Kettétörik az új-zélandi olajszállító

A partoktól húszegynéhány kilométerre zátonyra futott Rena gyomrából már több száz tonna olaj ömlött a tengerbe, és rakományát is folyamatosan veszíti el.

Hatalmas függőleges repedés jelent meg szerdán a Rena olajszállító hajón, amely a múlt héten, október 5-én futott feneklett meg az új-zélandi partoktól mintegy 22 kilométerre fekvő Astrolabe-zátonyon. A hajó gyomrából eddig már több száz tonna olaj ömlött a tengerbe és folyamatosan szökik róla a rakomány is: a hatóságok most attól félnek, hogy a hullamverésben a Rena egyszerűen kettétörik, és mind az 1700 tonna fekete arany a tengerben végzi, súlyosan károsítva a tengeri és a partmenti élővilágot. A környéken napok óta tartó tengeri vihar a mentési munkálatokat is nehezíti.

A mentőalakulatok most a Rena tatját próbálják meg kitámasztani, nehogy leváljon az öt-hét méterre is felcsapó hullámok súlya alatt, amíg csak tart az olaj kiszívása a hajóból. Az időjárási viszonyok most egyébként ezt sem engedik: ember a Rena fedélzetére jelenleg nem mehet fel, így pedig az olajpumpákat sem lehet működésbe hozni.

Nem kedvez a munkálatoknak az sem, hogy a Renáról folyamatosan szökik a rakomány, és a konténerek már gyors egymásutánban zuhannak a tengerbe. A hajón összesen 1368 konténer van, ebből eddig 70-et nyeltek el a hullámok. Hatósági bejelentések szerint a konténerek között 11 olyan is van, amelyik veszélyes anyagot tartalmaz, de ezek még mind a hajón vannak. A tengerbe eső konténereket hat hajó gyűjti össze.

Eközben óvadék ellenében szerdán szabadlábra helyezték a Rena 44 éves kapitányát, akit foglalkozási körben elkövetett gondatlan veszélyeztetéssel vádolnak. A Tauranga-öbölhöz közeli Astrolabe-zátony jól ismert akadály a kikötőbe igyekvő hajók előtt, így nem világos, hogy a kapitánynak miért kellett felesleges manőverekbe bocsátkoznia libériai zászló alatt hajózó olajszállítóval. A vádról további részletek egyelőre nem ismertek, ahogy a kapitány neve sem, akiről a sajtó is csak annyit tudott megszellőztetni, hogy filippínó származású. A kapitány, ügyvédje, Paul Mabey bejelentése szerint a védelem azért kérte a bíróságot a név titokban tartására, mert félő, hogy lesznek, „akik saját kezükbe vennék az ügyet”. Ha bűnösnek találják, a kapitányra 10 ezer új-zélandi dolláros (7800 amerikai dolláros) pénzbüntetés és 12 havi börtön is várhat.

A szennyezésben eddig 200 tengeri madár pusztult el, 41 tollait pedig állatmenhelyen próbálják meg megtisztítani az olajtól. Szemtanúk szerint a tenger tucatjával mossa partara a döglött halakat is, miközben a parti mentőalakulatok műanyag kesztyűben vödrökbe gyűjtik az olajat a fehér homokról. Közleményében a hajó tulajdonosa, a Görögörszágban bejegyzett Costamare leszögezte, minden teljes körűen együttműködik az új-zélandi hatóságokkal. A Renán szivárgás előtt 220 tonna dízel is volt az 1700 tonnányi olaj mellett; az utóbbiból mintegy 330 tonna már a tengerben van.

A Rena konténerei közül tizenegy veszélyes anyagot szállít
Containers from the 47,230 tonne Liberian-flagged Rena float next to it after falling from the deck, about 12 nautical miles (22 km) from Tauranga, on the east coast of New Zealand's North Island October 12, 2011, a week after hitting the Astrolabe Reef. The captain of the Rena has appeared this morning in the Tauranga District Court over the incident and has been remanded on bail, and about 70 containers fell from the vessel amid heavy seas last night, according to Maritime New Zealand. REUTERS/Blair Harkness/Martime New Zealand/Handout (NEW ZEALAND - Tags: DISASTER TRANSPORT ENVIRONMENT BUSINESS TPX IMAGES OF THE DAY) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.