Kritikus helyzet a román atomerőmű körül

Továbbra is bizonytalan a cernavodai atomerőmű 3. és 4. blokkjának a megépítése, hiába hirdette ki a nemzetközi tender nyertesét a román állami Nucleareletrica – írja a bukaresti sajtó.
A cernavodai atomerőmű bővítésére egyedül a China General Nuclear Power Corporation kínai vállalat tett le kötelező érvényű ajánlatot a szeptember végi határidőig, így a múlt héten lezárt tárgyalások eredménye könnyen megjósolható volt. Annál több kérdés merül fel viszont a projekt kivitelezésével kapcsolatban – állítja a Bursa című gazdasági lap bennfentes információkra hivatkozva.

„Nagy-Britannia valóban megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását, hogy állami támogatást adjon egy hatalmas nukleárisenergia-projekthez, de Bukarest nem rendelkezik London tárgyalási potenciáljával, mellesleg a kínaiak Angliában nem lesznek többségi részvényesek, ahogy Romániában lennének. Ez a mostani, második kísérlet a 3-as és 4-es reaktor megépítésére bizonytalanabb kimenetelű, mint a 2007-es volt" – jegyezte meg a Bursa forrása.

A román kormány először 2007-ben hirdetett pályázatot a cernavodai atomerőmű bővítésére, de a beruházásból végül visszavonultak a nyugat-európai befektetők. A kabinet most azt szeretné, ha az év végéig lezárulnának az egyeztetések, és jövőre beindulna a 6,5 milliárd euróra becsült projekt, elkezdődhetne az összesen 1400 megawatt kapacitású reaktorok építése.

A Bursa forrása szerint azonban a jelenlegi geopolitikai helyzetben „Európa aligha fog belemenni abba, hogy állami támogatást használjanak fel ilyen nagyméretű projekthez, amelyet ráadásul kínai vállalat ellenőriz. És akkor még nem beszéltünk a dömpingárak jelentette, régebb óta fennálló gondokról" – írta a lap.

A Bursa forrása alighanem arra célzott, hogy a kínai vállalatok hajlamosak irreálisan alacsony árakat ajánlani, csak nyerjenek egy versenytárgyaláson. Ismert a lengyelországi autópálya-szerződés már-már anekdotikus esete. A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra készülő varsói kormány a China Overseas Engineering Group nevű cégre bízta két autópálya-szakasz megépítését, amit a kínai cég kilométerenként 26 millió zlotyért (kb. 1,8 milliárd forint) vállalt. Csakhogy, mint kiderült, ilyen alacsony áron még a kínaiak sem tudnak autópályát építeni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.