Mégis lehet német autópályadíj
Mindenki meglepetésére mégis lehet autópályadíj az eddig személygépkocsik számára ingyenes német autósztrádákon- írja a Spiegel online.
A német (és a bajor) választási kampányban Horst Seehofer bajor miniszterelnök dobta be a témát, azzal érvelve, hogy Bajorországban rengeteg külföldi autós ingyen használja az autópályákat, de az infrastrukturális fejlesztésekhez, útjavításokhoz nem járulnak hozzá, mindez pedig a német (főképp a bajor) adófizetők zsebét terheli. Bezzeg ha a német autós külföldre megy, mindenütt fizetnie kell az autópályák használatáért.
Seehofer olyan megoldást javasolt, amely csak a külföldieknek tenné fizetőssé a sztrádákat, és ezt a szakértők egyöntetűen lehetetlennek, az uniós diszkriminációellenes szabályokba ütközőnek minősítették.
Ám most kiderült, hogy mindez mégis lehetséges: egy német zöldpárti képviselő levélben fordult Siim Kallas uniós közlekedési biztoshoz, aki szerint mindez megoldható. Mégpedig úgy, ahogy eredetileg Seehofer javasolta: a németek is fizetnének az autópálya használatért, de az összeget nekik visszatérítenék a kötelező gépjárműbiztosítás díjából. Így végső soron nekik maradna az ingyenesség, a külföldiek viszont "csengethetnének" a kapuknál.
Siim Kallas külön üdvözölte, hogy a bajor javaslat értelmében az autópályadíjból befolyó bevételek nem tűnnének el a költségvetésben, hanem kizárólag infrastrukturális projektre lehetne azokat fordítani.
A sztrádadíj egyébként a német koalíciós tárgyalásokon is forró pont volt, mert még a testvérpárt CDU is a korábban emlegetett diszkriminációs aggodalmakat hangoztatta, az SPD pedig hallani sem akart a témáról. Brüsszel most lendületet adhat a bajoroknak, hogy ismét napirendre tűzzék és akár végig is vigyék a sztrádadíj ügyét.