Megkerül-e az Air France-gép fekete doboza?
A légi baleseteket vizsgáló francia BEA hivatal nem egészen két év alatt a negyedik misszióját indította néhány nappal ezelőtt azzal a céllal, hogy végre megtalálják a szerencsétlenül járt repülőgép fekete dobozát, s így kiderítsék, ki vagy mi okozta a 228 ember, köztük négy magyar halálát okozó légiszerencsétlenséget.
A víz alatti kutatócsoport most olyan – feltehetőleg az Air France 447-es számú járatának – roncsait találta meg és fényképezte le, ami első ízben kecsegtet a fekete doboz megtalálásával. Mint Nathalie Kosciusko-Morizet francia közlekedési miniszter vasárnap éjjel az AFP hírügynökséggel közölte: olyan roncsdarabokat azonosítottak, amelyek minden bizonnyal a repülőgép pilótafülkéjéből származnak, s eléggé épnek tűnnek ahhoz, hogy reményt adjanak a kutatás sikerének. A most felfedezett pilótafülke, valamint két hajtómű és a megtalált szárnydarabok olyan állapotban vannak, ami alapján feltételezhető, hogy a gép nem robbant fel a levegőben, hanem egy darabban volt, amikor az óceánba csapódott.
Mindezidáig csak találgatások keringtek arról, hogy mi okozhatta a közel két évvel ezelőtt lezuhant A330-as Airbus tragédiáját. A Rio de Janeiro és Párizs között közlekedő gép közép-európai idő szerint éjfélkot szállt fel a brazil város repülőteréről, s három és fél órával ezután tűnt el a radarernyőről. Az akkori nyilatkozatok egyértelműen kizárták, hogy a gépet eltérítették volna, az viszont ismert volt, hogy a gép átrepült egy viharzónán, s olyan automatikus üzeneteket továbbított, amelyek rövidzárlatról tanúskodtak. Ugyanakkor azt nem tudták kideríteni, hogy a gép – amint ez ilyenkor szokásos – eltért-e az eredeti repülési útvonaltól, hogy kikerülje az erős légörvényt. Azt feltételezték, hogy a repülőgépet villámcsapás érte, de szakértők szerint önmagában sem a villámlás, sem a turbulencia nem okozhat szerencsétlenséget, tehát még valaminek történnie kellett, ami a tragédiát okozhatta. A repülőgép automatikus műszere jelezte, hogy baj van a jármű elektronikus rendszerével, valamint a nyomáskiegészítő rendszerrel, de még ez sem indokolja a zuhanást.
A baleset egyébként éppen akkor következett be, amikor a gép kikerült a brazil radarok által fedett övezetből, de még nem tűnt fel a szenegáli légiellenőrzés képernyőjén. A repülőgépen 228 személy tartózkodott: 216 utas és 12 főnyi személyzet. Az utasok többsége brazil és francia volt, de voltak a gépen németek, olaszok, marokkóiak is, továbbá négy magyar: egy nő és élettársa, s két gyermek.
Az Air France és az Airbus mindent megtett a tragédia okainak felderítésére, s eddig már három kutató-expedíciót indított a roncsok, s főleg a fekete doboz kiemelésére, mintegy 28 millió dolláros költséggel. A tíz nappal ezelőtt indított negyedik misszió is 12,5 millió dollárt emésztett fel, s már kitűzték az ötödik küldetés időpontját is. A kutatásnak új lendületet adott, hogy egy francia vizsgálóbíró emberölés miatt nyújtott be vádemelési javaslatot az Air France és a gépet gyártó Airbus ellen. A két vállalat csak abban az esetben úszhatja meg a csillagászati összegekre rúgó kártérítést, ha minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy nem műszaki, vagy pilótahiba okozta a balesetet.