EU-csomagolás: a csábítás trükkjei

Ki is járt itt jól...? Sokan kérdezik ezt a 860 grammos rizst vagy a 0,85 literes festékdobozt lehetővé tevő EU-jogszabály kapcsán. Az unió óriási vívmányról, a túlszabályozottság csökkentéséről beszél - a fogyasztóvédők viszont az ipari lobbi győzelmét emlegetik. Valóban sántít egy kicsit az uniós intézmények érvelése. Az Európai Bizottság vagy az Európai Parlament nem győzték hangsúlyozni, hogy a csomagolási irányelv módosítása csak fokozza a versenyt az iparban, a fogyasztóknak pedig nagyobb választási lehetőséget ad.

Merthogy - szól a brüsszeli magyarázat - a hatvanas-hetvenes években kitalálták ugyan a szabványcsomagolásokat, hogy megkönnyítsék az európai országok közötti kereskedelmet, ám mára a bürokrácia lebontása lett a divatszlogen, irtani kell tehát a felesleges előírásokat.

Csokis kávédrazsé: így fest a boltban - így pedig a röntgenfelvételen
Csokis kávédrazsé: így fest a boltban - így pedig a röntgenfelvételen

Bár mindez jól hangzik, nézzük, mi történik az üzletekben! A gyártók felhatalmazást kaptak a legkülönfélébb trükkökre: változatlan áron kínálhatnak például egy terméket, kicsit visszavéve annak mennyiségéből. Vagy növelhetik a mennyiséget, mondjuk 500-ról 620 grammra, de fogyasztó legyen a talpán, aki kiszámolja, hogy az árat is arányosan emelték-e.

Nem hatja meg a jogszabály-módosítás ellenzőit az sem, hogy a vásárlókat az egységár feltüntetésével kell segíteni az eligazodásban (mennyibe kerül egy liter, egy kiló stb.). Az egységárakat sokszor olyan kicsi számokkal tüntetik fel a szupermarketek polcain, hogy a vevők jó része semmit sem lát belőlük. Ráadásul ez a kötelezettség a kisboltokra nem vonatkozik.

Hol van már az eredeti óvatosság? A csomagolások méreteiről szóló irányelv 1975-ös változatában még ez áll: "A lehető legkisebbre kell csökkenteni egy adott termék esetében az egymáshoz túl közel eső térfogatértékek számát, amelyek közelségük következtében alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére". Most mintha kevésbé aggódnának a vásárlókért.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.