Két halott a San Francisco-i Boeing-katasztrófában
Két ember meghalt, 182 másikat pedig kórházban ápolnak azután, hogy szombaton a San Francisco-i nemzetközi repülőtéren landolás közben lezuhant egy dél-koreai légitársaság, az Asiana Airlines 214-es szöuli járata. Hogy miért, az egyelőre nem teljesen világos, de a Boeing 777-es a tízórás, eseménytelen út után eddig ismeretlen okból sokkal alacsonyabban közelítette meg a 28-as futópályát, mint kellett volna, ezért a pályavég öbölbe nyúló rámpájának ütközött - egyes videófelvételek alapján valószínűleg a főfutójával -, leszakadt a futó és mindkét hajtómű is, majd a repülő törzsének leghátsó része és a függőleges vezérsík is. Ez utóbbi vélhetően azért, mert ha az eredetileg a leszálláshoz készülődő, emelt orral (néhány fokos állásszöggel) haladó gép kerekei beakadtak a rámpába, akkor a repülő elejét az ütközés méginkább megemelte, s a hátsó részét odacsapta a földhöz.
Szakértők ezt a feltételezést tartják a legvalószínűbbnek, sok médium ezt félreértve írta, hogy a gép megfordult a saját tengelye körül, de ezt a hivatalos szervek cáfolták - egyébként a roncsot ábrázoló képek alapján is egyértelmű. Csodával határos módon a gép a hasán állapodott meg, így az utasok a vészcsúszdákon el tudták hagyni a gépet. A szemtanúk egy detonációról számoltak be, amely után a gép lángokban tört ki, sűrű füst kezdett kiáramlani belőle - ez is az ütközéses verziót erősíti.
Ekkor azonban a személyzet már sikerrel menekítette az utasokat a repülőből - a repülőgépeket úgy tervezik, hogy a vészkijáratokon az utaskísérők segítségével 90 másodperc alatt ki lehessen üríteni. Ez a jelek szerint példásan sikerült, sőt, a földi mentőalakulatok is profin tették a dolgukat: noha a leszállás közben vészjelzést nem kaptak a gépről (legalábbis egészen az ütközésig), mégis perceken belül a roncsnál voltak, elkezdték az oltást, s még ellenőrizni tudták, maradt-e valaki a fedélzeten. Alighanem ennek köszönhető, hogy nem követelt több halálos áldozatot a baleset.
A két áldozatot, kínai tinédzser lányokat a helyszínre érkező mentőalakulatok a futópályán találták meg, a Sky News a légitársaság vezérigazgatójára, Young-Doo Yoonra hivatkozva azt írta, hogy ők a gép leghátsó részében utaztak. Hogy a testük hogyan került a futópályára, azt még nem sikerült megállapítani. A vezérigazgató szerint a személyzet normál rendben készítette fel a landolásra az utasokat, azaz, a baleset pillanatában a két lánynak az ülésébe becsatoltan kellett ülnie. Kórházban jelenleg 182 embert ápolnak. Ami az utasok nemzetiségét illeti, 141-en kínaiak, 77-en dél-koreaiak, 61-en pedig amerikaiak voltak.
A katasztrófát összesen 305-en élték túl: ahogy egyikük, David Eun írta, „szürreális” volt a katasztrófa, a legtöbben „úgy tűnik”, rendben vannak. Hasonlóan nyiltkozott Ed Lee San Franciscó-i polgármester is, aki azt mondta, az egész „sokkal rosszabb” is lehetett volna. Az utasok közül sokaknak volt ideje arra, hogy magához ragadja a csomagját, és akadt köztük olyan is, aki menekülés közben visszafordult fényképeket készíteni a lángokban álló gépről. 123-an karcolások nélkül megúszták.
A San Franciscó-i repülőteret a mentési munka alatt lezárták, az éppen arrafelé tartó gépeket a többi kaliforniai repülőtérre irányították át. Négy órával a baleset után két pályát nyitottak meg.
Az Asiana közlése szerint a 214-es járat pilótája 1996 óta dolgozott a cégnél. Azt, hogy mi vezetett az 214-es járat balesetéhez, még hónapokig tart megállapítani. A legfrissebb információk szerint a Boeing hajtóművével nem voltak problémák. Az biztos, hogy a 28 bal pályán nem működött az elektronikus és automata leszállás-segítő rendszer, ezért a személyzet manuális megközelítést hajtott végre. Innen pedig elég bonyolult lesz a baleseti vizsgálat, hogy a végén az amerikai irányítók, vagy a személyzet felelősségét állapítja meg. A variációk száma óriási, a következő napokban számos találgatás és szakértői vélemény elhangzik majd, de a végső igazságot az NTSB bizottsága mondja majd ki, amelyben helyet kap majd a légitársaság, a koreai állam és az áldozatok okán a kínai állam képviselője is.