Karlsruhén a világ szeme

Nagy várakozás előzi meg a német alkotmánybíróság holnapi döntését arról, hogy az Európai Stabilitási Mechanizmusnak (ESM) keresztelt állandó európai mentőcsomag, illetve a fiskális paktum összeegyeztethető-e a német alkotmánnyal.

 Árgus szemekkel figyelik a döntést Brüsszelben – sőt a New York-i börzén, illetve a Fehér Házban is –, attól tartva, hogy mindez megakaszthatja a válságkezelést, és akadályokat gördíthet a további integráció elé.

Nem tart ettől Emanuel Richter, az Aacheni Egyetem politikatudományi intézetének professzora. A demokráciát és európai integrációt kutató Richter úgy véli, a karlsruhei testület nagy valószínűséggel csak azt erősíti meg, amit már korábban is tudni lehetett: a mentőalapokról való döntésekbe minden esetben be kell vonni a Bundestagot, azaz a képviselőknek szavazniuk kell róla. Ez egyébként eddig is megtörtént, igaz, inkább csak „formálisan”.

Emlékezetes, hogy legutóbb, amikor szükség volt a német képviselők támogatására, Angela Merkel kancellár villámgyorsan hazautazott Brüsszelből, és a Bundestag még aznap – a pártelnökök és frakcióvezetők utasítását követve – rábólintott a mentőcsomagokra. De ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a politikusok ellenőrizni is tudják, hová megy a német adófizetők pénze – mutat rá Richter. „Sokat elmond a mai Európáról, hogy mindenki a német alkotmánybíróság döntést figyeli, holott van még rajtunk kívül 26 tagállam, amelynek szintén megvan a maga alkotmánybírósága. Ez egyrészt jelzi Németország súlyát, másrészt azt is, hogy nálunk egyre intenzívebb vita zajlik arról, merre és hogyan haladjon tovább Európa”.

A németeknél az utóbbi időben szóba került, hogy – amennyiben az integráció tovább mélyül, és esetleg létrejön egy közös európai pénzügyminisztérium – akár új alkotmányra is szükség lehet. Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter pedig azt sem zárta ki, hogy az ügyben népszavazást tartanak majd. Emanuel Richter ezt inkább politikai lózungnak tartja: a német alkotmány ugyanis arról híres, hogy rengeteg módosítást elvisel. Belefért annak idején a német egyesülés is, akkor sem született új alaptörvény. De még népszavazást sem tartottak. „Egyelőre úgy néz ki, hogy nem lesz szövetségi állam az Európai Unióból, a fiskális unió szintjén a döntések továbbra is kormányok között születnek. Létrejön tehát egy „Mageurópa-tanács”, ahol a nagyok: a németek, a franciák és bizonyos fokig a britek szabják majd meg az irányt.  

Németországban eközben intenzív vita folyik Európáról, és ebben a németek szerepéről. Az elmúlt években a német lakosság is egyre Európa-ellenesebb lett, mert nem érti – különösen a német gazdaság lendületét látva –, miért is kellene szolidaritást vállalnia a déli országokkal. Richter szerint ebben a politikusok is hibásak: a lisszaboni szerződés preambulumában még szó van arról, hogy az államok szolidárisak egymással, ám a szerződés 125-ik cikke már kizárja egymás kisegítését. Ezt viszont kormányközi döntésekkel felülbírálták, vagy ha úgy tetszik, hatályon kívül helyezték a szerződést. Ezek után kiben bízzon az állampolgár?

A hagyományosan Európa-barát német politikai pártok sem egységesek, párton belül is eltérnek a vélemények arról, hogy milyen Európára lenne szükség, ám ennek is van jó oldala: megfelelő alapot teremt a termékeny és demokratikus vitához. – Angela Merkel kancellár olyan, mint egy válságmenedzser: mindig a következő feladatra koncentrál. Világos stratégiája, víziója Európáról neki sincsen – fogalmaz a professzor, aki – demokráciakutatóként –külön érdeklődéssel figyeli, ahogy egymás után nyernek teret a technokrata kormányok Európában. Még az amúgy komoly demokratikus felhatalmazással bíró Merkel is így kormányoz. „Ezek a kormányok arra koncentrálnak, hogy a következő feladatot megoldják, ami jelen esetben az állami kiadások rendbetétele, a takarékoskodás.  Görögországban látszik a legjobban, hogy a kormány az államot menti, gyakran az emberek, a választók rovására. Ez egy demokráciában meglehetősen paradox helyzet, mert megkerülhetetlen a kérdés: kit képviselnek a politikusok? A választókat vagy a pénzügyi szereplőket, akik viszont cserébe megmentik az államot?”

A német alkotmánybíróság bejelentés közben. Sokminden belefér
President of the German Constitutional Court Andreas Vosskuhle (4th R) reads the verdict on the German government's European Stability Mechanism and the Euro Plus Pact in Karlsruhe, in this June 19, 2012 file photo. Angela Merkel may be the most powerful woman in Europe, but this week the chancellor's plans to save the euro lie in the hands of Vosskuhle, the supreme court judge known as Germany's most powerful man. In a ruling with global ramifications, the Constitutional Court is expected on September 12 to allow an EU bailout fund and budget pact, although most legal experts expect it to impose conditions to show that parliament controls Germany's budget. REUTERS/Alex Domanski/Files (GERMANY - Tags: BUSINESS CRIME LAW POLITICS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.