Kassára tekingetnek a kínaiak
Szlovákiai lapértesülések szerint Bécsben tárgyaltak a U.S. Steel és a kínai Hebei Iron and Steel (HBIS) képviselői. Az amerikai óriáscég ugyanis egyetlen európai leányvállalatának, a kassai Vasműnek az eladását is fontolgatja, hogy konszolidálja azokat a veszteségeit, amelyekkel odahaza szembesült a világpiacot dömpingáron elárasztó kínai acél miatt. A HBIS állítólag a Dunaferr iránt is érdeklődik.
Tavaly a kínaiak 110 millió tonna acélt exportáltak, a kétszeresét annak a mennyiségnek, mint egy évvel korábban. Ráadásul áron alul, hiszen vetélytársaikhoz képest tonnánként legalább 50 dollárral kevesebbet kérnek. Az Európai Unió behozatali vámmal szeretné fékezni a folyamatot, egyelőre azonban nem sok sikerrel. A tengerentúlon és Nyugat-Európában a többi gyártó csökkenti a termelést, ezreket bocsátanak el – foglalta össze az acélválság lényegét Lukás Lóci, a Capital Markets tanácsadó cég elemzője.
Forrósodik a hangulat az eladás körül U. S. Steel |
Ezek a hírek a kassai Vasmű alkalmazottait, de a pozsonyi kormányt is nyugtalanítják. Utóbbit főleg azért, mert a Vasmű a jelentős munkanélküliséggel bajlódó kelet-szlovákiai térség legnagyobb munkaadója: tavaly 10 370 alkalmazottnak és több ezer beszállítónak nyújtott megélhetést. A Fico-kabinet ennek tudatában kötött egyezséget 2013-ban az amerikai tulajdonossal, ami alapján a cég más szlovákiai nagyvállalatokhoz hasonlóan kedvezményes áron kapja a villanyáramot, cserébe viszont nem hajt végre tömeges elbocsátást.
Emiatt a cégvezetők mozgástere korlátozott. Egyelőre csupán minimális létszámú, az adminisztráció terén dolgozó kollégától váltak meg, januárban pedig egy hónapra bevezették a négynapos munkahetet. Az alkalmazottak az ötödik, le nem dolgozott munkanapért bérük 60 százalékát kapták meg. A munkaadó felajánlotta nekik azt is, hogy aki önként távozik, annak havi átlagbérének tízszeresét folyósítják. A lehetőséggel azonban mindössze 85-en éltek, ők egyenként átlagosan 18 700 euróval távozhattak.
Mindez rövid távon rontott, hosszabb távon pedig nem javított a kassai acélmű mérlegén: bár a termelési kapacitás kihasználtsága elérte a 90 százalékot, év végére elolvadt a nyereség. Az anyavállalat vesztesége pedig elérte a 161 millió eurót. Korábban már megszabadultak a szendrői (Smederevo) acélgyártól, amelyet 2003-ban 23 millió dollárért vásároltak meg a szerb kormánytól. Ezt egy évtizeddel később egy dollárért vásárolta vissza tőlük a belgrádi kabinet, hogy megmentse ötezer alkalmazott munkahelyét.
A céget nemrég a HBIS vette meg, 46 millió euróért. A kínai fél ígéretet tett arra, hogy senkit sem bocsát el, és további 300 millió eurós befektetéssel acélcsöveket gyártó üzemet épít fel. Az újabb célpont Kassa vagy a Dunaferr lehet. Szlovák lapok úgy tudják, hogy a kínai vezetők már megnézték a dunaújvárosi gyárat, nemrég pedig Bécsben tárgyaltak az amerikai tulajdonossal a kassai acélmű megvásárlásáról. A U.S. Steel állítólag egymilliárd dollárban szabta meg az árat, ám a kínai érdeklődő csupán ennek az összegnek a felét lenne hajlandó kifizetni. Miként a másik aspiráns, a cseh Moravia Steel is.
Az amerikaiak egyelőre szeretnék felpuhítani a pozsonyi kabinettel kötött egyezséget, hogy mielőbb felmondhassanak legalább 1500 alkalmazottnak. Lubos Vanco, a KPMG tanácsadó cég elemzője szerint ez a lépés akkor is indokolt, ha az acélmű eladását tervezik, mert a karcsúsított állomány mindig jó ajánlólevél.