Obama 7 százalékponttal vezet
Obama ötven százalékos tetszési mutatóval rendelkezik, míg McCain 43 százalékos népszerűséget élvez a valószínű szavazók körében. A felmérés azt jelzi, hogy Obama támogatottsága második napja nő. Az elmúlt tíz nap alatt az illinoisi szenátor támogatottsága hétszer lépte túl az ötven százalékot, míg McCain népszerűsége három hete nem érte el a 46 százalékot a Reuters/C-Span/Zogby felméréseiből ítélve.
Obama megőrizte vagy növelte előnyét több fontos választói rétegben: 19 ponttal vezet a pártokhoz nem kötődő szavazók körében, tízpontos az előnye a nők, kilencpontos a katolikusok és hétpontos a 65 év felettiek körében. Obama ötpontos előnyre tett szert az arizonai szenátorral szemben a férfiaknál is. McCainnek továbbra is nyolcpontos előnye van a fehérek körében, de a spanyolajkúak alig harminc százaléka szavazna rá, holott a 2004-es választáson negyven százalékuk adta voksát George Bush jelenlegi republikánus elnökre.
A Reuters/C-SPAN-Zogby felmérése azt jelzi, hogy, hogy Obama közel húsz százalékos támogatottságot élvez a magukat konzervatívoknak mondó polgárok körében, míg McCain támogatottsága a liberálisok között mindössze tízszázalékos.
Obama fél órás televíziós reklámban győzködte a szavazókat
Rendkívül hosszú, félórás kampányreklámmal fordult az amerikai szavazókhoz több országos tévécsatornán szerda este fő műsoridőben Barack Obama, a Demokrata Párt elnökjelöltje.
A hat nappal a jövő keddi elnökválasztás előtt sugárzott reklámblokkért az Obama-stáb 1-1 millió dollárt fizetett a CBS, az NBC és a Fox csatornának. "Nem leszek tökéletes elnök, de mindig tisztázni fogom, hol állok, mindig őszinte leszek az előttünk álló kihívásokat illetően (...) meghallgatom Önöket, ha nem értenek egyet velem" - mondta a kampányból bejátszott videorészletek között Obama. Üzenetében arra koncentrált, hogy adóprogramja hogyan segítene a középosztálynak.
Obamát a félórás blokk végén élőben is mutattak egy floridai kampánygyűlésről. "Jövő héten az Önök segítségével győzni fogunk és közösen megváltoztatjuk ezt az országot és a világot" - hangoztatta Obama a több tízezres tömeg előtt, amely óriási tapssal fogadta lelkesítő beszédét.
A két vezető amerikai hírcsatornán a demokrata jelölt kampányreklámja nem volt látható. A CNN az Obama-stáb megkeresésére közölte, hogy nem szán 30 percet egy reklámra; ehelyett a kampányról, a jelöltekről és a kérdésekről tudósított, később hírként számolt be az Obama-reklámról. A konzervatív Fox News előzetesen közölte, hogy az Obama-stáb nem kereste meg a reklámajánlattal. Ilyen hosszú reklámidőt utoljára 1992-ben vásároltak az elnökválasztási kampányban, akkor a független jelöltként induló Ross Perot milliárdos próbálta ily módon esélyeit növelni.
Az Obamánál sokkal szerényebb pénzeszközökkel rendelkező republikánus jelölt, John McCain stábja persze nem hagyta szó nélkül a félórás Obama-reklámblokkot. A legújabb, szerdai republikánus reklám szerint Obama "elegáns beszédei, nagy ígéretei és tévéfilmje mögött ott húzódik az igazság: válság van itthon és külföldön, Barack Obamának pedig nincs olyan tapasztalata, amilyenre Amerikának szüksége van (...) Obama még nem készült fel".
A két elnökjelölt reklámlehetőségei közötti különbséget egy szakértő úgy jellemezte, hogy McCain teli torokból kiabál, miközben Obama hangosbeszélőt használ. Obama eddig 660 millió dollárnyi adományt gyűjtött össze, ez csaknem kétszerese McCainének. Az Obama-stáb a pénzügyi előnyt arra használja, hogy soha nem látott mennyiségű reklámmal árasztja el a kulcsállamokat; Obama csak októberben több mint 100 millió dollárt költött tévés kampányára. A jelöltek kampánya az utolsó napokban rendkívüli mértékben felpörgött; a hírcsatornák naponta többször élőben sugározzák Obama és McCain fellépéseit. Obama a következő napokban interjút ad egyebek mellett az ABC News és az MSNBC csatornának, McCain szerda este a CNN hírtelevízióban volt látható.
Obama vezet a kampányszuvenír-harcban
Nagyságrendekkel több az Obama-szuvenír, mint a McCain-csecsebecse az elnökválasztásra készülő Egyesült Államokban. Barack Obamát népszerűsítő termékből csak az interneten 2,5 millió fajta kapható, míg John McCain-szuvenírből 750 ezres a kínálat. Az üzlet jól megy, és a választók a pénzügyi válság ellenére hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni egy-egy divatos "kampánykiegészítőért". Washingtonban például, nem messze a Fehér Háztól egy polit-szuvenír szaküzlet előtt hosszú sorok kígyóznak mindennap. "Már hatodik hónapja ez megy" - mondta az üzletvezető. "Végigéltem már néhány elnökválasztási kampányt, de ilyen őrület még nem volt."
A kínálat szinte áttekinthetetlen. Van például trikó "Fogadj szót a mamának, add a voksod Obamának" (Always Listen to Your Mama, Go Vote for Obama) felirattal, bögrék, hűtőmágnesek, kitűzők, tollak, és kutyanyakörv, amelyen az áll, hogy "Obamának ugatok" (Bark for Obama). A legnagyobb sláger a Sarah Palin arcképével díszített óvszer és az apró műanyagbaba hatalmas Obama- vagy McCain-fejjel, amely érintésre mozogni kezd. A bólogatójános-figurák darabja 19,99 dollárba (4000 forint) kerül.
A bevétel egy része általában az elnökjelöltek kampánykasszájába vándorol. Obama nemrég saját online kampány-divatáruházat is nyitott a hivatalos honlapján. A neve Runway to Change (Kifutó a változás felé), a ruhák és a kiegészítők pedig neves tervezők - például Diane von Fürstenberg, Vera Wang és Tracy Reese - munkái. Barack Obama butikjában borsosak az árak, egy női felső például 70 dollárnál kezdődik, divatmániával nehezen vádolható ellenfele kampányportálján viszont egy árva McCain-póló sem kapható.
Az eladási statisztikák szerint is a demokrata párti jelölt vezet. Az egyik legnagyobb online ajándéktárgy-áruház, a CafePress.com adatai szerint a politikai jellegű termékek osztályán az utóbbi hét napon a forgalom 47 százalékát az Obama-szuvenírok adták, és a McCain-csecsebecsékre csupán 21 százalék jutott. A harmadik helyen 18 százalékkal Sarah Palin republikánus alelnökjelölt áll, a negyedik pedig alig 9 százalékkal Joe Biden, a demokrata alelnökjelölt.