Mától lehet új autót venni Kubában
A szállítási és a pénzügyi minisztérium közösen kiadott rendelete értelmében a gépkocsik behozatala külföldről – minthogy Kubában nem gyártanak - állami cégek feladata. Azt is rögzítették, hogy új autók esetén mintegy 20 százalékos a vámtétel. Erre rakódik még az eladáskor a hazai szállítás pluszköltsége, 10 százaléknyi adó és 8 százalék haszonkulcs. Az AFP hírügynökség ebből arra a következtetésre jutott, hogy a gépkocsi új tulajdonosának az autó eredeti árához képest mintegy 50 százalékkal többet kell fizetnie. A hivatalos közlés szerint a pluszbevételt az autóutak karbantartására, illetve a tömegközlekedés finanszírozására fordítják.
A szabályozás külön említi a követségeket, amelyek ezentúl adómentesen vásárolhatnak új gépkocsikat.
A rendelkezés értelmében az állami vállalatok lecserélendő járműveit, miként a külföldi turisták által igénybe vett bérautókat, tehát használt kocsikat is csak az erre kijelölt állami cég értékesítheti.
A Raúl Castro elnöksége óta bevezetett reformok egyike volt még 2011-ben a magántulajdonú gépkocsik adás-vétele. A mostani rendelkezést indokolva a napokban Raúl Castro elismerte, hogy voltak bizonyos visszaélések. Kubában új autót ugyanis csak külön engedéllyel a rendszer kivételezettei – élsportolók, művészek, vállalati vezetők, külföldön tartós kiküldetésben dolgozók, köztük orvosok – vásárolhattak. Ám közülük néhányan a 2011-es liberalizálást követően felárral túladtak gépkocsijukon. A mostani szabályozás kitér azokra, akik már rendelkeznek autóvásárlási engedéllyel, megígérve, hogy elsőbbséget élveznek a többi jelentkezővel szemben.
A kérdés persze az, hogy kinek van pénze Kubában új gépkocsit venni – a beszerzési ár 150 százalékáig –, amikor az átlagfizetés havi 20 dollár. Félretéve az állami szektorban dolgozó vezetők esetleges korrupcióját, feltételezhetően főleg olyanokról lehet szó, akik külföldön, így Floridában élő rokonaiktól kapnak ehhez pénzügyi támogatást. Meg esetleg néhány szerencsés magánvállalkozó lehet ilyen helyzetben abból a jelenleg már több mint 400 ezerből, akik élni és megélni próbálnak a Raúl Castro által bevezetett reformok lehetőségével. Mint az AP hírügynökség néhány nappal ezelőtti helyszíni beszámolója állította, az új maszekok egy része a vállalkozásuk kudarca miatt visszaadta az iparengedélyt. A fő gond, hogy az átlagkubainak nincs pénze az alacsony fizetések következtében. A kormány most a piac élénkítése érdekében alacsony kamatozású hitelek bevezetését jelentette be magánszemélyeknek, ám ezek nagysága legfeljebb egy autó kerekének megvásárlására elég.