Átrepültek a kalózok felett
Az EU a hét elején indította el történelme első haditengerészeti akcióját, az Atalante-ot, amely az Indiai-óceán vizein egyre több kereskedelmi hajót megtámadó szomáliai kalózok semlegesítésére hivatott - írta az MTI. Az Atalante a járőrözés mellett súlyos jogi problémával kénytelen szembesülni, amely a kalózok elfogásával és elítélésével függ össze. Saját törvényei alapján az uniónak csak négy tagállama (Németország, Finnország, Hollandia, Svédország) tartja magát alkalmasnak arra, hogy letartóztassa a kalózokat. Az unió ezért diszkrét tárgyalásokba kezdett Szomália szomszédjaival, Dzsibutival és Kenyával, hogy megtudja, hajlandók-e bíróság elé állítani az olyan kalózokat, akiket tetten érve fogtak el.
A berlini kormány szerdai ülésén jóváhagyta, hogy a német haditengerészet is bekapcsolódjon a Szomália partjai előtt garázdálkodó kalózok elleni harcba. Németország egy fregattot és 1400 katonát bocsát az EU Atalante missziója rendelkezésére. A német haditengerészet történetében ez lesz az első ilyen jellegű bevetés, amelyről a végső döntést december 19-én hozza meg a parlament.
A kalózok elrettentésére hivatott nemzetközi haditengerészeti erőben korábban is részt vettek német hajók. Franz Josef Jung védelmi miniszter úgy nyilatkozott, hogy a mostani megbízatás már a fegyverhasználatot is magában foglalja.
Repülőre szálltak át egy német luxushajó utasai, hogy elkerüljék a kalóztámadások veszélyeinek kitett Ádeni-öböl vizeit. A Columbus hajó 420 utasa a Vörös-tenger partján fekvő Hodeida kikötővárosban szállt partra tegnap Jemenben, és onnan charterjáratokkal Dubaiba repültek. A hajó csökkentett számú legénységgel kel át a jemeni és a szomáliai partok között húzódó Ádeni-öböl vizein, ahol a szomáliai kalózok az utóbbi hónapokban rendszeresen vesznek célba teherszállító hajókat, luxushajókat és jachtokat. Az utasok csak azután szállnak ismét tengerre, hogy hajójuk biztonságban megérkezett az ománi Szalála kikötővárosba.
A luxushajót működtető hamburgi vállalat elmondta: kérték a német kormányt, hogy nyújtson biztonsági kíséretet a kirándulóhajónak a veszélyes útszakaszra. Kérésük azonban nem teljesült, ezért úgy döntöttek, hogy óvintézkedésre van szükség. A német cégen kívül eddig legalább két hajózási vállalat módosított a tengeri körutak útvonalán, amely érintette volna a kalózok tevékenységi területét.
A kalóztámadások elharapódzása miatt egyre több teherszállító hajó is az útvonal-módosítás mellett dönt. Inkább vállalják a jóval hosszabb és költségesebb útvonalat, s délről megkerülik Afrikát, hogy ne kelljen áthaladniuk a Szuezi-csatornán, illetve az onnan kivezető Ádeni-öblön.