít gyerekmentes övezeteket, amelyek a business osztály után következnek, némi felárért természetesen.
A Tripadvisor felmérése szerint egyébként az ausztrálok a leginkább gyerekellenesek: 61 százalékuk hajlandó lenne mélyebben a zsebébe nyúlnia a fedélzeti nyugalomért. Őket követik a japánok (48 %) és a britek (41%), míg a leginkább toleránsak az olaszok.
Jorge Cardona, a valenciai egyetem nemzetközi jog oktatója szerint a három ázsiai légitársaság gyakorlata erősen diszkriminatív: a gyerekek "szegregálása" után következhetnek a betegek, az idősek, a kövérek, vagy épp a más etnikumhoz tartozók. Nem lehet előre tudni, hogy a gyerek botrányosan vagy zavaróan fog-e viselkedni, ezért nem lehet előre szankcionálni sem – vélekedik.
A szingapúri Scoot Airlines szóvivője azonban hallani sem akar diszkriminációról, szerintük ők csak egy extra kényelmi lehetőséget kínálnak fel az utasoknak, a repülőgép üléseinek 90 százaléka továbbra is szabadon foglalható. Más szakértők szerint is csak a szolgáltatásokat optimalizálják így, amit nem lehet elvitatni egyetlen vállalkozástól sem (arról nem is beszélve, hogy a bevételeket is növelik, hiszen ezek "extra" költségek az utasoknak).
Ha a "gyerekmentes" repülés nem is, Európában a gyermekmentes hotelek hálózata terjed: itt egyáltalán nem fogadnak gyerekeket, hogy ezzel is biztosítsák a felnőttek nyugalmát. Ám ezeket az intézményeket eddig nem vette górcső alá egyetlen diszkriminációellenes hatóság sem.
Bekapcsolva hagyhatók a mobilok, tabletek felszállás után is
Telefonálni, e-mailt küldeni, adatforgalmat bonyolítani még nem, de minden mást lehet a repülőgépeken az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) biztonsági felülvizsgálata nyomán. A fedélzeti használatáról szóló iránymutatását frissítette az ügynökség, mely megállapította, hogy az okostelefonokat, táblagépeket „repülés” (jelátvitel nélküli) üzemmódban az utazás teljes időtartama alatt (a gurulást, a felszállást és a leszállást is beleértve) biztonsági kockázat nélkül bekapcsolva lehet tartani.
A változást uniós szakértők szerint az okozza, hogy eddig is óvatosságból kapcsoltatták ki ezeket a készülékeket, amelyeknek új generációi kevésbé erős jeleket sugároznak. Felülvizsgálják a jelátvitellel járó üzemeltetést (azaz telefonálás) szabályait is, aminek befejezését jövő év elejére ígérik. Ez az jelenti, hogy ha biztonsági szempontból ezek már nem kifogásolhatók, akkor a repülőtársaságok hálózatokat hozhatnak létre a kabinban, ingyen vagy pénzért, és kidolgozhatják a repülőgépen való telefonálás etikettjét. (Brüsszeli tudósítónktól)