Újra tárgyal az EU Moszkvával
Az EU a továbbiakban is azt hangoztatja majd, hogy a kapcsolatok nem a normális keretben haladnak, mert Moszkva nem tett teljesen eleget a grúziai csapatkivonási követelménynek, így a francia uniós elnökség által közvetített megállapodásnak. S a genfi nemzetközi rendezési tárgyalásokon is konstruktív magatartást kellene tanúsítania. De az EU mégis úgy véli, az a legjobb, ha folytatja a szabályozott partneri viszonyról a megbeszéléseket - az energiaellátástól az gazdasági kapcsolatokon át a kutatásig, mert így tudja leginkább érvényesíteni érdekeit. Erről lesz egyébként szó már pénteken, Nizzában, az EU-Oroszország csúcstalálkozón. A grúziai tűzszüneti egyezmény és béketerv orosz végrehajtásával kapcsolatos belső uniós vitát az EU a "nem a szokásos üzletmenet" szellemében kezeli, s gyakorta deklarálni fogja, hogy Grúzia területi egységét támogatja.
A tagországok külügy- és védelmi miniszterei tegnap ebben is megállapodtak, mint ahogy abban is: tovább fontolgatják, hogyan alakítsák át a boszniai Althea missziót. Az európai katonai jelenlétre már nincs szükség, de valamilyen uniós támogatást mindenképpen nyújtani kell Szarajevónak, ha Brüsszel nem akarja a jövőbeli EU-tagságra kiszemelt balkáni államot összeomlásra ítélni. A diplomáciai vezetők kifejezték aggodalmukat a belpolitikai fejlemények és a fellángolt nacionalizmus miatt.
Nyugtalanítónak tartják a kongói humanitárius katasztrófa méreteit is, segítséget is felajánlottak, de továbbra sem katonait, hiszen a helyszínen ENSZ-keretekben 17 ezer békefenntartó állomásozik.
A védelmi miniszterek lelkesen üdvözölték, hogy a szomáliai partoknál végre indul az EU első haditengerészeti missziója, elsősorban az ENSZ élelmiszer-szállítmányainak biztosítására. A tengeri akció az uniós közösködéstől általában idegenkedő Nagy-Britannia parancsnoksága alatt áll majd. Megegyeztek a katonai képzés összehangolásáról, az Európai Védelmi Ügynökség költségvetéséről - ez is a közös védelmi politika új megnyilvánulása -, akárcsak a katonai légi szállítókapacitások bővítéséről. A franciák az EADS miatt gyártási késésben lévő Airbust ajánlanák, jórészt azon országoknak, amelyek nem csatlakoztak a NATO Boeing C-130-asaira épülő vállalkozásához, amelynek központja Pápán van, a részvevők pedig inkább az új tagállamok.