Interneten hódít az EP

Beveti az internet "nagyágyúit" (YouTube, MySpace, Facebook) az Európai Parlament, hogy magához édesgesse a választókat. A nagy igyekezetbe azért bürokratikus üzenetek is becsúsznak.

Beválik-e Európában, ami sikert hozott Barack Obama amerikai elnöknek? Ezen töprengtek a YouTube videomegosztó oldal gazdái, amikor együttműködési megállapodást kötöttek a Euronews tévécsatornával. Külön honlapot hoztak létre (youtube.com/ questionsforeurope), ahol bárki kérdéseket tehet fel az EP-választásokon induló jelölteknek, a szakértőknek vagy éppen a hírtévé újságíróinak. A kérdéseket természetesen videón is fel lehet tölteni, és vigyázat: a legjobbak a Euronewson adásba kerülnek.

Meghatározó szerepet játszott a világháló az Obama-kampányban, sőt az egész amerikai elnökválasztáson - a tizenhat jelöltből heten a YouTube-on harangozták be saját kampányukat. Aaron Ferstman, a YouTube politikai kommunikációért felelős igazgatója úgy fogalmazott, hogy a politika és az internet "tökéletes házasságot" alkot. Ám nem tudni, hogyan működik majd mindez a huszonhét EU-tagállamban, huszonvalahány nyelven zajló európai parlamenti voksoláson.

A kétkedők és az ellenzők rendszerint aktívabbak az unió híveinél, és Michael Peters, a Euronews vezérigazgatója most is ugyanerre számít. De sem a hét európai nyelven sugárzó tévéállomás, sem a YouTube nem akar beleavatkozni a kérdések-üzenetek tartalmába: ha valamelyik oldal nem elég aktív, magára vessen!

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

S hogy mennyire "trendi" manapság az Európai Parlament, ezt azzal is bizonyítja, hogy saját oldalt - pontosabban profilt - hozott létre a legnépszerűbb internetes közösségi oldalakon (myspace.com/europeanparliament, facebook.com/ europeanparliament). Elsősorban persze nem ismerősöket, hanem választókat keres, ami tökéletesen érthető az elmúlt évtizedek kínosan alacsony részvételi aránya után.

Erősen kétséges viszont, hány uniós polgár - és főként fiatal - szavazási kedvét hozzák meg a közösségi oldalakra becsempészett száraz, intézményi ízű információk. Merthogy a különféle címekre rákattintva gyakran az EP valamelyik honlapja vagy közleménye kellős közepén landol a látogató, és ott bizony nem sok izgalom vár rá.

Még reménytelenebb az európai választásokra létrehozott parlamenti website (elections2009.eu), amelynek nyitóoldalán mindjárt a Miért szavazzon? rovat fogadja az odatévedőket. Tíz okot sorolnak fel, amelyből nyolc (!) gyakorlatilag ugyanaz, csak éppen más szavakkal elmondva. A lényeg mindig ez: aki befolyásolni akarja saját maga és ötszázmillió másik európai mindennapjait, menjen el voksolni. S jönnek az intelmek. "Válassza meg ön a jövő útját! Aki viszont nem szavaz, később ne is panaszkodjon!"

A legmeggyőzőbb azért az utolsó érv; más kérdés, hogy kinek mi jut eszébe róla. Nekem semmiképpen sem az EP-választás. Íme: "Kis erőfeszítéssel nagy eredmény".

Kérdéseket vár a YouTube és a Euronews. Támadásba lendülnek az euroszkeptikusok?
Kérdéseket vár a YouTube és a Euronews. Támadásba lendülnek az euroszkeptikusok?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.