A Déli áramlat kockázatosabb a Nabuccónál
Amikor úgy tűnt, hogy a Türkmenisztánt a Nyugattal összekötő terv megvalósulhat, Moszkva elkezdte építeni a Fekete-tenger keleti medencéjében a Déli áramlat vezetéket. Ezzel "megölte" a Türkmenisztán-tervet, és tovább növelte Törökország Oroszországtól való energiafüggőségét. A Nabucco kontra Déli áramlat helyzet erre emlékeztet - figyelmeztet a szakértő.
- Ami Magyarországot illeti, érthető a törekvés, hogy különféle forrásokból szerezzen be energiát, ám úgy gondolom, ez a szemlélet - amelyet más államok, politikusok is osztanak - rövid távú érdekekre alapozott. Túl kell lépni a rövid távú szükségletszemléleten, stratégiai megfontolásokból csökkenteni kell az Oroszországtól való, veszélyeket rejtő energiafüggőséget - ajánlja az energia-szakértő. Oroszország energiaszállítói súlya tovább nőhet: a Kreml érdekeit képviselő Gazprom az EU-tagok nem egységes energiakoncepciójára játszik, ezen az alapon megosztja, egymás ellen kijátssza őket.
Baran szerint most kell dönteni, és letenni a garast a Nabucco mellett (a jövő januári, Magyarország által szervezett nemzetközi konferencián), mert ha nem a Nabucco lesz az első a Déli áramlattal való versenyfutásban, a nyugati gázvezetékterv kudarcba fulladhat. A befektetők pénzén épülő Nabuccóba ugyanis nem fognak invesztálni, ha azt látják, hogy a Déli áramlat előbb lesz kész.
Finanszírozás. A Déli áramlat egyértelműen politikai indíttatású terv, célja a Nabucco-projekt meghiúsítása - véli az amerikai energia-szakértő. Előnye, hogy mögötte áll a Kreml, Putyin kormányfő, a politikai szándék. Ez a Nabucco szempontjából kockázatokat is rejt. Ám előfordulhat, hogy Moszkva úgy ítéli meg, a csökkenő gáz- és olajárak, a belső ellátási nehézségek, az orosz gazdaság gondjai, a nemzetközi pénzügyi válság miatt nem képes finanszírozni egyszerre két vezetékrendszer, a Déli és az Északi áramlat megépítését. Ekkor dönthet az Északi mellett, s a Magyarországot is érintő Déli áramlat tervét ejthetik. A Déli áramlat egyébként is legalább kétszer annyiba kerül, mint a hasonló kapacitású Nabucco, és az orosz terv költségei a magas acélárak miatt tovább nőhetnek. Technológiailag ugyanis a Fekete-tenger alatt lefektetendő hosszú szakasz négy párhuzamosan futó csőből áll, ami roppant sok acélt emészt fel.
Hogy áll a verseny? A Déli áramlat-terv haladása látszólagos, ugyanis az országonként kidolgozandó megvalósítási terv meglehetősen áttekinthetetlen, sok a tisztázatlanság benne. A Nabucco-terv megvalósítása halad, az ellátási útvonalak tisztázódnak. Közös török-amerikai-iraki munkabizottság dolgozik az észak-iraki gázmezők és a Nabucco törökországi kiindulópontja (Erzurum) összekötési tervein, reálisnak tűnik, hogy öt éven belül megépülhet a vezeték.
Van-e elég gáz a Nabucco vezeték táplálására? A Hudson Intézet vezető szakértője szerint igen, Irak, Azerbajdzsán és Türkmenisztán készletei bőven fedezik az egyébként nem túl nagy kapacitású (évi 30 milliárd köbmétert, Magyarország szükségletének valamivel több mint kétszeresét) szállító Nabucco vezeték gázigényét, és a Nabuccót kiszolgáló helyi gázszállító rendszerek is kiépülhetnek addigra, amíg a csővezeték megépül. (Mind a Nabucco, mind a Déli áramlat megvalósítási határideje a jövő évtized közepe felé csúszik.)
Baran szerint McCain személyes ügyének tekinti az energiabiztonságot, respektálva Grúziát, Ukrajnát. Hangsúlyozza a fontos regionális szövetségesekkel (Lengyelországgal) a kapcsolatépítést. A demokrata Barack Obama alelnökjelöltje, Biden közvetítésével még nagyobb aktivitásra, a csővezetéktervekben való részvételre serkentheti az USA-t. Nőhet a tradicionális szövetségesek (Németország) befolyása az amerikai (energia)politikára.