Magándetektívek figyelték a bécsi taxisokat
Az egyik felmérést Németország legnagyobb autóklubja, az ADAC végezte 22 európai nagyvárosban. Ők magándetektíveket bíztak meg, hogy kémleljék ki a sofőrök szokásait. Az eredmény rendkívül gyászos lett: Bécs vereséget szenvedett, a 18. helyre kerülve a nagyvárosok közt.
A német tanulmány szerint tízből két sofőr átment a piros lámpán, és használta mobiltelefonját vezetés közben – anélkül, hogy szabad keze maradt volna. Tízből nyolcan semmilyen turisztikai látványosságot, heten pedig éttermet sem tudtak ajánlani a városban – ami nem éppen pozitív mérleg a turizmusban előretörni vágyó császárváros számára.
Ám még mielőtt bárki azt gondolná, hogy csak a németek elfogultságáról van itt szó, nézzük a második tanulmányt, amit a Bécsi Turisztikai Hivatal készített: ez is hasonlóról számol be. A 133 taxi tesztelése után készült felmérés ugyanis kimutatta, hogy a bérkocsik 22 százaléka piszkos és rendetlen volt, 58 százalékukban nem volt légkondicionálás (a tesztet nyáron végezték). A fuvarosok 12 százaléka pedig nem ismerte az utat az utas által bemondott célig, vagy magát a célt sem. Ezt részben az is okozhatta, hogy több mint felük alig beszélt angolul, így sokszor nem értették, hova is akar menni a kuncsaft.
A két tanulmány publikálása után Bécs városa úgy döntött: magándetektíveket küld a taxisokra, hogy kiderüljön, kik nem felelnek meg a munkakörüknek. – Be akarjuk azonosítani a rossz sofőröket, hogy lekövessük, és ha szükséges, kivonjuk őket a forgalomból – magyarázta az AFP-nek Andreas Cudra, a bécsi kereskedelmi kamara szállítási igazgatója, aki szerint valódi, professzionális detektívek végezték ezt a munkát. A nyomozók elsősorban nem az angoltudását vizsgálták a sofőröknek, mert mint Cudra megjegyezte: "Ausztriában a német a hivatalos nyelv. Ha valaki Párizsba megy, ott is csak franciául beszélnek a taxisofőrök, nem pedig angolul."
Hetven euró a hét kilométeres útért
A bécsi taxisofőröknek maguknak sincs jó véleményük kollégáikról. – Hallottam egyszer egy esetről, mikor egy asszonyt a Westbahnhoftól az Etap hotelig, a 7,3 kilométeres szakaszon 70 euróért vitt el egy kolléga – mesélte egy neve elhallgatását kérő taxis az AFP riporterének. – Egész Bécsen végigvitte, mielőtt kitette volna. A legtöbben mégis úgy vélik, hogy alapvetően őszinték az utasokkal. Továbbá életük nagy részét arra áldozzák, hogy olykor rendkívül veszélyes és a konkurencia bosszújától sem mentes, ám mégis rendkívüli munkát végezzenek. Saját bevallásuk szerint ugyanis munkaidejük kétharmadát az teszi ki, hogy kliensekre várnak.
A taxik megritkítására annál is inkább szükség van, mert az osztrák fővárosban regisztrált 4500 taxiból ezerre egyáltalán nincs szükség.