Pénzt csinálni Obama farvizén

Lehet, hogy Barack Obama már beiktatása előtt rájött, miként élénkíthetné a gazdaságot: megválasztásával.

Obamának emléket állító, őt ünneplő - néha gyakorlatilag kanonizáló - termékeket árulnak kis- és nagyvállalatok, intézmények és vállalkozások, ismert (Time Inc.) és kevésbé ismert (az Amerikai Történeti Társaság) szervezetek. A vásárlók valószínűleg máris 200 millió dollárt költöttek Obama-szuvenírekre, két hónappal a 44. elnök beiktatása előtt, amikor kacatok újabb hulláma fogja elborítani a piacot.

Obama "elnökjelölti marketingje volt a legjobb, brandje pedig a legkifinomultabb a kampányát a televízióra építő John F. Kennedy 1960-as megválasztása óta", mondta Allen Adamson, a WPP-1 csoport tagjaként működő Landor Associates üzleti arculat- és brandtervező cég New York-i irodájának vezetője. "Így nem meglepő, most, hogy Obamát megválasztották, hasznot próbálnak húzni belőle."

Az elsők az újságok és magazinok voltak, amelyek hírül adták Obama november 4-i győzelmét John McCain ellen. Ezeket a kiadók további termékei követték: poszterek, a címoldalak képével díszített emlékplakettek és lapok, könyvek, kávésbögrék, valamint újságcikkek újranyomott példányai.

A Tribune Co. tulajdonában lévő Los Angeles Times 686 ezer dollár értékben adott el Obama-árut. Az online boltja egy részét teljesen Obamának szentelő New York Times (nytstoer.com/obama) eladásai "1 és 2 millió dollár között vannak", nyilatkozta a múlt héten a New York Times Co. szóvivője, Catherine J. Mathis. Az öszszegben az újság november 5-i számának újranyomásai is szerepelnek.

A People magazin a november 17-i választási számából kétmillió példányt adott el az újságosstandokon, ami példányonként 3,99 dollárral számolva 7,98 millió dollárt jelent. A Time Warner leányvállalat Time Inc.-hez tartozó hetilap egy átlagos kiadása általában körülbelül 1,5 millió példányban kel el az újságosoknál.

A People egyik testvére, a Time magazin úgynevezett "emlékszámot" adott ki november 17-i dátummal, amelyet egy könyv követett Obama elnök: az út a Fehér Házba címmel, kemény (19,95 dollár) és puha fedelű (12,95 dollár) kiadásban egyaránt.

A könyvből több mint 550 ezer példányt nyomtak, mondta a Time szóvivője, Betsy Burton, hozzátéve: "ez a szám emelkedhet".

Hasonló könyveket árul a hírpiacon a Life, a Time Inc. egy másik márkaneve, a Washington Post Co. tulajdonában lévő Newsweek és a Gannett Co. tulajdonában lévő USA Today is, a Walt Disney Co. egyik ágával, az ABC Newsszal együttműködve.

A hírpiachoz kötődő termékeket az Obama-témájú internetes üdvözlőlapok követték olyan cégek kiadásában, mint például a Hewlett-Packard, amely arra biztatja a számítógép-használókat, hogy a HP Creative Studio "ingyenes üdvözlőlapjával ünnepeljék a demokrata győzelmet", amely a hp.com/create weboldalon érhető el. Pólók jelentek meg olyan internetes oldalakon, mint az ivoted4obamatee.com. Az olyan álpénzverdék pedig, mint az ecoins.com vagy a New England Mint, "tiszta 24 karátos aranynyal rétegzett" érméket árulnak.

Az úgynevezett "gyűtjhető" tárgyakkal házaló nagy cégek is léptek, köztük a Danbury Mint és a Telebrands is. A televízióban, az interneten és az újságokban is reklámozni kezdték a 108,90 dolláros Barack Obama az elnökemlékfotót, amely "a történelemcsináló elnök hét fotójából és két, 24 karátos arannyal futtatott, hazafias medálból" áll, valamint a "minőségi porcelánból" készült és "22 karátos aranyszegéllyel rendelkező" Történelmi győzelem emléktányért, ára 26,98 dollár.

The New York Times

Az ezen az oldalon közölt, az amerikai elnökválasztással foglalkozó cikkek a The New York Timesban jelentek meg. Szerkesztett változatuk közlése a Népszabadság és a The New York Times megállapodása alapján történik. A lábjegyzetekkel a magyar olvasók tájékozódását kívánjuk segíteni.

