Az érdekcsoportok újra beszálltak

Most, amikor az elnökválasztás a célegyenesébe fordul, provokatív televíziós, szórólapos és internetes hirdetések finanszírozásával újra szereplőkként áramlanak vissza a pályára azok, az eddig nagyrészt az oldalvonalon maradt független csoportok, amelyek olyannyira befolyásolták a 2004-es elnökválasztási kampányt.

Jim Rutenberg, Washington
és Michael Luo, New York
2008. szeptember 17.

A MoveOn progresszív csoport, amely tíz évvel ezelőtt Clinton elnök alkotmányos felelősségre vonásának elhárítására alakult, bejelentette, hogy hétmillió dollárra duplázza a hirdetésekre szánt kiadásait, és e héten új kampányt indít, amely a republikánus elnökjelölt John McCain arizonai szenátort összekapcsolja a lobbistákkal.

A Service Employees International Union szakszervezet 2,1 millió dolláros reklámkampányt kezdett, amely bírálja McCain gazdasági kérdésekben kifejtett nézeteit, miközben több kisebb liberális csoport célzottabb televíziós kampányokat próbál ki, köztük egy olyan, két csoport - a Brave New PAC választási politikai akciócsoport és a Democracy for America - által tesztelendő tévékampányt, amely azt állítja, hogy az arizonai szenátor hadifogolyként szerzett tapasztalata "nem jó előfeltétel" ahhoz, hogy valaki elnök legyen.

A Minutemen nevű csoport, amely szigorúbb határellenőrzést követel, beadványt nyújtott be választási illetékeseknek, jelezve, hogy levélreklámmal fog fellépni Barack Obama illinoisi szenátor, a demokrata párti elnökjelölt ellen. A BornAliveTruth.org nevű abortuszellenes csoport hétfőn bejelentette, hogy Új-Mexikóban és Ohióban olyan hirdetést tesz közzé, amely egy sikertelen abortusz nyomán született nőt mutat be.

Az American Issues Project konzervatív csoport pedig, amelynek fő támogatója McCain egyik jelentős pénzgyűjtője, közölte, fontolgatják, hogy új akcióikban túlmenjenek a már létező hirdetésükön, amely Obamát az 1960-as évek egyik radikálisával, ifjabb William Ayersszel kapcsolja össze.1

A McCain- és az Obama-kampány - reformista vezérmotívumaikhoz tartva magukat - eleinte igyekeztek elbátortalanítani azokat, akik ilyesfajta akciókkal álltak elő az érdekükben. Ám, ahogyan a választási hadjárat a záróheteiben egyre hevesebbé válik, a két kampány mind inkább szemet huny e csoportok tevékenysége fölött, amely időről időre a kampányfinanszírozási szabályok hatályán kívül zajlik, és alig kérhető számon.

Ez a fajta aktivitás mindkét jelölt tanácsadóit arra késztette, hogy kölcsönösen megvádolják egymást, a független csoportok újabb támadásai mögött titokban a másik fél áll. A kampányt szemmel tartó szervezetek éberen figyelik, vajon az említett akciók nem sértik-e meg a választási törvényeknek azt az előírását, hogy tilos e csoportok és a hivatalos kampánygépezetek tevékenységének öszszehangolása.

Politikaireklám-elemzők a szabályozás olyan módosításaira hivatkozva, amelyek megkönnyítik, hogy a hivatalos kampányon kívülálló csoportok egészen a választás napjáig hirdethessenek, azt jósolják, hogy az új hirdetések a támadások fokozódásának kezdetét jelzik.

"Azt hiszem, a következő két hétben sokkal többet fogunk látni az effajta hirdetésekből", mondta Evan Tracey, a reklámcélú kiadásokat figyelő Campaign Media Analysis Group ügyvezető igazgatója. "Olyan üzeneteket igyekeznek útjukra indítani, amelyek politikailag a lehető legnagyobb rombolást képesek véghezvinni az ellenfél kampányában, és minél közelebb járunk a választás napjához, a dolog természeténél fogva, annál nagyobb rombolást végeznek."

Tracey azt is elmondta azonban, hogy az akciók, amelyek közül sok csupán születő félben van, akárcsak megközelítsék a 2004-es aktivitás szintjét. Az idén eddig a hivatalos kampányon kívülálló csoportok durván a tizedét költötték annak a 75 millió dollárnak, amelyet elődeik négy évvel ezelőtt fordítottak tévéreklámokra, amikor többségükben a demokrata elnökjelölt, a massachusettsi John Kerry szenátor pénzszűkében lévő kampányának segítségére siettek.

