Róma nem kér a brüsszeli szlogenekből

Lapos, langyos, kevéssé meggyőző - az olasz kormány szerint ilyen a júniusi európai választások hivatalos brüszszeli kampánya. Itália nem kér a szerinte egy eurót sem érő közös reklámokból.

Az Európai Parlament kommunikációs kampánya jelenlegi formájában nem megfelelő az EU-hoz tartozás érzésének megerősítésére, nem segít az unió értékeinek megismerésében - ezzel a közleménnyel jelentette be Andrea Ronchi EU-ügyi miniszter, hogy az olasz utcákon és médiában nem a Brüsszelből hivatalosan útjára indított reklámok buzdítják a lakosokat az európai választásokon való részvételre. A Berlusconi-kormány nem csatlakozott a központi kampányhoz, amelyet anyagilag sem kíván támogatni; inkább házilag gyártott reklámokkal népszerűsíti a részvételt.

A huszonhét tagállamban 375 millió európai polgárt várnak az urnákhoz. Nem titkolt brüsszeli cél a 2004-ben ötven százalék alatti részvételi kedv serkentése a "Használd a szavazatod!" szlogennel. A tagországok lakosainak közvetlen megszólításán dolgozott több mint egy évig az Európai Parlament - az eredményt pedig a berlini Scholz & Friends cég szolgáltatta, 18 millió eurós kampány, amely direkt módon kívánja felkelteni az EU-lakosok érdeklődését. Például az úgynevezett choice box videofülkékkel, amelyekben svéd, magyar vagy ciprusi egyaránt elmondhatja, mit gondol az unióról.

Az óriásplakátokra és a sajtóba szánt tíz panel aktuális témákat érint: biztonság, energia, pénzügyi válság, fogyasztóvédelem. A kampány egyszerű kérdéseket tesz fel, több válaszlehetőséggel. Címkéből is megárt a sok? - kérdezi, és a szavazó egy címke nélküli és egy alaposan felcímkézett bontott csirke között választhat. Mikor túl sok a biztonság? Választani egy videokamerát, egy ujjlenyomatot és egy rendőrt ábrázoló tábla között lehet.

Ez utóbbi az, amely nem tetszett a biztonságpolitikáját a bevándorlók - köztük a romák - ujjlenyomatvételére építő római kormánynak. Ronchi nem mondta ki, de egyértelmű, hogy koalíciója támadásnak vette a Strasbourgban is kritizált ujjlenyomattal való példálózást. Csoda lenne, ha a választási kampányok királya, Silvio Berlusconi ezt felhasználná - írta az európai hivatalokban kiagyalt ötleteket rózsaillatúnak nevező Il Messaggero római napilap. Főleg most, hogy a Berlusconi által egyesített jobbközép 44 százalékos támogatottságra törekszik.

Az ellenzéki Demokraták is úgy látják, hogy a kampány langyos, határozottabb jelszavak kellenek Európától, főleg a lakosságot érzékenyen érintő válságkérdésekben. Bár fennáll a veszélye, hogy az olasz elszigetelődés provinciális, a belpolitikai harc uralta kampányba torkollik - európai üzenet nélkül.

Az olasz kormány elutasításának köszönhetően máris nőtt a választás iránti érdeklődés - közölte az EP néppárti alelnöke, Alejo Vidal-Quadras. Hozzátette, hogy a tagállamok csatlakozása nem kötelező, szabadon dönthetnek az európai voksolás reklámozásáról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.