Lélektani nyomás volt Kaczynski pilótáján

Kilenc hónappal a néhai lengyel elnök repülőgépének oroszországi szerencsétlensége után Moszkva szerdán átadta a vizsgálóbizottság végleges jelentését Lengyelországnak

A pilóta rossz döntése és a kapitányra nehezedő lelki nyomás vezetett a lengyel államfő tavalyi légi katasztrófájához Szmolenszk felett - tartalmazza a Lech Kaczinsky és további 95 utas halálát okozó tragédiáról szóló jelentés, amelyet az Államközi Légügyi Bizottság (MAK) szerdán nyújtott át a lengyel félnek. Varsóban azonban hiányolják az orosz diszpécser felelősségének megállapítását a FÁK-országokban illetékes, orosz vezetésű szervezet dokumentumából.

- Több megjegyzés is alaptalan, többek között, a pilótákra nehezedő nyomást illetően – reagált a belügyminiszer, Jerzy Miller vezetése alatt álló lengyel bizottság, visszautasítva, hogy a rossz időjárási viszonyok ellenére az államfő és a légierő enyhén ittas főparancsnoka utasította volna a pilótákat a leszállásra, annak érdekében, hogy a magas rangú utasokkal teli gép időben érkezhessen meg a több ezer lengyel katona életét követelő katyni mészárlás 70. évfordulója alkalmából tartott megemlékezés oroszországi helyszínére. (Andrzej Blasik vérében 0,6 ezrelék volt az alkoholszint. A Tu-154M elnök gép feketedoboza által rögzített adatokból annyi bizonyos, hogy Blasik a pilótafülkében tartózkodott. Arra nincs közvetlen bizonyíték a MAK szerint sem, hogy Kaczinsky utasítást adott volna a pilótáknak, bár a kapitány kilenc perccel a tragédia előtt kijelenti Blasiknak: a köd miatt valószínűleg nem fognak tudni leszállni, „kérem, kérdezze meg a főnököt, hogy mit tegyünk”. Negyven másodperccel a becsapódás előtt pedig azt mondta „Engem megölnek, ha nem szállunk le.”)

A lengyel fél 150 oldal kiegészítést fűzött a MAK által még októberben átadott első jelentéstervezethez. Vitatta többek között, hogy Blasik ittas lett volna – emlékeztetett a Wyborcza lengyel napilap. Az észrevételekből Varsó szerint keveset vett figyelembe a végső jelentés. – A kiegészítések többsége nem technikai jellegű volt, márpedig a bizottság feladata a pontos technikai körülmények feltérképezése – jelentette ki a MAK moszkvai sajtótájékoztatóján Alekszej Morozov a MAK technikai bizottságának elnöke.

A néhai lengyel államfő ikertestvére szerint az orosz jelentés a varsói kormány erőtlenségének bizonyítéka.  Jaroslaw Kaczinsky szerint hiba volt hozzájárulni, hogy az orosz bizottság vizsgálja ki a tragédia okait.
A múlt héten Donald Tusk is kijelentette, hogy leegyszerűsítés volna kizárólag a gépen lévők között keresni a tragédia okát, hiszen a földi irányítás engedélyt adott a landolásra. A kormányfő megjegyezte, hogy a lengyel hozzáfűzések nagy száma jelzi, hogy azok nélkül Varsó nem tudja elfogadni a jelentést.

A MAK azonban a gép és a diszpécser közötti párbeszéd felvételeire hivatkozva cáfolta, hogy az irányítók engedélyt adtak volna a leszállásra. A légköri viszonyok ismertetése és a pótlólagos leszállópályák felkínálása után lényegében a kapitányra bízták a döntést, várva a visszajelzését. Ez azonban csak akkor érkezett, amikor a gép már 100 méteres magasságig ereszkedett, kevéssel az előtt, hogy a leszálló pálya közelében a gép fáknak csapódva lezuhant. A MAK szerint hiányos volt a személyzet felkészítése is az extrém helyzetekre, a gép azonban megfelelő technikai állapotban volt.

A tavaly megválasztott lengyel kormányfő, Bronislaw Komarowski a múlt héten közölte: április 10-én Szmolenszkbe utazik a tragédia egy éves évfordulójára.

Kaczynski és a tragédiát elszenvedett repülő egy korábbi felvételen
Polish President Lech Kaczynski speaks in front of a Polish government Tupolev Tu-154 aircraft at Krakow airport in this August 8, 2008 file photo. Kaczynski was feared dead after his plane crashed on approach to a Russian airport on Saturday, a Polish government official at the airport told Reuters. Russian news agencies reported at least 87 people died in the crash near Smolensk airport in western Russia, citing the Russian Emergencies Ministry. They reported 132 people were aboard the Tupolev Tu-154. REUTERS/Adam Chelstowski/Forum/Files (POLAND - Tags: DISASTER TRANSPORT IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.