Söralátétként is vonzó a cseh jelkép

Az EU-elnökséget betöltő Csehország logója nem váltott ki akkora meghökkenést, mint a Brüsszelben elhíresült, politikuspukkasztó Entropa - mégis jóval nagyobb szakmai sikert aratott. Nyilván azért is, mert a cseh kormány ezúttal nagyobb körültekintéssel választotta ki a legsikerültebb alkotást.

A logó megalkotására már 2007-ben nyilvános pályázatot hirdettek, erre elvben bárki benevezhetett. Fél éven belül több mint 350 pályamű érkezett, ismert és alig jegyzett grafikai stúdióktól, ipari formatervezőktől és más művészektől. A bírálóbizottságot neves, külföldön is jegyzett személyek alkották, akik hónapokig értékelték-elemezték az alkotásokat, amelyek közül ötöt választottak ki a második fordulóba. A képzőművészeti és más szakmai szövetségek képviselőivel kiegészült zsűri egyhangúlag a harmincnégy éves, szabadúszó formatervező, a kelet-csehországi Tomás Pakosta alkotását tartotta a legjobbnak.

- Egyszerre fejezi ki a cseh kreativitást és szellemességet, ugyanakkor nem ragad meg a nemzeti sajátosságoknál: az egyes betűk színeit az uniós tagállamok zászlói alapján válogatta össze. Így sikerült vonzóan és egyedülállóan tematizálni Csehország soros elnökségének jelszavát, a Korlátlan Európát, valamint kifejezni az EU "Egység a sokszínűségben" jelmondatát. Még a vidámságot sugárzó betűk is cseh tipográfus szellemi műhelyéből kerültek ki - lelkendezett Ales Najbrt, a Karlovy Vary-i filmfesztivál plakátjainak és logójának tervezője. Petr Krejzk, a prágai ReDesign stúdió művészeti igazgatója szerint a szerző a formatervezésben divatos optimista minimalizmus műfajában alkotott kiválót.

A logó minden uniós rendezvény plakátjain, hirdetésein, a legkülönbözőbb iratokon és naptárokon, sőt még a CA cseh légitársaság repülőgépein is látható. Felkerült továbbá a soros elnökség tiszteletére készült reklámnyakkendőkre és -kendőkre, valamint a csészékre is. Legnagyobb sikere mégis söralátétként van, hiszen ahol ezt használják, naponta sok ezer cseh kortyolgatja még büszkébben az általuk csak folyékony kenyérnek becézett nedűt.

Nemcsak a cseh és a külföldi uniós tisztségviselők hordják büszkén a reklámnyakkendőket és -kendőket, hanem a polgárok és turisták körében is népszerűek e tárgyak, amelyeket az ajándékboltokban darabonként 150 koronáért (1500 forintért) árulnak. Prágai hírportálok szerint eddig már 31 ezer nyakkendőt és csaknem 15 ezer kendőt adtak el, a formatervezőknek és a vonzó uniós logónak is köszönhetően.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.