NATO-radar lesz, de nem a legjobb helyen
Magyarországon jelenleg négy, „réskitöltő" radarszázad teljesít szolgálatot, nagyrészt modernizált szovjet-orosz rendszerekkel, ennek a kapacitásnak a felét, két századot kell addig fenntartani – évi 10 milliárd forintos költséggel, több száz katona fegyverben tartásával – amiatt, hogy a NATO gerincradar megépítését eddig megakadályozták. A radar megépítési költségeit a NATO vállalja, de a fenntartást Magyarország fizeti (ez nagyságrenddel kisebb, mint a két réskitöltő század költségei).
Az idei katonai költségvetés a GDP 1.1 százaléka helyett reálisan 0.8-0.9 százalék lehet, mondta a miniszter, ecsetelve a tárca gondjait, a forráshiányt, az öröklött terheket. A helyzet nehéz, csak az Állami Egészségügyi Központ havi 500 millió forintba kerül a tárcának – tette hozzá.
Jelezte, új, tíz éves haderőfejlesztési terven dolgoznak, de részleteket nem árult el. Úgy kell majd elindítani a szükségessé váló beszerzéseket, hogy azok kizárják a korrupció lehetőségét – hangsúlyozta. A beszerzések elkerülhetetlenek, hiszen a katonák egyéni felszerelése, ruházatuk felójításra szorul. A következő években, 2014-2016 között számos, a magyar honvédség alapvető képességeit meghatározó eszköz, felszerelés kerül ki a rendszerből. Ezeket pótolni kell.
Az új magyar honvédelmi miniszter pénteken látogatást tett a hadihajó- és tűzszerész zászlóalj újpesti bázisán. Az utóbbiakhoz taqrtozó robbanóanyag-kereső kutyák már nem csak a hagyományos (TNT, Semtex) robbanóanyagokat, hanem az Afganisztánban a tálibok által használt eszközöket is felismerik. A zászlóalj katonai könnyűbúvárai bemutatták robbanószerkezetek (egy hozzávetőleg 100 kilogrammos légibomba) víz alól való kiemelését.
Hende elmondta, hogy a magyar had- és ipartörténelem egyik jeles kortanúját, az 1871-ben itt a közelben, az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt újpesti gyárában megépített Lajta nevű folyami páncélos hajót - amelyet a HM támogatásával restauráltak - augusztus 20-án újraavatják, szentelik. A Lajta monitor végigharcolta a az első világháborút, a Tanácsköztársaság ellen felkelt erők jelképes eszközévé vált. A trianoni döntés után József Lajos néven kotróhajóvá fokozták le. A hajótest 1992 óta védett nemzeti történelmi érték.