Kína saját repülőgéphordozót épít

A hír igaz, de a hajó még nem készült el - közölte a kínai hadsereg vezérkari főnöke egy szerdán megjelent interjúban. Megfigyelők szerint Peking régóta szert akart tenni egy repülőgép-anyahajóra, hogy ezzel is nyomást gyakoroljon Tajvanra.

Csen Ping-tö (Chen Bingde) az első kínai katonai parancsnok, aki hivatalosan is megerősítette, hogy Kína anyahajót fejleszt - írta a Global Times című pekingi pártlap.

A vezérkari főnök helyettese pedig azt mondta a Hong Kong Commercial Daily című pénzügyi lapnak, hogy más országokkal ellentétben Kína sosem fogja más államok felségvizeire irányítani az anyahajót, mivel tartja magát ahhoz az elvhez, hogy katonapolitikája védelmi jellegű. Csi Csien-kuo (Qi Jianguo) elmondta a hongkongi újságnak, Kína "bonyolult helyzettel szembesül a tengereken", ezért van szüksége sürgősen hatékony haditengerészeti eszközökre.

A Global Times megszólaltatott egy kínai katonai szakértőt, egyetemi kutatót, aki szerint „nehéz azt mondani”, hogy a kínai anyahajó sohasem fogja elhagyni Kína területi vizeit. Emlékeztetett, hogy jelenleg is vannak kínai hadihajók az Ádeni-öbölben. Megfigyelők szerint Peking régóta szert akart tenni egy repülőgép-anyahajóra, hogy ezzel is gyarapíthassa azokat az eszközöket, amelyekkel nyomást gyakorol Tajvanra.

A kínai médiában áprilisban jelentek meg fényképek a hadihajóról. A fotókból ítélve az első kínai repülőgép-hordozó már majdnem teljesen kész. A hongkongi újság forrásai szerint akár már június végén vízre bocsáthatják.

Kína 1998-ban Ukrajnától vásárolt meg egy 70 százalékban kész, ukrán fejlesztésű repülőgép-hordozót 20 millió dollárért. A 306 méter hosszú, fegyverektől mentesített Varjag osztályú hajót a hivatalos közlés szerint úszó szállodának és kaszinónak szánták, de a hajó körüli szigorú biztonsági intézkedések miatt kezdettől fogva sejteni lehetett, hogy Peking nem szórakoztatóipari célokra akarja hasznosítani a járművet, hanem arra, hogy segítségével saját anyahajót építsen.

Feltételezhető, hogy ugyanezt a célt szolgálta két másik volt szovjet repülőgép-hordozó, a 24 ezer tonnás, 274 méter hosszú Kijev és a Minszk, amelyeket Kína szintén a 90-es évek végén vett meg. A hivatalos közlés szerint a hajók az északkelet-kínai Tiencsin (Tianjin), illetve Sencsen (Shenzhen) dél-kínai kikötőváros vidámparkjának fő attrakciói lesznek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.