Lélektani nyomás volt Kaczynski pilótáján
A pilóta rossz döntése és a kapitányra nehezedő lelki nyomás vezetett a lengyel államfő tavalyi légi katasztrófájához Szmolenszk felett - tartalmazza a Lech Kaczinsky és további 95 utas halálát okozó tragédiáról szóló jelentés, amelyet az Államközi Légügyi Bizottság (MAK) szerdán nyújtott át a lengyel félnek. Varsóban azonban hiányolják az orosz diszpécser felelősségének megállapítását a FÁK-országokban illetékes, orosz vezetésű szervezet dokumentumából.
- Több megjegyzés is alaptalan, többek között, a pilótákra nehezedő nyomást illetően – reagált a belügyminiszer, Jerzy Miller vezetése alatt álló lengyel bizottság, visszautasítva, hogy a rossz időjárási viszonyok ellenére az államfő és a légierő enyhén ittas főparancsnoka utasította volna a pilótákat a leszállásra, annak érdekében, hogy a magas rangú utasokkal teli gép időben érkezhessen meg a több ezer lengyel katona életét követelő katyni mészárlás 70. évfordulója alkalmából tartott megemlékezés oroszországi helyszínére. (Andrzej Blasik vérében 0,6 ezrelék volt az alkoholszint. A Tu-154M elnök gép feketedoboza által rögzített adatokból annyi bizonyos, hogy Blasik a pilótafülkében tartózkodott. Arra nincs közvetlen bizonyíték a MAK szerint sem, hogy Kaczinsky utasítást adott volna a pilótáknak, bár a kapitány kilenc perccel a tragédia előtt kijelenti Blasiknak: a köd miatt valószínűleg nem fognak tudni leszállni, „kérem, kérdezze meg a főnököt, hogy mit tegyünk”. Negyven másodperccel a becsapódás előtt pedig azt mondta „Engem megölnek, ha nem szállunk le.”)
A lengyel fél 150 oldal kiegészítést fűzött a MAK által még októberben átadott első jelentéstervezethez. Vitatta többek között, hogy Blasik ittas lett volna – emlékeztetett a Wyborcza lengyel napilap. Az észrevételekből Varsó szerint keveset vett figyelembe a végső jelentés. – A kiegészítések többsége nem technikai jellegű volt, márpedig a bizottság feladata a pontos technikai körülmények feltérképezése – jelentette ki a MAK moszkvai sajtótájékoztatóján Alekszej Morozov a MAK technikai bizottságának elnöke.
A néhai lengyel államfő ikertestvére szerint az orosz jelentés a varsói kormány erőtlenségének bizonyítéka. Jaroslaw Kaczinsky szerint hiba volt hozzájárulni, hogy az orosz bizottság vizsgálja ki a tragédia okait.
A múlt héten Donald Tusk is kijelentette, hogy leegyszerűsítés volna kizárólag a gépen lévők között keresni a tragédia okát, hiszen a földi irányítás engedélyt adott a landolásra. A kormányfő megjegyezte, hogy a lengyel hozzáfűzések nagy száma jelzi, hogy azok nélkül Varsó nem tudja elfogadni a jelentést.
A MAK azonban a gép és a diszpécser közötti párbeszéd felvételeire hivatkozva cáfolta, hogy az irányítók engedélyt adtak volna a leszállásra. A légköri viszonyok ismertetése és a pótlólagos leszállópályák felkínálása után lényegében a kapitányra bízták a döntést, várva a visszajelzését. Ez azonban csak akkor érkezett, amikor a gép már 100 méteres magasságig ereszkedett, kevéssel az előtt, hogy a leszálló pálya közelében a gép fáknak csapódva lezuhant. A MAK szerint hiányos volt a személyzet felkészítése is az extrém helyzetekre, a gép azonban megfelelő technikai állapotban volt.
A tavaly megválasztott lengyel kormányfő, Bronislaw Komarowski a múlt héten közölte: április 10-én Szmolenszkbe utazik a tragédia egy éves évfordulójára.