Barack, viselkedj jól

Változtak az idők. 1996-ban Bill Clinton elnök - a jobboldali nyomás alatt - kijelentette, hogy "a nagy állami szerepvállalás kora lejárt". Ezzel szemben Barack Obama megválasztott elnök meglovagolva az elmúlt évek konzervatív politikája keltette általános ellenszenvhullámot, azt mondta, hogy "újra elfogadottá akarja tenni az állami szerepvállalást".

Mielőtt azonban Obama újra divatossá tehetné, jobbá kell tennie az államot. Valóban, egy goo-goónak kell lennie.

Ha az olvasó esetleg nem tudná, a goo-goo évszázados kifejezés a "jó kormányzást" (angolul: "good government") megvalósító reformerekre, akik szemben állnak a korrupcióval és a protekciózással. Franklin Roosevelt egy kivételes goo-goo volt. Egyszerre tette sokkal nagyobbá és sokkal tisztábbá az állami szerepvállalást. Obamának ugyanezt kell tennie.

Mondani sem kell, hogy a Bush-kormányzat a goo-goóizmus hiányának látványos példáját adja. Ám Bushéknak nem kellett azzal törődniük, hogy jól és tisztességesen kormányozzanak. Még amikor kudarcot vallottak is (mint az oly gyakorta megtörtént), azt mondhatták, hogy éppen a kudarc igazolja az állami szerepvállalás elleni ideológiájukat, mert bizonyítja, hogy a közszektor semmit sem csinál jól.

Az Obama-kormányzat viszont olyan helyzetben fogja magát találni, amely nagyon hasonló ahhoz, mint amivel az 1930-as években, a New Deal meghirdetésekor szembesült.

A hivatalba lépő kormányzatnak, a New Dealhez hasonlóan, lényegesen ki kell terjesztenie az állam szerepvállalását, hogy megmentse a gyengélkedő gazdaságot. Ám az Obama-csapat - úgyszintén a New Dealhez hasonlóan - olyan politikai ellenlábasokkal néz farkasszemet, akik a kormányzat programjának lejáratása végett kapva kapnak majd a korrupció vagy a viszszaélés bármely jelén, vagy ha úgy hozza számukra a szükség, akár kitalálják is azokat. F. D. R.1 biztos kézzel vezette hajóját e veszélyes vizeken, és miközben az állam szerepvállalását nagymértékben kiterjesztette, sikerült jelentősen fokoznia a kormány jó hírnevét. A National Bureau of Economic Research (Nemzeti Gazdaságkutató Iroda) által a közelmúltban közzétett tanulmány megfogalmazásában "1932 előtt az állami segélyek kezelését széles körben politikailag korruptnak tekintették", és a New Deal hatalmas segélyprogramjai "a nemzet történetében egyedülálló korrupciós lehetőséget kínáltak". És mégis: "1940-re lényegesen csökkentek a korrupcióra és a politikai manipulációra vonatkozó vádak".

Hogyan sikerült F. D. R.-nek megőriznie a kormányzás tisztaságát a növekvő állami szerepvállalás ellenére?

A válasz erre nagyrészt az, hogy a New Deal programjaiba kezdettől fogva be voltak építve a felügyeleti mechanizmusok. A Works Progress Administration (WPA) nevű közmunkaprogramhoz például eleve jelentős felhatalmazású, független vizsgáló szervezeti egységet rendeltek, hogy kivizsgálja a csalásról szóló bejelentéseket. Amikor 1940-ben egy kongresszusi albizottság a WPA-nál vizsgálódott, nem talált egyetlen komoly szabálytalanságot sem, amelyen a szervezeti egység átsiklott volna.

F. D. R. úgyszintén biztosította, hogy a kongresszus ne tömje tele címzett állami támogatásokkal a gazdasági ösztönző törvénycsomagot. (...)

The New York Times

Az ezen az oldalon közölt, az amerikai elnökválasztással foglalkozó cikkek a The New York Timesban jelentek meg. Szerkesztett változatuk közlése a Népszabadság és a The New York Times megállapodása alapján történik. A lábjegyzetekkel a magyar olvasók tájékozódását kívánjuk segíteni.

Végül, de nem utolsósorban, F. D. R. érzelmi köteléket alakított ki a dolgozó amerikaiakkal, ami átsegítette kormányzatát a gazdaság rendbetételét célzó törekvéseivel óhatatlanul együtt járó buktatókon és kudarcokon.

Mi a tanulsága mindennek az Obama-csapat számára?

Először: a gazdaság talpra állításának programját olyan tisztán kell tartani, hogy ragyogjon. Pusztán gazdasági megfontolások arra csábíthatnak, hogy az ösztönző program mielőbbi beindulása érdekében itt-ott egyszerűsítsenek az eljárásokon, ám a helyzet politikuma nagy óvatosságra int a tekintetben, hogyan költik a pénzt. Erős és független főfelügyelőkre van szükség, a belső leleplezőket pedig jutalmazni kell, nem pedig büntetni, mint a Bush-években.

Másodszor: a programnak valóban és teljesen mentesnek kell lennie mindenféle protekciós címzett állami támogatástól. (...)

Végül: az Obama-kormányzatnak és általában a demokratáknak mindent meg kell tenniük azért, hogy F. D. R.-hez hasonlóan szoros köteléket alakítsanak ki a választópolgárokkal. (...)

És meg kell mondanom, hogy a demokraták e vonatkozásban rossz rajtot vettek. Caroline Kennedy szenátorrá koronázásának kísérlete egyenesen a "liberális elitet" kárhoztató, negyvenéves, konzervatív propaganda kezére játszik. És biztosan nem én voltam az egyetlen, akinek megrezzent az arcizma azoknak a képeknek a láttán, hogy az Obama család tengerparti luxusvillát bérelt. Nem mintha bármi rossz lenne abban, hogy a megválasztott elnök családja kellemesen tölti a téli vakációját, de a szimbólumok igenis számítanak. (...)

Oké, ezek csak az első napok. De hát éppen erről van szó. A gazdaság rendbetétele időigényes lesz, és az Obama-csapatnak már most, amikor még nagyok a remények, gondolnia kell arra, miként halmozzon fel és őrizzen meg elegendő politikai tőkét, hogy végig tudja vinni a munkáját.

Lábjegyzet

1. Franklin Delano Roosevelt amerikai elnök (1933-1945, négyszer választották meg, nevéhez kötődik a nagy gazdasági válság idején meghirdetett New Deal gazdaságösztönző program.

 

Az eredeti cikk 2008. december 26-án jelent meg a New York Times hasábjain.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.