Megvonják a hirdetéseket a csehországi Právótól?
Megnyomorítanák a sajtószabadságot címmel nagy feltűnést keltő glosszát írt saját lapjában Zdenek Porybny. A Právo főszerkesztője a rendszerváltás óta áll a baloldali lap élén. A címlapon megjelent glosszájában közli, hogy az utóbbi időben több befolyásos személy is figyelmeztette, esetenként szinte már zsarolta őt, hogy ha a lap az európai parlamenti választások és a további voksolások előtt nem hagy fel a cseh szocdemek (CSSD) bírálatával, akkor több olyan állami, illetve magáncég nem hirdet, amelyeknek a döntéshozói a baloldali ellenzéki párt befolyásos hívei. A főszerkesztő leszögezi, hogy sem a kormánypárti, sem pedig az ellenzéki pártok központjainak nyomására nem adják fel függetlenségüket. "Kizárólag az olvasók joga eldönteni, hogy hozzáértően és elfogulatlanul írunk-e, s méltóak vagyunk-e a bizalmukra" - hangsúlyozza Zdenek Porybny.
Lapunk megkeresésére annyit közölt, hogy konkrétumokat egyelőre nem említ. Jelenleg mindössze az volt a célja, hogy a sajtószabadság megnyirbálására irányuló kísérletekről tájékoztassa a közvéleményt. Jirí Paroubek, a CSSD elnöke megalapozatlannak tartotta a glosszát, amely szerinte kizárólag azt szolgálta, hogy a főszerkesztő bűnbakot keressen, másra kenje a felelősséget a csökkenő példányszám és a kevesebb reklámok miatt. Erre a főszerkesztő azzal válaszolt: tavaly a Právo a rendszerváltás óta a legjobb gazdasági eredményt érte el, s több mint százezres példányszáma éppen a lap függetlenségének köszönhetően nem csökken.
- A cseh szocdemek toronymagasan vezetik a pártok népszerűségi listáját. Ezért elképzelhető, hogy az állami cégek, de más társaságok vezetői is köpönyeget váltanak, igyekeznek már most megzabolázni legalább a baloldali napilapot - vélekedett Tomás Lebeda neves cseh politológus.