EU-haladék az autógyáraknak
Teljesen új javaslattal állt elő az Európai Unió francia elnöksége, és a kompromisszumos indítványt a héten mutatja be a szakértőknek, aztán a tagállamok nagyköveteinek. Az elképzelés kiszivárgott, és jól tükrözi: Párizs tartja magát a Berlinnel júniusban kötött alkuhoz, s nem enged az Európai Parlamentben (EP) népszerűsödő, környezetvédelmi ihletésű szigorúságnak. A lényeg: a 2012-es határidő helyett egészen 2020-ig haladékot adna az autóiparnak a károsanyag-kibocsátási célok - amúgy nyilván rendkívül költséges - teljesítésére.
Az európai autógyártók jól lobbiznak, és különösen a német gyárak ereje tekintélyes. Minthogy modellválasztékuk miatt ők veszítenék a legtöbbet a károsanyag-kibocsátás gyors leszorításán, ha az Európai Bizottság és az EP véleménye kerekedne felül. De minden jel arra utal, hogy az állam- és kormányfők tanácsa engedményeket tesz, és figyelembe veszi a vállalatok versenyképességi szempontjait. Más kérdés, hogyan illeszkedik mindez abba a nagyszabású tervbe, hogy a üvegházhatást keltő gázok termelését 2020-ig legalább húsz, de ha lehet harminc százalékkal fogják vissza.
Az EU még 1998-ban jutott egyezségre a járműgyártókkal, hogy 2008-ig kilométerenként 140 grammra szorítják le a károsanyag-kibocsátást. Ez nem teljesült, hiszen jelenleg csaknem 160 gramm az átlag. A tavaly meghirdetett klímavédelmi célok nyomán (2020-ig húsz százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátás és az energiafelhasználásban húsz százalékra emelkedő megújuló erőforrásarány) a brüsszeli bizottság úgy foglalt állást, hogy az autógyártóknak 2012-ig 130 grammra kell leszorítaniuk a levegőbe kerülő szén-dioxid (CO2) mennyiségét. Ezt túlzottnak találták az autógyártók, és lelkes lobbizásba kezdtek. A zöldek támogatták a bizottságot, és a nagy társaságok ellen indítottak kampányt.
Minthogy a kérdésben az Európai Parlament is illetékes, a figyelem a képviselőkre irányult. Nemrég az ipari bizottság szívességet is tett az autógyáraknak: felhígította az Európai Bizottság indítványát, és az általa elfogadott változat lehetővé tenné, hogy az autógyártók csak 2015-ig feleljenek meg az előírásnak. Ezzel szemben a környezetvédelmi bizottság ragaszkodott az eredeti számokhoz (a 130 grammhoz 2012-ben).
A parlamenti fejleményekre reagálnak most a franciák. A kérdésről az egész törvényhozásnak szavaznia kell, de ha a tanácsnak nem tetszik a döntés, visszadobhatja - és akkor hoszszú jogi procedúra indul meg.