Megkerül-e az Air France-gép fekete doboza?

Az Alucia francia kutatóhajó egy repülőgép roncsait lokalizálta az Atlanti-óceánban, nem messze attól a helytől, ahol az Air France Rio de Janeiro-Párizs járata 2009. június 1-én lezuhant.

A légi baleseteket vizsgáló francia BEA hivatal nem egészen két év alatt a negyedik misszióját indította néhány nappal ezelőtt azzal a céllal, hogy végre megtalálják a szerencsétlenül járt repülőgép fekete dobozát, s így kiderítsék, ki vagy mi okozta a 228 ember, köztük négy magyar halálát okozó légiszerencsétlenséget.

A víz alatti kutatócsoport most olyan – feltehetőleg az Air France 447-es számú járatának – roncsait találta meg és fényképezte le, ami első ízben kecsegtet a fekete doboz megtalálásával. Mint Nathalie Kosciusko-Morizet francia közlekedési miniszter vasárnap éjjel az AFP hírügynökséggel közölte: olyan roncsdarabokat azonosítottak, amelyek minden bizonnyal a repülőgép pilótafülkéjéből származnak, s eléggé épnek tűnnek ahhoz, hogy reményt adjanak a kutatás sikerének. A most felfedezett pilótafülke, valamint két hajtómű és a megtalált szárnydarabok olyan állapotban vannak, ami alapján feltételezhető, hogy a gép nem robbant fel a levegőben, hanem egy darabban volt, amikor az óceánba csapódott.

Mindezidáig csak találgatások keringtek arról, hogy mi okozhatta a közel két évvel ezelőtt lezuhant A330-as Airbus tragédiáját. A Rio de Janeiro és Párizs között közlekedő gép közép-európai idő szerint éjfélkot szállt fel a brazil város repülőteréről, s három és fél órával ezután tűnt el a radarernyőről. Az akkori nyilatkozatok egyértelműen kizárták, hogy a gépet eltérítették volna, az viszont ismert volt, hogy a gép átrepült egy viharzónán, s olyan automatikus üzeneteket továbbított, amelyek rövidzárlatról tanúskodtak. Ugyanakkor azt nem tudták kideríteni, hogy a gép – amint ez ilyenkor szokásos – eltért-e az eredeti repülési útvonaltól, hogy kikerülje az erős légörvényt. Azt feltételezték, hogy a repülőgépet villámcsapás érte, de szakértők szerint önmagában sem a villámlás, sem a turbulencia nem okozhat szerencsétlenséget, tehát még valaminek történnie kellett, ami a tragédiát okozhatta. A repülőgép automatikus műszere jelezte, hogy baj van a jármű elektronikus rendszerével, valamint a nyomáskiegészítő rendszerrel, de még ez sem indokolja a zuhanást.

A baleset egyébként éppen akkor következett be, amikor a gép kikerült a brazil radarok által fedett övezetből, de még nem tűnt fel a szenegáli légiellenőrzés képernyőjén. A repülőgépen 228 személy tartózkodott: 216 utas és 12 főnyi személyzet. Az utasok többsége brazil és francia volt, de voltak a gépen németek, olaszok, marokkóiak is, továbbá négy magyar: egy nő és élettársa, s két gyermek.

Az Air France és az Airbus mindent megtett a tragédia okainak felderítésére, s eddig már három kutató-expedíciót indított a roncsok, s főleg a fekete doboz kiemelésére, mintegy 28 millió dolláros költséggel. A tíz nappal ezelőtt indított negyedik misszió is 12,5 millió dollárt emésztett fel, s már kitűzték az ötödik küldetés időpontját is. A kutatásnak új lendületet adott, hogy egy francia vizsgálóbíró emberölés miatt nyújtott be vádemelési javaslatot az Air France és a gépet gyártó Airbus ellen. A két vállalat csak abban az esetben úszhatja meg a csillagászati összegekre rúgó kártérítést, ha minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy nem műszaki, vagy pilótahiba okozta a balesetet.

A roncs egy darabja egy 2009-es felvételen
Debris of the missing Air France flight 447, recovered from the Atlantic Ocean, arrives at Recife's port in this June 14, 2009 file photo. France has discovered what appears to be part of an Air France passenger aircraft that crashed in the Atlantic almost two years ago, accident investigators said on April 3, 2011. A deep-sea salvage vessel located pieces of a plane in the past 24 hours and French experts believe they come from the missing A330-200 passenger plane, the BEA accident investigation authority said. Air France-KLM was placed under investigation on April 1, 2011 by a French court for involuntary manslaughter over the 2009 crash between Rio and Paris which killed 228 people, the airline's lawyer Fernand Garnault said. REUTERS/JC Imagem/Alexandre Severo (BRAZIL - Tags: TRANSPORT DISASTER IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.