Lopott útlevelek az eltűnt Boeingen

A radarok tanúsága szerint a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata visszafordult, mielőtt eltűnt volna. Nagy a titkolózás. A hatóságok csak valószínűsítik, hogy a Dél-kínai-tengeren vasárnap este észlelt roncsok a repülőgéphez tartoznak. Az ügybe amerikaiak is beszálltak. Biztonsági szakértők a lockerbie-i merénylettel látnak párhuzamot.

Két olyan utas is volt a Kuala Lumpurból Peking felé tartó járaton, akinek lopott útlevéllel sikerült feljutnia a repülőgépre – jelentették be vasárnap, több mint 24 órával azután, hogy Vietnam felett nyoma veszett a Malaysia Airlines egyik Boeing 777 típusú repülőgépének. Hishammuddin Husszein maláj közlekedési miniszter közlése szerint az olasz, illetve az osztrák útlevelet néhány éve Thaiföldön lopták el. Az eredeti tulajdonosaik nem szálltak fel a repülőgépre.

A Malaysia Airlines MH370 jelzésű járata szombat hajnalban, helyi idő szerint hajnali 2:40-kor tűnt el a vietnami Ca Mau tartomány partjainál, összesen 239 emberrel – 227 utassal és 12 főnyi személyzettel – a fedélzetén. Először négy utassal szemben merült fel a gyanú, hogy valami nincs rendben az útlevelükkel, a vizsgálatba pedig a helyi hírszerzést és a terrorelhárítást is bevonták. A repülőgép három amerikai utasa miatt beszállt az FBI is. Az amerikai ügynökök a térfigyelő kamerák felvételeit nézik át, és segítenek kiszúrni az esetleg terrorizmussal gyanúsítható személyeket – írta amerikai kormányzati forrásokra hivatkozva a Los Angeles Times.

Vietnami kutatóhajók a Dél-kínai-tengeren már szombaton találtak két olajfoltot is, amelyik arra utal, hogy a repülőgép ott szenvedett balesetet, de csak vasárnap este jelentették be, hogy a közelben olyan „tárgyat” is észleltek, amely a repülőgéphez tartozhatott. Hogy ez valóban így van, azt a sötétség miatt egyelőre nem tudják megállapítani – hangzik a hivatalos hatósági közlemény. A hatóságok mindenhol csak csepegtetik az információkat. Arról, hogy baleset vagy merénylet történt, senki nem beszél, kitartóan csak eltűnést emlegetnek, és jellemző az is, hogy a Malaysian Airlines öt órával azután tett bejelentést az eltűnésről, hogy a repülőgéppel a kapcsolat megszakadt.

Azharuddin Abdul Rahman, a maláj polgári légiközlekedési hatóságok első embere szerint a kutatási területet kiterjesztették Nyugat-Malajziára is, mert az utolsó radarjelzések szerint a repülőgép visszafordult, mielőtt eltűnt volna. Ez azért kelt gyanút, mert a pilóták semmiféle problémáról nem tettek említést az utolsó kapcsolatfelvétel alatt. Erre percekkel azelőtt kerítettek sort, hogy a repülőgép eltűnt volna, és intő jel, hogy a Boeing 777-esről vészjelzés sem érkezett. Az időjárási viszonyok kedvezőek voltak, a járat kapitánya, Zaharie Amad Shah pedig tapasztalt pilóta volt. A Malaysia Airlinesnál eltöltött 33 év alatt több mint 18 ezer órát töltött a levegőben.

Zulkefli Zin maláj vezérkari főnök bejelentése szerint az eltűnt Boeing 777-est már negyven hajóval és huszonkét repülőgéppel keresik. Kína, Vietnam, Malajzia és a Fülöp-szigetek egyaránt rendelkezésre bocsátott hajókat és repülőgépeket a gép felkutatására. Az amerikai haditengerészet egy rombolót küldött, fedélzetén két helikopterrel, de a Japánban, Okinava szigetén lévő amerikai támaszpontról is útnak indult egy repülőgép. Ez egy speciális, a kutatáshoz használható radart szállít.

Ami az utasokat illeti, a róluk szóló információkon vasárnap pontosítottak. Eszerint a 227 ember 14 ország állampolgára volt, a 154 kínai mellett négy francia (három közülük a pekingi francia gimnázium diákja) 38 maláj, hét indonéz, hat ausztrál, három amerikai, két-két új-zélandi, ukrán és kanadai, illetve egy orosz és egy holland volt köztük. Öten nem érték el a repülőgépet, így a Boeing 777-es nélkülük szállt felt. Vasárnap a Freescale Semiconductor nevű, integrált áramköröket gyártó amerikai vállalat bejelentette, hogy 12 maláj és nyolc kínai munkatársa tartózkodott a repülőgépen. Huszonkilenc kínai művész is a fedélzeten volt. Ők egy Kuala Lumpur-i képzőművészeti kiállításról indultak hazafelé.

Van maláj biztonsági szakértő, aki az 1988-as lockerbie-i merénylettel vont párhuzamot, ez előtt ugyanis a PanAm 103-as járata szintén nyom nélkül tűnt el a radarokról – írja eközben a Spiegel. Az egykori amerikai légitársaság Frankfurtból Detroitba tartó Boeing 747-esét 1988. december 21-én líbiai merénylők a levegőben felrobbantották. Mind a 261 utas – a roncsok becsapódásakor pedig még 11 ember – az életét vesztette. Az ügyben egyetlen embert, Abdelbaszet al-Megrahit ítélték el. Őt a Kadhafi-rezsim 1999-ben kiadta és életfogytiglant kapott, de 2009-ben prosztatarák miatt kiengedték. Líbiában halt meg 2012. május 20-án.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.