Népszavazás müzlivel és teásbögrével
A szeptember 18-i skót népszavazás célegyenesében a függetlenség- és az egységpárti tábor külön hangsúlyt helyez a nők megnyerésére. A legújabb közvélemény-kutatás szerint ugyanis a szavazásra jogosult hölgyek nyolc százaléka továbbra is bizonytalan, míg a férfiak között ugyanez az arány öt százalék. Ennek jegyében mutatták be a napokban a Better Together egységpárti mozgalom nem egészen háromperces videóját.
Paul McCartney és Ringo Starr Mario Anzuoni / Reuters |
A The Woman Who Made Up Her Mind (A nő, aki már döntött) címet viselő hirdetés egy „egyszerű” skót családanya monológja. A tipikusnak beállított nő – kezében teásbögrével, látótávolságban édes keksszel és a reggeli maradványaival, kezén jegygyűrűvel – arról panaszkodik, hogy férje már a reggelinél is csak a népszavazásra tud gondolni. Hiába mondja neki, hogy „túl korai még politikáról beszélni, edd inkább a müzlid”, Paul csak a maga nótáját fújja, ugyanúgy, mint „az a pasas a tévében”.
Az asszony lamentál: hogyan tudja elvégezni napi takarítási és főzési tennivalóit, amikor nem hall mást, mint az örökös dumát a függetlenségről, és férje állandó kérdezősködését, hogy már döntött-e. A rövidsége ellenére is unalmas karattyolás végén a nő arra a következtetésre jut, hogy a gyermekek jövője érdekében a biztos megoldást kell keresni, ez pedig csak az Egyesült Királyság megőrzése lehet. Meghozta hát a döntését: a nemet fogja beikszelni.
A hirdetés gyorsan meghódította a YouTube-ot (e sorok írásáig csaknem 350 ezren kattintottak rá), majd rövid idő alatt szenvedélyes támadások célpontjává vált. Különösen a Twitter szociális hálón gúnyolták ki a nőt, akinek nyilvánvalóan nem jutott eszébe Alex Salmond, a skót politikai élet legutóbbi két évtizedét meghatározó függetlenségpárti politikus, az autonóm kormány fejének a neve. A véleménynyilvánítók többnyire szexistának és leereszkedőnek minősítették a BBC-n és az SBC-n sugárzott kisfilmet.
A brit sajtóban a legkritikusabb hangon Sandra Grieve skót liberális demokrata szólalt meg. A The Guardian című napilapnak nyilatkozva kijelentette, hogy a hirdetés az ötvenes évekbe vetette vissza, és eredeti szándékával ellentétben a skót önállóságra fog szavazni. „Sokkoló volt, hogy 2014-ben úgy ábrázolták a nőt, mint aki nem tudja megnevezni a skót kormányfőt, a politizálást a férjére hagyja, villogtatja a jegygyűrűjét, és csak a gyerekek kedvéért választaná az egységet.”
A Women for Independence függetlenségpárti női szervezet „sértőnek, divatjamúltnak és irreálisnak” nevezte a hirdetést. A volt Beatles-tag, Sir Paul McCartney is aláírta a hét végén a Skóciát együtt maradásra felszólító petíciót. A szervezők szerint a levélen már több mint ötvenezer aláírás szerepel, köztük Sir Mick Jaggeré is.