Az ukránokra mutogatnak az oroszok a maláj gép ügyében
A malajziai légitársaság Kuala Lumpurba tartó MH17-es járata tavaly július 17-én zuhant le a Moszkva-barát szakadárok ellenőrzése alatt álló kelet-ukrajnai területen, feltehetően rakétatalálat következtében. 298-an haltak meg, senki sem élte túl a szerencsétlenséget. Ukrajna és Oroszország kölcsönösen egymásra hárítja a felelősséget a tragédiáért.
Bár hivatalosan Hollandia vezeti a nyomozást, az orosz hatóságok is vizsgálatot folytatnak a szerencsétlenség okainak feltárására. Markin most megerősítette, hogy a rendelkezésükre álló bizonyítékok szerint az ukrán légierő egy vadászgépe lőhette le levegő-levegő rakétával az utasszállítót.
A szóvivő hozzátette, hogy orosz szakértők szerint a maláj gépet eltaláló rakéta nem is orosz gyártmányú volt. Ez pedig alátámasztja az ukrán légierő egyik szerelőjének, a "koronatanúként" az orosz állam védelme alatt álló Jevhenyij Agapovnak a tanúvallomását. Agapov tavaly júliusban azt állította, hogy egy ukrán Szu-25-ös harci gép - amelyet szerinte egy századosi rangban lévő, Volosin nevű pilóta vezetett - a gépre felszerelt lőszer nélkül tért vissza bevetéséről.
A baleset közvetlen okait feltáró nemzetközi vizsgálat eredményeit várhatóan október első heteiben hozzák nyilvánosságra - közölte szerdán a holland biztonsági hivatal (OVV) a Russia Today megkeresésére.
Az RT szerint Malajzia láthatóan elégedetlen a közel egy éve zajló holland nyomozással, ezért július 8-án az ENSZ Biztonsági Tanácsa elé beterjesztett határozattervezetében nemzetközi büntetőbíróság lérehozását kérte az ukrajnai katasztrófa kivizsgálására és a felelősök megbüntetésére. Egy héttel korábban Hollandia is hasonló javaslattal állt elő.
Vitalij Csurkin orosz ENSZ-nagykövet viszont szerdán kijelentette, nincs alapja annak, hogy ilyen büntetőbíróságot hozzanak létre. "Kétségeinket osztja Kína is. A határozatot az Egyesült Államok és Nagy-Britannia szorgalmazza, talán serényebben is, mint a malájok" - mondta.
Csurkin azt hangoztatta, hogy Oroszország alapjában véve támogatná a szoros nemzetközi együttműködést a jelenleg folyó vizsgálatban, arról azonban "nem sokat tud". "Szakértőinket kizárták a vizsgálatból. Időnként arról kapunk részleges információkat, hogy miképpen zajlik a nyomozás" - mondta. Csurkin kifogásolta, hogy a vizsgálatot teljes titokban folytatja néhány ország egymás között.
"Nem helyes, indokolatlan egy nemzetközi bíróság létrehozását felvetni, amikor nemzeti szinten gyakorlatilag befejeződött a nyomozás" - érvelt az orosz ENSZ-nagykövet két nappal a maláj utasszállító tragédiájának első évfordulója előtt.