'Mint az éhes farkasok'

Elengedték a harckocsikat is szállító ukrán teherhajót a szomáliai kalózok, miután megkapták a több mint hárommillió dolláros váltságdíjat. Az M. V. Fainát tavaly szeptemberben rabolták el a kalózok, és eredetileg 20 millió dollárt kértek érte. A kialkudott pénzt végül egy kisrepülőgépről dobták le a hajóra. Az orosz kapitány a hajó fogságba esése után három nappal - tisztázatlan körülmények között - meghalt, a legénység azonban sértetlen.

Az ukrán M. V. Faina a kenyai Mombasába tartott, amikor tavaly szeptemberben három kalózhajó megtámadta. Szállítmánya 33 szovjet gyártmányú T-72-es harckocsiból, valamint egyéb fegyverekből állt. Ez több okból is aggodalomra adott okot: az USA attól tartott, hogy a fegyverek a szomáliai szélsőséges iszlamista felkelők kezére kerülnek. Az is felmerült, hogy a rakományt nem is Kenyába szánták, hanem Dél-Szudánba. A sokéves véres polgárháború után 2005-ben aláírt békeszerződés csak akkor engedné a fegyverkezést Dél-Szudánnak, ha azt egy erre kijelölt bizottság engedélyezi. A háború utáni újjáépítés még folyik, és a fegyverkezés csak bizonytalanabbá teszi a térséget.

A Faina volt a szomáliai kalózok egyik legnagyobb "fogása" a nemrég elengedett szaúdi szupertanker mellett. Ekkor szomáliai iszlamista lázadó szervezetek megrótták a kalózokat, amiért muzulmán ország hajóját rabolták el. A Newsweek brit hetilapnak nyilatkozó Shamun Indhabur azonban, aki szomáliai tisztségviselők szerint a Fainát is elrabló kalózok vezetője, úgy nyilatkozott: megállapodásuk van a szélsőséges csoportokkal, akik csak saját "hírnevüket" próbálták védeni az említett nyilatkozattal azért, hogy továbbra is kapjanak anyagi támogatást az arab országoktól. Abban eddig is számos szakértő egyetértett, hogy az anarchiába süllyedt országot felügyelő különböző fegyveres csoportok beleegyezése nélkül nem virágozhatna a kalózkodás. A BBC szerint még legalább egy tucat elfogott hajó vesztegel szomáliai kikötőkben.

Indhabur elmondta: azért kényszerülnek kalózkodásra, mert a káosz uralta Szomáliában nincs munkalehetőség, és már halászni sem tudnak, mivel ázsiai orvhalászok kiszorították őket a vizekről. Amikor megpróbálták felvenni velük a harcot, akkor "nemzetközi erők" kezdték megvédeni a külföldi halászokat. A kalózvezér szerint az sem riasztja el őket, hogy sok hajón már fegyveres őrök teljesítenek szolgálatot. - Amikor kimegyünk a tengerre, nagyon ittasak vagyunk, és olyanok vagyunk, mint a húst kereső éhes farkasok. Nem is tudjuk, mit csinálunk, amíg a fedélzetre nem értünk - mondta.

Az Ádeni-öböl vizét már nemzetközi flotta felügyeli: európai, amerikai, indiai és kínai hajók védik a kereskedelmi és segélyszállítmányokat. Nem sikerült azonban minden támadást meghiúsítaniuk. A 17 éve működő kormány nélküli Szomáliában pedig egyre nagyobb a zűrzavar, ami kedvez a kalózkodásnak. Az etióp hadsereg múlt héten kivonult az országból, így az szélsőséges muzulmán csapatok egyre több területet vonnak ellenőrzésük alá. Az átmeneti kormány székhelyét, Baidoát teljesen elfoglalták néhány nap alatt, és bevezették az iszlám törvénykezést, a sariát. A hatalommal nem rendelkező parlament és a kormány néhány nappal korábban elhagyta az országot, és a szomszédos Dzsibutiba tette át székhelyét.

Az ukrán hajó legénysége és a kalózok
Az ukrán hajó legénysége és a kalózok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.