Legyünk a mérleg nyelve!
Tehát ha az NLP-vel akár az SZDP alakít majd kormányt, akár a D-LP, mindkét koalíció parlamenti aránya 55-60 százalékos lesz. Ha pedig az egyetlen megmaradt lehetőség következik be, azaz a D-LP és az SZDP alakít nagykoalíciót, több mint 70 százaléknyi honatya áll majd mögöttük.
Ilyen kilátások mellett kevés a valószínűsége annak, hogy az RMDSZ ismét a mérleg nyelvévé váljon, ami egyben azt jelentheti, hogy súlya csökkenhet és tárgyalási pozíciója is gyengülhet. E kérdéseket elemezve, Markó Béla RMDSZ-elnök a Népszabadságnak kifejtette: úgy látja, az RMDSZ-t a román pártok akkor is koalíciós partnernek szeretnék, ha nem lesz a mérleg nyelve, mert stabilitási tényezőnek tekintik.
- De tagadhatatlan: ha nem vagyunk a mérleg nyelve, tárgyalási pozícióink gyengébbek, valószínűleg akkor nem tudnánk olyan kemény feltételeket diktálni. Ezért az a kívánatos, hogy mi legyünk a mérleg nyelve - mondta a szövetség elnöke. Markó kifejtette: az mindenképpen biztosnak látszik, hogy a két nagy párt viaskodik a győzelemért, a D-LP és az SZDP. Kérdés, hogy a mérleg nyelvének mondott NLP tizenvalahány, vagy huszonvalahány százalékot kap.
- Ilyen körülmények között fontos lenne, hogy magas legyen az RMDSZ-szavazók részvételi aránya. A legutóbbi bulgáriai választásokon a kilencszázalékosra taksált török kisebbség 18 százalékos teljesítményt ért el, és a felvidéken is volt már példa magas magyar részvételi arányra - hangsúlyozta Markó Béla. Szerinte azért is jó lenne, ha a magyarok tömegesen elmennének szavazni, mert a román részvétel a jelek szerint nem lesz túlságosan magas.
Markó leszögezte: az RMDSZ a liberálisokkal alakította ki a legjobb viszonyt az elmúlt négy évben, amikor együtt kormányozták Romániát. Elismerte, hogy az elmúlt időszakban mind az SZDP-vel, mind pedig a D-LP-vel vitáik voltak, de úgy vélte, mindkettővel lehetséges a kormányzati együttműködés, ha a várható tárgyalásokon ezek a pártok az RMDSZ feltételeit elfogadják.
A ma véget érő választási kampány tanulságait taglalva Takács Csaba, az RMDSZ kampányfőnöke közölte lapunkkal, hogy az elmúlt négy hét során a szövetség jelöltjei 150-200 ezer szavazóval személyesen is találkoztak, és pozitív, konkrét programokra építő, pontos jövőképet felrajzoló üzeneteket továbbítottak nekik. A külföldön élő román állampolgárok számára Budapesten és az Egyesült Államokban szerveztek kampányeseményeket, de az interneten folyamatosan tájékoztatták a potenciális szavazókat programjaikról, elképzeléseikről.