A gyerekek kezében a kulcs
Csepelen a Burattino Iskolaalapítvány 1990 áprilisában olyan intézményt hozott létre, ahol a gyermekek "kinőhetik" hátrányaikat. Az egykor hagyományos munkáskerületben a rendszerváltás számtalan családot érintett fájdalmasan: a nyolcvanas évek betelepülési politikája következtében a lakók száma duplájára emelkedett, és nem egy nagyüzem csődbe ment. A tömeges elbocsátások miatt az egzisztenciálisan lecsúszott, lelkileg megtört szülők közül sokan inni kezdtek, bűnözővé váltak. Gyermekeik életében megszűnt a rendszeresség: hónap elején még általában jól élnek, pár nap múlva azonban arról panaszkodnak, hogy nem ettek semmit - ráadásul nem látják azokat a mintákat, amelyek alternatívát jelentenének például börtönben lévő bátyjuk, iszákos, veszekedő szüleik mellett. Így a hátrányos helyzetű társadalmi réteg újratermeli magát.
A Burattino a csonka családból, rossz anyagi körülmények közül érkező, megoldatlan lakáshelyzetű vagy etnikai kisebbséghez tartozó fiatalok számára oktatási, szociális, egészségügyi, pszichológusi és családvédelmi segítséget nyújt. A tanárok, akikhez a gyerekek bármilyen problémájukkal fordulhatnak, toleranciára neveléssel, nyelvórákkal, személyre szabott fejlesztéssel igyekeznek felkészíteni a továbbtanulásra diákjaikat. - A cél, hogy megtanulják elfogadni a környezetet, amelyben élnek, és emberek tudjanak maradni benne - mondja Orosz László, az iskola egyik vezető tanára.
- Magyarországon a segítségre szorulók jelentős része gyermek, ezért támogatjuk már három éve ezt az alapítványt is. Lehetőséget szeretnénk biztosítani azoknak a fiataloknak, akik nem egyenlő eséllyel indulnak kortársaikkal az életben, hogy olyan, hozzájuk hasonlóan nehéz körülmények között felnőtt emberekkel találkozhassanak, akik mintául szolgálnak számukra - magyarázza Vince Beáta, az Unilever Magyarország kommunikációs vezetője.
A cég a vállalati felelősségvállalás (corporate social responsibility, CSR) programja keretében nyújt segítséget a Burattino működtetéséhez: Varázsvilág néven az idén is egyhetes ingyenes nyaralást biztosított, amelynek során a gyerekek megismerkedtek a természet- és a környezetvédelem aktuális problémáival, s általános életviteli ismereteket szereztek.
- Ez a fajta felelősségvállalás számunkra nem pusztán új keletű divat, reklámfogás. Száz évvel ezelőtt William Hesketh Lever, az Unilever egyik alapítója nemcsak a Sunlight szappan világsikerét alapozta meg, amelyre később birodalmat épített, hanem egy, a működése során a szociális változásokat is elősegítő vállalatot hozott létre. Lever már az 1900-as évek elején gondoskodott például arról, hogy alkalmazottainak megfelelő környezetet teremtsen: Port Sunlightban egy kisebb városnegyedet épített fel a munkásainak, és nyugdíjat, fizetett szabadságot biztosított számukra, ami akkoriban korántsem volt természetes - tudtuk meg Vince Beátától.
A kollégákról való gondoskodás mellett a fogyasztók igényeinek kielégítése, a társadalom segítése ma is az alapelvek közé tartozik. Az Unilever Dove márkájának a kampánya például arra hívja fel a figyelmet, hogy a női szépség sokféle, nem csak a modellalkatú hölgyek lehetnek vonzóak. A Delikát Főzzünk játszóteret programja keretében évente nyolc játszótér létrehozásában, felújításában működnek közre az országban immár harmadik éve. Tavasszal pedig a Knorr Kapni jó, de adni még jobb kampányában a Gyermekétkeztetési Alapítvány javára gyűjtöttek pénzt. Hazai és nemzetközi felmérések szerint Magyarországon jelenleg 120 ezer gyermek alultáplált, húszezren pedig olyan sorban élnek, hogy az egyetlen étkezési lehetőségük az óvodai-iskolai napközi.
A támogatott programok a gyerekek nevelése, a hátrányos helyzetűek felkarolása mellett elsősorban a környezetvédelemre fókuszálnak. - Már a termékek fejlesztésénél megfontoljuk, hogy a gyártás milyen környezetterheléssel fog járni. Ennek a munkának az egyik eredménye az Esőerdő Szövetséggel (Lipton Rainforrest Alliance) kötött megállapodásunk, amelynek értelmében 2015-re valamennyi Lipton tea a szövetség szigorú követelményeinek megfelelően készül majd - teszi hozzá Vince Beáta.
Az Esőerdő Szövetség azért küzd, hogy a teaültetvényeken dolgozók megfelelő munkavédelmi eszközöket, ismereteket kapjanak, ne sérüljön a nemzeti minimálbérhez, a szervezkedéshez, biztonsághoz való joguk, tiszta környezetben éljenek, családjaik számára biztosítsák a hozzáférést az egészségügyi ellátáshoz, gyermekeik pedig ingyenes oktatást kapjanak.
- Amellett hogy megfelelő minőségű termékeket állítunk elő a fogyasztók számára, nagyon fontos, hogy megfelelő környezetet biztosítsunk kollégáinknak, támogassuk őket az egészségmegőrzésben, hiszen így kevesebb hiányzással, motiváltabban dolgoznak majd. A helyi kezdeményezések felkarolása révén lojálisabbá tehetjük őket, és vonzó cég lehetünk a potenciális munkavállalók számára is, akár Magyarországon, akár Dél-Amerikában. Megéri támogatni a fenntarthatóságot - állítja Vince Beáta.
Feleannyi vizet használnak, mint tíz éve
Az Unilever a világ egyik legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata: több mint száz országban 220 ezer embert alkalmaz, termékpalettáján közel négyszáz élelmiszer, háztartási tisztítószer, illetve kozmetikum található, éves árbevétele 42 milliárd euró. Globális CSR-stratégiájának négy pillére a higiénia, a táplálkozás, a fenntartható fejlődés és a káros helyi környezeti hatások mérséklése. Az Unilever az elmúlt évtizedben 38 százalékkal csökkentette energiafelhasználását, harmadával visszafogta szén-dioxid-kibocsátását, vízszükségletét pedig megfelezte. A vállalati programokba igyekeznek bevonni a kollégákat: az idén például Magyarországon is sokan vettek részt a Nagy ugrás (Big Jump!) elnevezésű rendezvényen,
a WWF környezetvédelmi tevékenységét támogatva. Az emberek a folyóvizek védelmére hívták fel a figyelmet azzal, hogy a világ minden pontján egyszerre ugrottak vízbe.