Óvadék ellenében szabadlábon a volt Gripen-ügynök

Az osztrák állampolgárságú Alfons Mensdorff-Pouilly őrizetét a londoni Westminster kerület rendőrbírósága 500 ezer font (150 millió forint) óvadék, valamint további 500 ezer font kezességvállalás ellenében szüntette meg.

A bíróság által megszabott feltételek között van azonban, hogy Mensdorff-Pouillynak egy megadott londoni címen kell laknia, amelyet éjfél és reggel 6 óra között nem hagyhat el, és a rendőrség szúrópróbaszerűen bármikor ellenőrizheti, hogy ennek az előírásnak a vádlott eleget tesz-e. Mensdorff-Pouillynak emellett testére erősített elektronikus azonosítót is kell viselnie a rá kirótt címelhagyási tilalom óráiban. A BAe volt kijárója további intézkedésig nem hagyhatja el Nagy-Britanniát, és a bíróság elkobozta úti-, valamint személyazonosító okmányait is. A következő bírósági tárgyalási nap február 26-án lesz.

A súlyos csalások kivizsgálására szakosodott brit hivatal (Serious Fraud Office, SFO), amely az ügyet évek óta vizsgálja, a múlt hét végén jelentette be, hogy vádat emeltek az osztrák gróf ellen a SAAB/Gripen repülőgépek szállítási szerződéseivel kapcsolatban.

Az SFO által ismertetett hivatalos vádemelési tényállítás szerint Mensdorff-Pouilly 2002. január 1. és 2008. december 31. között "összeesküdött másokkal" egyes közép- és kelet-európai kormányok - köztük Csehország, Magyarország és Ausztria - "ismeretlen tisztviselőinek és más ügynökeinek" történő, korrupciós jellegű kifizetések folyósítására. Ennek célja a vád szerint az volt, hogy "ösztönözze" a SAAB/Gripen harci repülőgépek szállításáról szóló szerződések elnyerését e kormányoktól, vagy "jutalmazza" a már elnyert szerződéseket. A gépek szállítója a BAe Systems.

Az "európai szinten összehangolt" vizsgálatban együttműködött az osztrák rendőrség és a bécsi államügyészség, és segítették az eljárást a cseh, a magyar és a svájci hatóságok is - állt az SFO múlt heti londoni közleményében.

A hatóság tavaly októberben közölte azt is, hogy büntetőjogi eljárás megindítását indítványozta a BAe Systems ellen, külföldi korrupciós ügyek gyanújával.

Az SFO akkori rövid, kétmondatos hivatalos londoni közleménye szerint az indítvány előzménye az a vizsgálat volt, amelyet a testület a legnagyobb európai hadiipari vállalat "afrikai és kelet-európai üzleti tevékenysége" ügyében folytatott. A hivatal akkor még nem részletezte, hogy a vizsgálat mely kelet-európai országokat érintette.

A hosszú évek óta zajló SFO-vizsgálat elsődleges célja eredetileg a BAe korrupciógyanús szaúd-arábiai ügyleteinek felderítése volt. A hatóság azt próbálta feltárni, hogy a BAe több mint két évtizede milyen körülmények között nyerte el a brit hadiipar eddigi legnagyobb megrendelését. Ez egy 20 milliárd font értékűre becsült, harci repülőgépekre szóló összetett, ma is élő szaúdi szállítási és szolgáltatási szerződésláncolat.

A brit sajtó korabeli értesülései szerint a BAe Systems - korábbi nevén British Aerospace - 1989 és 2002 között összesen 60 millió fontot költött a rijádi udvar befolyásos tagjainak megajándékozására az üzlet megtartása érdekében.

Ezt a vizsgálatot azonban 2006 decemberében, komoly nemzetközi visszhangot keltve, a brit kormány leállíttatta. Tony Blair akkori miniszterelnök annak idején "nemzetbiztonsági okokkal" indokolta az intézkedést, részletek ismertetése nélkül. A brit sajtó azonban akkoriban úgy értesült, hogy a szaúdiak a terrorellenes együttműködés megszakításával fenyegették meg Londont a vizsgálat folytatása esetére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.