Elnökválasztás 2.0

Obama karizmatikus voltát nem csak szónoklataiban villantotta meg. Tudatosan és következetesen építette fel internetes birodalmát is, így bújva az abszolút XXI. századi elnökjelölt szerepébe. Szónoki képességeit, bizalomgerjesztő megjelenését, fiatalos dinamizmusát az elnökjelölt és stábja tökéletesen kombinálta az internet és a hálózatos építkezés adta előnyökkel. -

Azt még korai volna kijelenteni, hogy a 18-29 év közötti szavazók kétharmadát ennek köszönhetően szerezte meg, de hogy az online jelenlét legalább oroszlánrészt játszott ebben, az nem túlzás - véli Boros Tamás kutató, a Policy Solutions politikai tanácsadó intézet igazgatója.

Még a kampány előtt, a fiatal demokrata első útja a Google alapítóihoz vezetett, s ekkor győzték meg arról, hogy az internet nélkül ma már választást sem lehet nyerni. - A YouTube videomegosztó mellett Obama tarolt a közösségi oldalakon, mint a Facebook vagy MySpace, de azokon a felületeken is megjelent, melyeket szinte kizárólag a web 2.0-ás generáció ismer és használ - meséli Boros. A Digg, a Twitter vagy a LinkedIn az átlagemberek számára idegen tulajdonnevek, de a társadalom ifjú véleményvezéreinek nagy részét pontosan itt lehet megszólítani, s nem a tévékészülékek előtt. Nekik az már történelem.

A web 2.0 szolgáltatások lényege, hogy a felhasználók egyben a különböző tartalmak szerzői is, azaz az egyszerű fogyasztó az interneten szolgáltatóvá alakul. Az ilyen filmek, hangok és egyebek népszerűek és sokszor teljesen ingyen készülnek - ha nem számítjuk azokat a dollármilliókat, amelyeket az informatikai alapra költenek. Obama pontosan ezt lovagolta meg kampányában, s túl azon, hogy a modern internetes felületeket vette igénybe, a kampány minden szintjén a támogatók által generált tartalomra, tehát az általuk véghez vitt önkéntes munkára és az általuk létrehozott közösségekre támaszkodott. Azaz közösségi mivoltát az online világban is villantotta, ami ott igen nagy érték.

McCain vállaltan nem ért a számítógépekhez, de stábja profi és szép honlapokat készített neki. - Kampánya mégis alapjaiban különbözött Obama egyedi megközelítésétől. A republikánus egyirányú, centralizált módon építette fel a kommunikációját, az internetet kényszerűségből használta, mondhatni "arrogánsan", illetve trendkövető módon - állítja szembe a jelölteket a Policy Solutions igazgatója.

Igaz, az ismeretlenségből, támogatás és komoly tőke nélkül kiemelkedő Obamának nem is volt más lehetősége - a kezdet kezdetén. A Google alapítóitól tehát pont arra a kérdésre kaphatott választ, hogyan lehetséges érdemi befektetés nélkül komoly ismertségre szert tenni, későbbi szavazókat mozgósítani, s a főbb üzeneteket elültetni az emberek gondolkodásában. Igaz, egy ponton túl ehhez is nagyon sok pénz kell, ám Obama ebből is sokat gyűjtött online.

A középtávú cél: minél több szavazóról információkat gyűjteni, beférkőzni az elméjükbe, kitalálni, mire van szükségük. Obama a YouTube-on amatőrnek tűnő videókkal jelent meg, melyet az emberek érdekesnek találtak és továbbküldték ismerőseiknek. A legelső klipben az azóta elhíresült "Obama-lány" énekli meg, hogy mennyire odavan a helyes demokrata fiúért. A szexualitás hangsúlyozása és a sztároknak kijáró rajongás megjelenése egy politikus eszköztárában Amerikában mindig kockázatos, de ezúttal sikeres volt: az eredeti videó közel 11 milliós nézettséget ért el, míg az azt követő sorozatot több tízmillió alkalommal tekintették meg online.