Lewis Black humorista szerda este a Comedy Central The Daily Show című műsorában erről a trendről morgolódott. "Olcsónak és csúnyának" gúnyolta a termékeket, amelyeknek szerinte "máris állandó helye van" a Mount Rushmore2 szemétnek állított változatán (a szemét helyett ő keményebb szót használt). Lehetséges, hogy az Obama-termékek ócskasága trivializálja a megválasztását és ebből kifolyólag az elnökségét is?

"Ő egy polibritás, politikai celebritás", mondta Marc E. Babej, a New York-i Reason Inc., egy brand- és vállalati stratégiai tanácsadó cég munkatársa. Hozzátette: a termékek "arra emlékeztetnek, amikor legutóbb Buenos Airesben jártam, és mindenhol Evita Peron-mellszobrot és -festményt láttam.

Babej szerint azonban nem "idolgyártás" folyik, mint Argentínában, hanem arról van szó, hogy "Obama csodálatának foka és jellege - ha úgy tetszik, ikonizáció - annak lenyomata, hogy egy reményteli pillanatban jelent meg egy reményteli ember, az első fekete személy, akit megválasztottak elnöknek egy olyan pillanatban, amelyet mindenki fontosnak tart".

Ugyanakkor Babej szerint buktatókat tartogat Obama számára, hogy "ilyen korán ilyesfajta tömjénezésben részesül", mert ez "olyan folyamatot indíthat el, amelynek nyomán megosztó személyiség lesz belőle".

Adamson, a Landor munkatársa azonban nem hiszi, hogy Obamának ártana a megválasztását körülvevő marketinghullám.

"Ha a kampány során történtek nem trivializálták, akkor mindez már nem jelent kockázatot", mondta Adamson.

Emellett, tette hozzá nevetve, "semmit sem könnyebb eladni, mint egy győztest".

Amikor megkérdeztük, hogy ugyanennyi termék árasztotta volna-e el a piacot, ha McCain legyőzi Obamát, Adamson azt válaszolta: nem valószínű, "mert minden, amit a republikánus jelölt csinált, sokkal tradicionálisabb volt".

Az Obama-termékek megjelenésének másik oka Adamson szerint az volt, hogy a fekete választók szerettek volna emléktárgyakat gyűjtve, "jelentős történelmi eseményként" emlékezni Obama megválasztására.

A Pew Research Center for the People and the Press3 közvélemény-kutatása szerint az afroamerikai válaszadók 55 százaléka azt mondta, hogy megőriz egy olyan újságot, amelyik a választási eredményekről tudósított.

Kritikus hangok azonban megkérdőjelezték a médiavállalatok azon döntését, hogy Obama-tárgyakat árulnak, azt kérdezve: vajon ez nem kompromittálja-e a tulajdonukban lévő médiatermékek függetlenségét?

"Butaság az a felvetés, miszerint ez Obama valamifajta hallgatólagos támogatása", mondta Richard Stengel, a Time magazin főszerkesztő-helyettese.

"Történelemről van szó", tette hozzá. Szerinte azok, akik emléktárgyakat vásároltak, "történelmi talizmánokat kerestek, hogy emlékezetessé tegyék az életüknek és az ország történetének ezen mérföldkövét".

"Igen, az újságírók elfogultak", mondta Stengel. "Elfogultak az olyan sztorikkal szemben, amelyeknek hírértéke van, és amelyek az olvasóinkat érdeklik."

 

1 A világ egyik legnagyobb hirdetési és marketingcége. A WPP rövidítés (Wire Plastic Products) egy eredetileg áruházi bevásárló-drótkosarakat gyártó angliai vállalatot takar (ma is létezik a cégnek ez a profilja), amelynek tulajdonosa és irányítója, Sir Martin Sorrell 1986-ban vett irányt a hirdetési piac meghódítására.

2 A Mount Rushmore a dél-dakotai Keystone-ban található, négy amerikai elnök, George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt és Abraham Lincoln egy gránittömbből faragott fejszobra. Készítője Gutzoon Borglum.

3 Washingtoni székhelyű "agytröszt" közvélemény-kutató részlege. Az "agytröszt" a Sun Oil társaságot alapító Pew család támogatásával jött létre.

Az eredeti cikk 2008. november 24-én jelent meg a New York Times hasábjain.

Jövő tavaszi-nyári divatkollekció-bemutató Párizsban
Jövő tavaszi-nyári divatkollekció-bemutató Párizsban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.