Kancellár-metró mezei utasoknak
Az U55-öst „kancellármetrónak” is hívják, a két jelenlegi végállomás közötti egyedüli megálló ugyanis a Bundestag képviselői irodaháza és a szemben lévő kancellári hivatal között található.
A Bundestag-állomást tavaly tavasszal már használhatta a nagyérdemű. Igaz, ott nem szellemvasút járt, hanem mint arról lapunkban is beszámoltunk Mozart Varázsfuvolájának modern felfogású változatát játszották komoly sikerrel.
Maga a metróépítkezés közel másfél évtizedig tartott, a sokak szerint elátkozott beruházást elképesztő botrányok sorozata kísérte. Eredetileg azt tervezték, hogy az Alexanderplatzon véget érő 5-ös metróvonalat az Unter den Linden alatt egészen Berlin északkeleti részén lévő Tegeli repülőtérig meghosszabbítják, az útvonalat azonban alaposan megnyirbálták.
A szövetségi állam és a berlini tartományi szenátus között dúló finanszírozási vitákat végül egy sajátos kompromisszummal zárták le: az U5-öst csak a 2006-os labdarúgó-világbajnokságra elkészülő új Főpályaudvarig építik meg, magát a beruházást azonban nem az Alexanderplatztól, hanem ellenkező irányból kezdik meg - emlékeztetett a Berliner Zeitung.
A kilencvenes évek közepén az alagutakat nagy erőkkel el is kezdték fúrni, a berlini magyar nagykövet irodájából nemcsak a Brandenburgi kapura, hanem a téren tátongó metró-lyukra is pazar kilátás nyílt. A földalatti munkálatokra 150 millió eurót el is költöttek, amikor az állandóan pénzszűkében lévő berlini szenátus úgy döntött, hogy a Pariser Platznál véget ér a metró.
Miközben a szövetségi állam a tartományi jogú fővárossal birkózott, vízbetörések és egyéb súlyos technikai problémák késleltették az építkezést. A 2006-os futball-vb-re az U55-ös nem is készült el, a jó egy hét múlva kezdődő atlétikai világbajnokság résztvevői a turistahadakkal együtt azonban már pendlizhetnek a kancellár-metrón. A dolgok jelenlegi állása szerint az Alexanderplatzig hátralévő szakaszt 2017-re fejezik be.
A kancellár-metró eddig 320 millió euróba került, a további építkezés minimum újabb 433 millió eurót igényel - írta a Der Tagesspiegel. A presztízs-beruházást finanszírozó adófizetőket pedig azzal próbálják „kárpótolni”, hogy a mezei utasok az augusztus 8-i nyitónapon ingyen tehetik meg az 1, 8 kilométeres szakasz a tízpercenként közlekedő sárga szerelvényekkel.