Obama politikusok közül elsőként használta a Google Insight szolgáltatást is. Ennek köszönhetően pontosan tudta, hogy milyen társadalmi és demográfiai csoportok, milyen csatornák révén és milyen számban tekintik meg videóit. Így meg lehetett határozni, melyek azok a csomópontok, ahol újabb anyagokat kell elhelyezni, újabb milliók elérését biztosítva. Kampánya szép lassan amatőrből hollywoodi minőségűbe ment át, de nem direkt politikai üzeneteket, hanem érzelmeket közvetítettek. A hivatalos stáb által az internetre feltöltött körülbelül 1800 film csak a kezdet volt, hiszen a kampány végére a YouTube keresőjének tanúsága szerint 366 ezer klip szólt Obamáról: a hivatalos csatorna 19 millió nézője továbbgondolta a látottakat, saját maguk rögzítettek beszédeket, klipeket forgattak, s meglévő anyagokat vágtak újra, melyek szintén elindultak hódító útjukra.

Ugyanez az önkéntesség kamatozott a szervezésben is. A fizetett és felülről irányított irodák létrehozása helyett egy webhelyet alkottak, ahol az önkéntesek minden régióban saját kezdeményezéseiket koordinálhatták. Nem szólt bele, hogy mik a fontos üzenetek, hanem csak a netes eszköztárat biztosította. Adatbázis épült, blogszolgáltatás indult, a személyi profilok alapján személyre szabott hírlevelek készültek. Tehát százezrek kapcsolódtak be a munkába egy-egy apró feladat erejéig. A "My Calls" szolgáltatás például minden regisztrált látogatónak megmutatta a Google Maps segítségével, hogy a környékén hol laknak olyanok, akikre még ráfér egy kis biztatás.

A folyamatosan frissülő rendszer lakcímeket, telefonszámokat dobott fel a lelkesebbeknek, így a mozgósítás az Egyesült Államok minden zugában teljes volt. Ráadásul hiteles is, hiszen nem robothang és nem is fizetett operátorok telefonáltak, hanem egy kedves ismerős a szomszédból. A weboldal - fejlesztésének költségén felül - nem került semmibe. A saját weboldala egy online főhadiszállás volt, míg a népszerű közösségi oldalak voltak a szatellitek.

Az egyik vezető kampánytanácsadó Chris Hughes, a Facebook 25 éves társalapítója lett. S nem meglepő, hogy épp az aktívan internetező, fiatal korosztálynál lett sikeres az új amerikai elnök. A Facebookon 2,5 millióan jelölték, hogy támogatják őt, míg McCain mindössze 3000 követőt toborzott ugyanitt. Az újmédia-használó 18-29 éves korosztály 66 százaléka szavazott Obamára, míg a többnyire se internetet, se mobilt nem használó 65 felettiek több mint fele inkább McCaint választotta.

Jól használták a mobilokat is. Az internetes közösségi oldalaknak megvan a veszélyük, hogy az illető nem lép be egy ideig, a mobiltelefon viszont mindenkinél mindig ott van. - Az ottani Megasztár, az American Idol adta az alapötletet, hogy ha az emberek hajlandók egy alig ismert sztár kedvéért emelt díjas üzeneteket küldeni, akkor a médiasztárrá váló Obama személye is elegendő ugyanehhez - mondta a politikai tanácsadó. 2,9 milliós mobiltelefon-adatbázist építettek fel, melynek résztvevői SMS-értesítést kaptak a fontos eseményekről, illetve felkérést kaptak, hogy továbbítsák néhány ismerősüknek az üzeneteket.

Obama a kampánypénzeket is egész eredeti módon gyűjtötte be: a lakosság adományaira koncentrált. Minden hírlevélben, weboldalon és közösségi szájton lehetőség volt néhány gombnyomással kisebb összegeket küldeni PayPal rendszeren át vagy hitelkártyával. A lényeg, hogy 15-25 dollárt bárki szívesen adományoz kedvenc politikusának akár többször is.

Boros szerint Obama stábja a legfejlettebb internetes eszközöket nem csupán kihasználta, hanem magáévá is tette azok filozófiáját. - Ő fogja megvalósítani a történelem első "2.0-ás" kormányzását is. Az új elnök hisz a közösség erejében és a decentralizációban, s ez a web 2.0 alapja is. - összegezi immár saját jövőképét Boros. Számos olyan szakpolitikai megoldásban lehet erre a koncepcióra támaszkodni, ahol fontos a tömegek elérése és azok attitűdjének megváltoztatása. Legyen szó egészségügyről, társadalombiztosításról vagy éppen energiatakarékosságról: Obama kezében ott az eszköz, hogy ezeket a máshol már bizonyított technológiákat és elveket valaki a közjó érdekében is használja.

A szerző a hwsw.hu szakújságírója.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.