A Nabucco nem versenytárs
A gázlelőhelyekről, vezetékekről. Oroszország a vállalt szerződések teljes időtartamára, rátartással rendelkezik a szükséges gázmennyiséggel. Arra a kérdésre, lesz-e elég gáz a Nabucco számára, nem tudok megerősítően válaszolni. Az azerbajdzsáni gáz nem elég, még a Shah Deniz mezővel sem, Türkmenisztánban nem látni lehetőséget pótlólagos gázmennyiségre, mert Oroszország lekötötte gyakorlatilag a teljes mennyiséget. Irán, mint szállító az USA politikája folytán nemcsak Európa, hanem Pakisztán, India szempontjából is kiesik. Persze minderről a Nabucco résztvevőinek kell dönteniük. Oroszország 150 000 kilométernyi gázvezeték tulajdonosa. A Gazprom beruházási programjának 50 százaléka a szállításra, a rendszer fenntartására, karbantartására, modernizálására, továbbépítésére szolgál. A Gazprom beruházási programját nem árfüggő módon dolgozták ki, a vállalat konzervatív prognózis alapján tervez. A beruházásokat ez évben 10 százalékkal növelik. Ami a szállítást, vezetékeket illeti, úgy gondolom, az EU nem fordított erre elég figyelmet. A Déli áramlat 2014 elejére működhet.
A Nabuccóhoz való orosz csatlakozás lehetőségéről. Sosem mondtam, hogy mi csatlakozni szeretnénk. Arról van szó, ha a Nabucco megvalósul, lehetőség nyílik a két rendszer optimalizálására.
Oroszország és a Nyugat között folyó harcról az ukrajnai vezetékek fölötti ellenőrzésért. Nem az ellenőrzésről, hanem a vezetékek üzemeltetéséről, technikai karbantartásáról van szó. Arról a jó ötletről, hogy állítsanak fel konzorciumot Ukrajna vezetékrendszere közös üzemeltetésére. Kormányszinten Ukrajna, Németország és Oroszország megállapodtak erről, ami sajnos nem realizálódott. Nemrég az ukrán parlament elnöke, Litvin úr elővette az ötletet, jelezve, országa felismeri, hogy ez általános tendencia. A Gazprom kész együttműködni Olaszországgal, Németországgal, másokkal, hogy garantáljuk a szállítások biztonságát Ukrajnán keresztül.
Az árakról. A gázár csökken és ez egész évben így lesz. Mint ismeretes, a gázárképzés 6-9 hónapos késéssel követi bizonyos olajtermékek ármozgását. Az éves európai átlagár idén 280 dollár lehet.
A veszteségekről. A közép-európai országok veszteségeit pontosan nem ismerem, de tény, hogy a Gazprom több mint kétmilliárd dollárt bukott. A magyar kormány, dicséretére legyen mondva, megszívlelte a figyelmeztetéseket, így jól reagált, előmozdítva a krízis következményeinek enyhítését.
A cseppfolyósított gázról. Februárban indítja a Gazprom a Szahalin2 lelőhelyről a szállítást Japánba, Koreába és az USA nyugati partjára. A vállalat ezen a piacon is fontos, nagy szereplő akar lenni, ennek jegyében hajtja végre a Stokman és a Szahalin2 mező fejlesztését. Hogy Magyarországra is jöhet-e orosz cseppfolyós gáz? Oda szállítunk, ahonnan rendelnek - mondta a Gazprom elnökhelyettese.