Olaszországban kiverte a biztosítékot a puskát szorongató Dávid-szobor. A kulturális miniszter szerint a reklám jogsértő.
Michelangelo Dávidja egy amerikai fegyvergyártó cég új „modellje”
Naponta látogatók ezrei csodálják meg a Dávid-szobrot az Accademiában Max Rossi / Reuters |
Az amerikai ArmaLite fegyvergyártó cég kreatív csapata igen merészet álmodott, amikor legújabb reklámjukhoz Michelangelo világhírű műremekét, a Dávid-szobrot választották „modellként". Ahogy az a the Guardian illusztrációján is látható, az újraértelmezett alkotás Dávidot ábrázolja, aki parittya helyett egy AR-50A1-et szorongat kezében. „Műalkotás" – hirdeti a reklám.
Az Illinois székhelyű cég 3 ezer dolláros fegyverének reklámja természetesen kiverte a biztosítékot Olaszországban. Dario Franceschini kulturális miniszter azonnal felszólította a céget, hogy vonja vissza az „offenzív és jogsértő" reklámot, írja a BBC.
Egy Twitter-üzenetben közölte, mindent megtesz azért, hogy az amerikai cég kénytelen legyen mihamarabb abbahagyni a reklámozást. Az olasz kormány szerint a szobor szerzői jogvédelem alatt áll, és minden kereskedelmi célú felhasználásról a kormány dönt.
A Történelmi Örökségi és Szépművészeti Tanács kurátora, Cristina Acidini már megtette az első jogi lépéseket, ugyanis elmondása szerint a reklám eltorzítja és kifordítja a műremeket, amelyet a bibliai alakról Michelangelo 1501 és 1504 között mintázott, és a reneszánsz egyik legfontosabb alkotásaként tartják számon. A firenzei Accademia Múzeum igazgatója szerint „a törvény kimondja, hogy a műalkotás esztétikai értékét nem lehet eltorzítani".