Az említett csoportok vezetői azt mondják, adományozóik és tagjaik azért fokozzák az erőfeszítéseiket, mert a közvélemény-kutatásokból ítélve a verseny szorosabbá vált, és azt mindinkább a két kampány közötti durva ütésváltások uralják.

Eli Pariser, a MoveOn ügyvezető igazgatója azt mondta, akkor határozta el, hogy felgyorsítja a csoport hirdetési terveinek megvalósítását, amikor lényegesen megnövekedtek az adományok, miután McCain úgy döntött, hogy a konzervatív társadalmi szemléletű Sarah Palin alaszkai kormányzót választja alelnökjelöltjéül, ami több közvélemény-kutatás szerint jelentős mértékben növelte McCain támogatottságát.

"Mi csupán a tagjaink megbízását teljesítjük", mondta Pariser, "ami e pillanatban az, hogy emlékeztessük a választókat, McCain elferdíti az igazságot, és nem a változást képviseli".

A MoveOn tagsága a tavalyi 3,2 millióról az idén 4,2 millióra duzzadt, nagyrészt Obama, mint jelölt, népszerűségének köszönhetően. A csoport azt is tervezi, hogy 4 millió dollárt költ arra, hogy a választás szempontjából bizonytalan államokban minél több szavazó vétesse fel magát a névjegyzékbe, s elsősorban a fiatal választókra koncentrálnak.

Más demokrata párti stratégák azt mondják, eloszlottak az adományozók félelmei a tekintetben, hogyan reagálna az Obama-kampány a független csoportok médiaakcióira, miután úgy látják, hogy immár bátorítóbb jelzéseket kapnak Obama munkatársaitól, a verseny szorosabbá válása pedig - úgy érzik - egyre sürgetőbbé teszi a fellépést.

"Egyre hangosabban hallatszik egy új hang a hirdetésekről szóló belső vitákban - őszintén szólva, elsősorban a keményen odacsapó hirdetések kapcsán", mondta Steve Phillips, a demokrata párti előválasztásokon Obamát támogató független PowerPAC.org csoport elnöke. "Most már sokan akarnak keményen visszavágni."

Phillips csoportja azt tervezi, hogy tízmillió dolláros kezdeményezés keretében mozgósítja szavazásra a fekete és a spanyol ajkú választókat, egyszersmind részt vesz más megbeszéléseken is, ahol egy McCaint támadó független médiaakció a téma.

A közelmúltban egy ilyesfajta médiaakcióról a baloldalon lezajlott megbeszélések központi szereplői között volt Mike Lux, demokrata politikai tanácsadó és Stan Greenberg, a demokratákhoz közelálló közvélemény-kutató. A múlt héten ők ketten telefonkonferenciát hívtak össze potenciális adományozókkal, hogy megbeszéljék velük, mire fordítsák a pénzüket, külön bátorítva őket, hogy koncentráljanak az idősebb fehér nőkre.

Hasonló aktivitás zajlik a jobboldalon is, új adományozókkal, mint Raymond Ruddy, az idén a republikánus elnökjelöltségért induló Mitt Romney korábbi támogatója, aki 350 ezer dollárral szállt be a BornAliveTruth.org csoport által az abortusz ügyében Ohióban és Új-Mexikóban indított új, Obama-ellenes hirdetésekbe.

Az egyik legnagyobb csoport, az American Issues Project az induló 2,8 millió dollárját Harold Simmons pénzembertől kapta, aki dollártízezreket gyűjtött McCainnek, korábban pedig ő finanszírozta a Kerry-ellenes Swift Boat Veterans for Truth csoportot.

Az American Issues Project elnöke, Ed Martin azt mondta, hogy továbbra is érkeznek az adományok és jelenleg a kampányfinisre készülve mérlegelik az opcióikat.

"A célegyenesben biztosan sok minden fog történni, és mi részesei akarunk lenni", mondta Martin. "Nem úgy tűnik, hogy a választás nem lesz szoros ."

 

1 Az 1960-as években radikális, vietnami háború elleni aktivista, jelenleg az Illinois Egyetem professzora.

A ColorOfChange és a MoveOn nyomásgyakorló csoportok tüntetése a Fox televízió székháza előtt
A ColorOfChange és a MoveOn nyomásgyakorló csoportok tüntetése a Fox televízió székháza előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.