Kettétörik az új-zélandi olajszállító
Hatalmas függőleges repedés jelent meg szerdán a Rena olajszállító hajón, amely a múlt héten, október 5-én futott feneklett meg az új-zélandi partoktól mintegy 22 kilométerre fekvő Astrolabe-zátonyon. A hajó gyomrából eddig már több száz tonna olaj ömlött a tengerbe és folyamatosan szökik róla a rakomány is: a hatóságok most attól félnek, hogy a hullamverésben a Rena egyszerűen kettétörik, és mind az 1700 tonna fekete arany a tengerben végzi, súlyosan károsítva a tengeri és a partmenti élővilágot. A környéken napok óta tartó tengeri vihar a mentési munkálatokat is nehezíti.
A mentőalakulatok most a Rena tatját próbálják meg kitámasztani, nehogy leváljon az öt-hét méterre is felcsapó hullámok súlya alatt, amíg csak tart az olaj kiszívása a hajóból. Az időjárási viszonyok most egyébként ezt sem engedik: ember a Rena fedélzetére jelenleg nem mehet fel, így pedig az olajpumpákat sem lehet működésbe hozni.
Nem kedvez a munkálatoknak az sem, hogy a Renáról folyamatosan szökik a rakomány, és a konténerek már gyors egymásutánban zuhannak a tengerbe. A hajón összesen 1368 konténer van, ebből eddig 70-et nyeltek el a hullámok. Hatósági bejelentések szerint a konténerek között 11 olyan is van, amelyik veszélyes anyagot tartalmaz, de ezek még mind a hajón vannak. A tengerbe eső konténereket hat hajó gyűjti össze.
Eközben óvadék ellenében szerdán szabadlábra helyezték a Rena 44 éves kapitányát, akit foglalkozási körben elkövetett gondatlan veszélyeztetéssel vádolnak. A Tauranga-öbölhöz közeli Astrolabe-zátony jól ismert akadály a kikötőbe igyekvő hajók előtt, így nem világos, hogy a kapitánynak miért kellett felesleges manőverekbe bocsátkoznia libériai zászló alatt hajózó olajszállítóval. A vádról további részletek egyelőre nem ismertek, ahogy a kapitány neve sem, akiről a sajtó is csak annyit tudott megszellőztetni, hogy filippínó származású. A kapitány, ügyvédje, Paul Mabey bejelentése szerint a védelem azért kérte a bíróságot a név titokban tartására, mert félő, hogy lesznek, „akik saját kezükbe vennék az ügyet”. Ha bűnösnek találják, a kapitányra 10 ezer új-zélandi dolláros (7800 amerikai dolláros) pénzbüntetés és 12 havi börtön is várhat.
A szennyezésben eddig 200 tengeri madár pusztult el, 41 tollait pedig állatmenhelyen próbálják meg megtisztítani az olajtól. Szemtanúk szerint a tenger tucatjával mossa partara a döglött halakat is, miközben a parti mentőalakulatok műanyag kesztyűben vödrökbe gyűjtik az olajat a fehér homokról. Közleményében a hajó tulajdonosa, a Görögörszágban bejegyzett Costamare leszögezte, minden teljes körűen együttműködik az új-zélandi hatóságokkal. A Renán szivárgás előtt 220 tonna dízel is volt az 1700 tonnányi olaj mellett; az utóbbiból mintegy 330 tonna már a tengerben van.