Lezárhatják az ukrán légteret

Lapunk információi szerint az európai légiforgalom koordinálásért felelős Eurocontrolnál már összeült a válságstáb, s nem kizárt, hogy lezárják az ukrán légteret a Malaysian gép tragédiája miatt. A Lufthansa már bejelentette: nem repül át Ukrajnán.

 

Légiközlekedés Kelet-Európa felett pénteken kora délután a Flightradar24 élő képe alapján-a lezuhant maláj gép helyét megjelöltük
Légiközlekedés Kelet-Európa felett pénteken kora délután a Flightradar24 élő képe alapján-a lezuhant maláj gép helyét megjelöltük

A Malaysian katasztrófájának tisztázatlan körülményei alighanem azt eredményezik, hogy még ma este lezárják Ukrajna légterét. Legalábbis, mint legvalószínűbb forgatókönyvet, ezt jövendölték a lapunknak nyilatkozó iparági forrásaink, akik elmondták: az Eurocontrolnál, az európai légiforgalom-irányítást koordináló szervezetnél már összeült a válságstáb, s várhatóan a teljes ukrán légtérzár lezárása mellett döntenek.

Ezt valószínűsíti, hogy nem lenne sok értelme csak a kelet-ukrajnai térségre bevezetni a forgalomkorlátozást, elvégre aki berepül Ukrajnába, az Oroszország (azaz kelet-ukrajna) felé és a fekete tenger irányába hagyhatja el az országot. A Fekete-tengeri forgalmat azonban Szimferopolból irányították egészen addig, amíg az oroszokkal nem szabadultak el az indulatok. A dél-északi forgalom esetében a Románia-Ukrajna-Fehéroroszország útvonal még működhet, ha csak részleges lesz a légtérzár.

Ha korlátozzák az ukrán légtér forgalmát, akkor az Európa-Ázsia forgalom jelentős része érinteni fogja a magyar légteret, mert a repülőgépek Románia és Bulgária légterén keresztül kerülhetnek majd. A Hungarocontrol Magyar Légiforgalmi Szolgálatnál információink szerint már felkészültek arra, hogy nagyobb irányító kapacitást állítsanak be a megnövekedett átrepülő forgalomra. Úgy tudjuk, a számítások szerint egy teljes ukrán légtérzár 4-5 százalékos forgalomtöbbletet jelent a magyar légtérben átrepülő forgalomban.

Magyarország rendelkezik a megfelelő kapacitásokkal, ám bulgária irányítása kerülhet nehéz helyzetbe: mivel a Fekete-tenger és a Krím forgalma már eddig is korlátozva volt, náluk már húsz százalékkal megnőtt a forgalom, s ha tovább növekszik, akkor elérhetnek egy olyan szintet, amikor korlátozniuk kell az országba belépő gépek számát. Ez pedig a török légtérben okozhat fennakadásokat. Szélsőséges esetben előfordulhat, hogy az Ázsia felől Törökországon át Bulgária felé tartó gépeknek le kell szállniuk a törököknél, ha nem tudják beengedni őket a bolgár légtérbe. Ez esetben még a szerbi légtér felé kerülhetnek.

Az észak-európai városokból a távol-kelet felé az érintett zóna kikerülhető még a Lengyelország-Fehéroroszország útvonalon.

Lapunk beszélt egy magyar pilótával is, akinek este a térségen kellene átrepülnie, ám ő még arról számolt be, hogy a légiirányítás egyelőre nem jelezte neki, hogy korlátoznák a repülést Ukrajna fölött. Ugyanakkor ez csak a jelenlegi állapot. Egy másik iparági forrásunk szerint a legtöbb légitársaság magától fog úgy dönteni, hogy elkerülik Ukrajnát, s több ország elrendelheti az oroszországi átrepülések korlátozását is. 

A térségre (Krím, Fekete-tenger, Azovi-tenger) már június közepe óta érvényben van egy figyelmeztetés, amely a brit repülőgép-üzemeltetőknek javasolja az említett térség elkerülését. A Malaysian gépe azonban nem közvetlenül e térségben repült, igaz, roppant közel ahhoz.

Ha lesz ukrán forgalomkorlátozás, az sok légitársaságot fog kellemetlenül érinteni, különösen a Wizz Air-t, amelyik a tragédiát követően közleményben jelezte: járatai elkerülik a kelet-ukrajnai légteret. A Wizz ugyanakkor repül Ukrajna más területein is, nekik tehát nem jönne jól egy ilyen intézkedés.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.