Nem műtöttek Portugáliában

Nem tudott repülőgéppel hazautazni az FC Porto labdarúgócsapata az Ukrajnában lejátszott (és megnyert) mérkőzés után. Portugália repülőterei lebénultak, a légi ellenőrök sztrájkja ­miatt csaknem ötszáz járatot kellett törölni. A megszorítások ellen tiltakoznak a szakszervezetek, de nem mindenki ért egyet.

A portói csapat Donyeckből induló gépe a spanyolországi Vigo városában landolt, ahonnan a játékosok busszal utaztak tovább. Szintén Spanyolországba, Sevillába szállította utasait néhány fapados járat a déli Faro repülőteréről – az utazni vágyók nagy többsége azonban a földön rekedt.

A man talks on his mobile phone inside the airport's passenger area during a general strike in Lisbon November 24, 2011. Portuguese workers launched a general strike on Thursday to protest against austerity measures imposed as the price of an EU bail
A man talks on his mobile phone inside the airport's passenger area during a general strike in Lisbon November 24, 2011. Portuguese workers launched a general strike on Thursday to protest against austerity measures imposed as the price of an EU bailout designed to keep Portugal afloat and stem a deepening euro zone debt crisis. Planes were grounded, trains halted and public services interrupted as workers across the nation of 11 million protested against job losses, tax hikes and pay cuts agreed between Portugal and the troika of lenders -- the European Commission, European Central Bank and International Monetary Fund. REUTERS/Hugo Correia (PORTUGAL - Tags: POLITICS BUSINESS EMPLOYMENT TRANSPORT)

A csütörtökre meghirdetett általános sztrájk elsősorban a közlekedést bénította meg. A tömegközlekedési vállalatok még az előírt minimális szolgáltatásoknak sem tettek eleget. A metró zárva tartott, a vonatok, buszok húsz százaléka volt forgalomban. Leállt a – normális munkanapon nagy tömegeket kiszolgáló – vízi utasszállítás is. Az ennek ellenére utazni kényszerülők többsége inkább mérgelődik, helytelenítve a sztrájkot.

– Hogy jussak el a munkahelyemre? Nincs pénzem taxira – panaszkodik egy asszony az üres buszmegállóban. Alig néhányan lézengenek a helyi érdekű vonat lisszaboni végállomásán. Türelmesen vár egy remélhetően befutó vonatra egy idősebb férfi, hogy eljusson a városon kívüli munkahelyére. – Nincs miért nem dolgozni – mondja morogva.

A közlekedési dolgozók szakszervezetének egyik vezetőségi tagja arra figyelmeztet, hogy egyre nagyobb az elégedetlenség, és növekszik a pánik az alkalmazottak körében. – Ötezer ember elbocsátását jelentették be, de a munkahelyüket megtartók keresete is veszélyben van.

A fizetések csökkentése, a 13. és 14. havi keresetek megvonása, a munkaidő növekedése, az ünnepnapok számának csökkentése, a munkanélküli-segély megkurtítása, a nagyarányú elbocsátások, párhuzamosan az áfa- és adóemelésekkel, a megélhetés drágulásával: hosszú a lista a két nagy szakszervezeti szövetség (CGTP és UGT) által közösen meghirdetett tiltakozó sztrájk indoklására.

Nem mindenki ért egyet a tiltakozás e módjával, kétségbe vonva a sztrájk hatékonyságát. – Akármit csinálunk, akkor is az IMF dirigál az országban – mondja a kávéház alkalmazottja. – Meg tudná valaki mondani, milyen hatása lehet a mai tiltakozásnak? – teszi fel a költői kérdést.

– A szüleim generációja szenvedett azért, hogy kiharcolja a sztrájkhoz való jogot. Méltatlan lenne a mi generációnkhoz, ha nem élne ezzel a joggal, egyikével azon kevésnek, amelyet még nem vettek el tőlünk – ad magyarázatot a fiatal informatikus arra, miért maradt távol a munkahelyétől. – A sztrájk indokai túltesznek az általa okozott kényelmetlenségeken – fejti ki meggyőződését.

A legjelentősebb mértékben a közszféra csatlakozott a sztrájkhoz, amit a közlekedés mellett az egészségügy, az oktatásügy, több önkormányzat és egyéb szolgáltatások szenvedtek meg. A kórházakban 70-90 százalékos volt a munkabeszüntetés, a legtöbb tervezett műtét elmaradt, csak sürgősségi ellátás folyt. Az ellátatlan betegek nem tudtak minden esetben megértést mutatni. – Ma kellett volna megműteni a gyerekemet – panaszkodik egy asszony, aki nem tudja, mikor pótolják az elmaradt operációt.

A magánkézben lévő fizioterápia-központban dolgozó fiatal lány nem maradt távol a munkahelyétől. – Minek sztrájkolni? – kérdezi. – Úgysem változik semmi. A jelenlegi helyzetben mindenkinek áldozatot kell hoznia.

Míg a megszorítások azelőtt főleg a közszolgálati szektort érintették, most már a magánszféra alkalmazottai sem érezhetik magukat biztonságban. Sokan a közszolgálati dolgozók eddigi kiváltságait hibáztatják a nehézségekért. – Az általuk élvezett előjogokat hosszú időn át mi fizettük meg – jelenti ki egy magánvállalkozásnál dolgozó, a sztrájkolók mellett kiálló középkorú férfi.

– Eddig sokan úgy gondolták, hogy csak a szomszéd vagy a kolléga kerülhet nehéz helyzetbe. Mostanra rá kellett jönniük, hogy mindenki, így ők maguk is fenyegetettek – mondja a három alkalmazottat foglalkoztató autójavító műhely tulajdonosa. Úgy döntött, hogy szolidaritásból zárva tart, saját magának okozva ezzel veszteséget.

Tömeges tüntetéseket tartottak a nagyvárosokban. A „méltatlankodók” (köztük sok munkanélküli) biztosították így támogatásukról a sztrájkolókat. A tiltakozók azt szeretnék elérni, hogy a kormány ne vakon kövesse az IMF utasításait. Ha a mostani sztrájk nem jár eredménnyel, azt ígérik: folytatják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.