Lemondott a miniszter a Kaczynski-tragédia miatt

Rendkívüli időjárási körülmények, hiányos kiképzés, az orosz irányítótorony által adott téves információk - a tavalyi szmolenszki légikatasztrófáról készített lengyel jelentés szerint mindez együttesen vezetett a néhai államfő repülőgépének lezuhanásához.

Donald Tusk lengyel kormányfő bejelentette, hogy a szmolenszki katasztrófa hivatalos vizsgálatával összefüggésben benyújtotta lemondását Bogdan Klich lengyel nemzetvédelmi miniszter, amelyet elfogadott. A zárójelentés lengyel, angol és orosz nyelven hozzáférhető a lengyel miniszterelnöki hivatal honlapján.

Tusk Tomasz Siemoniak belügyminiszter-helyettest javasolja a lemondott nemzetvédelmi miniszter utódául, akitől azt várja, hogy megkezdi a légi közlekedés biztonságát javító intézkedések kidolgozását.

A rendkívüli időjárási körülmények, a lengyel személyzet kiképzésének hiányosságai, a túl nagy sebesség és a veszélyesen alacsony magasságba ereszkedés, valamint az orosz irányítótorony által adott téves adatok együttesen okozták a Tu-154-es lengyel kormánygép 2010. április 10-i katasztrófáját Szmolenszk mellett, állapította meg a hivatalos lengyel vizsgálatot végző bizottság jelentése. A katasztrófában a gépen utazó mind a 96 ember, köztük Lech Kaczynski akkori lengyel államfő és felesége.

A Jerzy Miller belügyminiszter által vezetett 34 tagú bizottság 328 oldalas zárójelentését pénteken, a varsói miniszterelnöki hivatalban rendezett sajtóértekezleten hozták nyilvánosságra. A bizottságnak nem volt feladata felelősök megállapítása és megnevezése, ezért a jelentés nem is tartalmaz ilyet. A jelentés szerint a repülőgép műszakilag rendben volt, a műszerek kifogástalanul működtek, és teljesen kizárható, hogy a gépen bárki nyomást gyakorolt volna a pilótákra, hogy szálljanak le. A gépen nem volt semmiféle robbanóanyag.

Azt is megállapították, hogy a pilóták, érzékelve a légköri viszonyokat, nem akartak leszállni, csak "próbaleszállást" végeztek, de későn emelték fel a gépet, amikor az már túlságosan közel volt a földhöz. A lengyel személyzet nem volt megfelelően kiképezve, nem végeztek elegendő próbarepülést és szimulátoros gyakorlatot ahhoz, hogy képesek legyenek rendkívüli időjárás körülmények között megfelelően cselekedni. Ezenkívül a személyzet tagjai közötti együttműködés sem volt megfelelő.

A jelentés ugyanakkor az orosz felet is elmarasztalta: a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtér nem volt biztonságos, rosszul volt megvilágítva, és a lámpák egy részét eltakarták a fák. Az orosz légiirányítók hibás adatokat adtak meg a lengyel pilótáknak a gép helyzetére vonatkozóan, amiért az függőleges és oldalirányban is eltért a helyes pályáról.

Tusk azt mondta, hogy még előkerülhetnek olyan új tények, információk, amelyekkel kiegészülhet a jelentés, ezért a Miller-bizottság nem oszlik fel, hanem szükség esetén folytatja munkáját.

Az ellenzéki Jog és Igazságosság (PiS) párt, melyet a szmolenszki katasztrófában életét vesztett Lech Kaczynski volt államfő ikertestvére, Jaroslaw Kaczynski vezet, a jelentés közzététele után keményen bírálta a bizottságot és a jelentést, annak egyes megállapításait hazugságnak nevezte. Kaczynski szerint Tusk nem védte meg Lengyelország becsületét a nemzetközi színtéren.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.