A gázkrízis akár meg is ismétlődhet

A Malév-tulajdonosváltásról és a gázszállítási problémákról tárgyalt a hét végén, Budapesten Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes, aki a megbeszélések után nyilatkozott lapunknak.

Budapesti tárgyalások. A magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság ülésén a kétoldalú együttműködés legidőszerűbb kérdései szerepeltek napirenden. A meglehetősen jónak mondott megbeszéléseken fontosnak minősített döntések születtek.

Malév-ügyek. Az elmúlt hónapokban orosz részről aktívan dolgoztak a Malév fejlődését gátló problémás ügyeken. A részvénytársaság létrejöttekor gyenge menedzsment alakult ki, amely nem volt képes megfelelő módon kezelni a pénzügyi válságot. Tavaly óta növekedtek a társaság adósságai. A gondolkodás tárgya az volt: hogyan lehetne javítani ezen a helyzeten? Most megvan a megoldás - fontos elvi döntés született, amely gyökeresen megváltoztatja a Malév körül kialakult helyzetet. A döntés lényege az, hogy az orosz megítélés szerint nem hatékony részvényest felváltja egy hatékony: a Vnyesekonombank. Ez egy ideje már sokat dolgozik együtt a Malévval, s már eddig is meglehetősen jelentős összegeket fektetett belé. Az orosz állami tulajdonú bank mostantól a cég egyik vezető részvényesének számít. Egy ilyen jelentős részvényes színre lépése pontosan az a lépés, amit a múltban magyar részről állandóan kértek.

Az Aeroflot szerepe. Egy hatékonyabb tulajdonostárs bevonása csupán az egyik fele a Malév-probléma megoldásának. A másik ezzel kapcsolatos döntés: a vezető orosz légitársaság, az Aeroflot lesz az üzemeltetésben a Malév stratégiai partnere. Látni kell, hogy a Malév nem nagyméretű társaság, következésképpen szüksége van olyan "jó erős vállakra", amelyekre támaszkodni képes. Máris elkészült az a pénzügyi terv, amely előirányozza a Malév szanálását, szó van továbbá új járatokról, repülőgépekről is. Lehetősége nyílik a Malévnak Oroszország egész területét igénybe venni, járatokat indítani az Urálba, Szibériába, a Távol-Keletre; de akár Kínába is. Orosz meggyőződés szerint a Malév számára méltó új járatokkal, a kialakuló menedzsmenttel és a finanszírozás elrendeződésével levegőhöz jut. Annál is inkább, mert a finanszírozásba magyar kereskedelmi bankok is bekapcsolódnak.

Gázkrízis. Erről Zubkov nemcsak Veres Jánossal, hanem Gyurcsány Ferenccel is igen sokat beszélt Budapesten. Mint mondta, Oroszország évtizedek óta a lehető legmegbízhatóbb gázszállítója volt Magyarországnak és a többi európai államnak, s Moszkva soha nem sértette meg szerződéses kötelezettségeit. Arról, ami e téren az év elején végbement, a felek ugyancsak kifejtették álláspontjukat a budapesti találkozókon. Zubkov - aki a Gazprom elnöke is - szerint a gázkrízisért 100 százalékig Ukrajnát terheli a felelősség, s ezt Moszkva dokumentálni tudja.

A gázkrízis - ahogy Moszkvában látják. Ukrajna képviselői tavaly szilveszterkor, este kilenckor magyarázat nélkül felálltak a tárgyalóasztaltól, pedig ekkorra már lényegében elkészült a megállapodás. Az Ukrajnán át történő tranzitálás ügye addig fel sem merült - a korábban megkötött szállítási szerződések szerint ugyanis Kijevnek minden további nélkül kötelessége lett volna továbbítania a terméket Európába. Január 8-ig az ukrán fél "semmilyen életjelet nem adott magáról". Viszont 4-éről 5-ére virradóan Kijev kezdte elzárni a tranzitcsapokat, e folyamat 6-ára befejeződött. Ezzel párhuzamosan az Európának szánt orosz gázmennnyiséget kezdte kizárólag a saját céljaira használni. Ezért Moszkva 7-én kénytelen volt megszüntetni a további betöltést. Az európai gázellátás összeomlását Ukrajna magatartása okozta.

Megismétlődhet-e a jövőben a januári gázválság? Igen, Ukrajna ma monopolhelyzetben van az orosz gáz európai tranzitálásában. Vagyis képes kárt okozni másoknak, és adott esetben meg is ismételheti a károkozást. Főleg akkor, ha az európai államok részéről Kijev nem kapja meg tevékenysége kellő értékelését, vagyis hogy megbízhatatlan gáztranzitáló ország lett. Európának végre el kellene igazodnia abban, mi is történt ez ügyben. Legalább kezelje Kijevet megbízhatatlan partnerként. Sajnos, úgy tetszik, az európai energetikai charta nem tartalmaz olyan mechanizmust, amely ilyen esetekben befolyásolni volna képes a történéseket.

EU-gyorsreagálás. Az EU-nak - együtt Oroszországgal - olyan mechanizmust kell kidolgoznia, amely képes gyorsan reagálni az ilyen helyzetekre, és lehetővé teszi a felelősségre vonást olyan országokkal szemben, amelyek - mint most Ukrajna - nem tesznek eleget vállalt kötelezettségeiknek. Másrészt ma már mindenki számára világos, hogy Európa megbízható gázellátásához alternatív útvonalakra van szükség. Ezt a biztonságot teremti meg az Északi és a Déli áramlat. Orosz részről nem gondolják, hogy számukra a Nabucco valamilyen alternatív projekt lehet. De ha az érintetteknek úgy tetszik, ám legyen Nabucco. Ami az Északi és a Déli áramlatot illeti, ezek realizálása jól halad. Több érdekelt országgal létrejöttek a megfelelő államközi szerződések. Reményeik szerint az év első negyedében Magyarországgal is aláírják ezt az egyezményt.

A Gazprom magyarországi tervei. A Gazprom föld alatti gáztározók létesítésébe kapcsolódik be Magyarországon. Az ország egyebek közt azért is jöhetett ki viszonylag jól az év eleji krízisből, mert a kormány láthatóan komolyan vette a decemberi orosz előrejelzést, hogy Ukrajna szabotálja az orosz javaslatokat. Ennek megfelelően a magyarországi gáztározók fel voltak töltve. Most orosz részről elmondták a tárgyalópartnereknek, hogy az első negyedévre lekötött gázmennyiséget Moszkva teljes egészében leszállítja.

A magyar-orosz gazdasági kapcsolatokról, köztük a Malévról és a gázszállításról tárgyalt szombaton Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes - közölte a kormányszóvivő. A találkozón részt vett Veres János pénzügyminiszter is, aki a magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöke, Viktor Zubkovval együtt. Budai Bernadett kormányszóvivő elmondta: a találkozón az orosz fél megerősítette, kész közreműködni a Malév fejlesztésében. Előzőleg, a bizottság társelnöki találkozója után Veres és Zubkov bejelentette, hogy a Malév közvetett tulajdonosa az orosz állami Vnyesekonombank lesz, az üzemeltelés pedig az Aeroflottal partnerségben történik. Alekszandr Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese elmondta, a vállalat többletszállítást ajánl magyar partnereinek kártérítésként a januári gázstop idején kieső 500 millió köbméter földgázért. (MTI)

Viktor Zubkov
Viktor Zubkov
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.