Nagyon veszélyes lesz stoppost felvenni Romániában

A jövőben jelentős pénzbírságot kockáztat, aki stoppost vesz fel Romániában. A közlekedési minisztérium már előkészítette a megfelelő rendelettervezetet, amelynek a nyilvános vitája is lezárult a napokban, így várhatóan nemsokára a kormány elé kerül.

A rendelet a taxistörvényt módosítaná, és egyetlen cikkelyből áll. Eszerint 1000 és 5000 lej (65-325 ezer forint) közötti bírsággal büntethető az a járművezető, aki közúton engedély nélkül szállít utasokat. A rendelkezés elvileg azokra is vonatkozik, akik az ismerőseiket fuvarozzák, vagy egy-egy hosszabb autózásra a közösségi oldalakon keresnek útitársat.

Radu Sigheti / Reuters

– Milyen jogon mondanák meg nekem, hogy kivel utazzam? Ez a személyi és gyülekezési szabadság megsértése – fakadt ki Mihai Gotiu, az egyik ismert román polgárjogi aktivista.

A minisztérium a rendelet indoklásában „az utóbbi időben elterjedt feketézésre" hivatkozik. Arra, hogy valóságos iparág alakult ki, amely kedvezőtlen hatással van a legálisan működő (köz)szállító vállalatokra, bevételkiesést okoz az államkasszának, nem utolsó sorban pedig veszélyes az utazókra nézve, hiszen az engedély nélküli „taxisok" kicsúsznak az ágazatban hivatalosan dolgozókra kötelező ellenőrzések alól.

Mihai Gotiu szerint az előterjesztés komolytalan. Először is a stoppolás nem mostanában ütötte fel a fejét, ahogyan ez a tárca indoklásában megjelenik. Másodszor a rendelet kidolgozása előtt nem készült hatástanulmány a szabályozni kívánt jelenségről.

– Érdekelt volna, hányan szoktak stoppolni, kilométerenként átlagosan mennyit fizetnek a fuvarért, hányan fizetnek egyáltalán, mennyi pénztől esnek el a közszállítók, és ebből mennyi folyna be az államkasszába a tiltás életbe lépése után – érvelt blogján az aktivista. Szerinte nyilvánvaló, hogy a stoppolás inkább társadalmi, mint gazdasági jelenség. Ezt mintha a kormány is így látná, erre utal a jogszabály indoklásában az állítás, miszerint az intézkedésnek nincs költségvetési vonzata. A dokumentum egyértelművé teszi, hogy a kezdeményező szerint a jogszabály alkalmazása semmilyen módon nem érintené a befolyó adók vagy illetékek szintjét.

A kormány második alkalommal fut neki az ügynek. Ugyanezt a jogszabályt tavaly már közvitára bocsátotta a szaktárca, majd a közvélemény reakcióját látva visszavonta. A legfőbb ellenvetés akkor az volt: nehéz bizonyítani, hogy a sofőr pénzt fogadott el az utastól. A jogszabályt a közlekedési rendőrség vezetője is ellenezte, de a kabinet kitart eredeti elképzelése mellett. Hogy mennyire komolyan gondolja, bizonyítja, hogy a parlamenti szünet előtt külön felhatalmazást kért a törvényhozástól a jogszabály elfogadására.

– Sokan nem azért utaznak alkalmi fuvarral, mert olcsóbb, vagy élvezik, hanem az infrastruktúra fejletlensége miatt – vélte Ambrus István, a Stoppoljonline.com portál ügyvezetője. A Kolozsvárról működtetett díjtalan szolgáltatás révén havonta közel tízezer autós és stoppos talál egymásra. A honlap legtöbb látogatója Kolozsvárról szeretne valamelyik székelyföldi városba eljutni, vagy fordítva.– Kolozsvár alig kétszáz kilométerre található Székelyudvarhelytől, de vonattal nyolc óra az út, autóbuszjárat pedig egyáltalán nincs. Gyakorlatilag lehetetlen hazajutni másként, mint személyautóval – mutatott rá Ambrus István.

Romániában elég gyakori, hogy az autósok pénzt kérnek a stoppostól. A „tarifa" általában a harmada a vonatjegy árának a szóban forgó szakaszon. A Stoppoljonline vezetője azonban nem hiszi, hogy az új szabályozás a portál által is ösztönzött, alkalmi stoppolást venné célba. – Lehet, hogy naiv vagyok, de szerintem ez a jogszabály kizárólag a „cápák" ellen irányul, akik minden városban felbukkannak a stratégiai helyeken, és elhalásszák a buszok vagy a vonatok utasait – tette hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.