Kancellár-metró mezei utasoknak

Mindössze három percig tart az út Berlin legújabb metró-szakaszán, de az U55-ös vonalon utazók szombattól elmondhatják magukról: Németország legrövidebb, de egyben legdrágább földalattiján utaznak az űrhajóra hasonlító Főpályaudvar és a Brandenburgi kapunak is otthont adó Pariser Platz között.

Az U55-öst „kancellármetrónak” is hívják, a két jelenlegi végállomás közötti egyedüli megálló ugyanis a Bundestag képviselői irodaháza és a szemben lévő kancellári hivatal között található.

A Bundestag-állomást tavaly tavasszal már használhatta a nagyérdemű. Igaz, ott nem szellemvasút járt, hanem mint arról lapunkban is beszámoltunk Mozart Varázsfuvolájának modern felfogású változatát játszották komoly sikerrel.

Maga a metróépítkezés közel másfél évtizedig tartott, a sokak szerint elátkozott beruházást elképesztő botrányok sorozata kísérte. Eredetileg azt tervezték, hogy az Alexanderplatzon véget érő 5-ös metróvonalat az Unter den Linden alatt egészen Berlin északkeleti részén lévő Tegeli repülőtérig meghosszabbítják, az útvonalat azonban alaposan megnyirbálták.

A szövetségi állam és a berlini tartományi szenátus között dúló finanszírozási vitákat végül egy sajátos kompromisszummal zárták le: az U5-öst csak a 2006-os labdarúgó-világbajnokságra elkészülő új Főpályaudvarig építik meg, magát a beruházást azonban nem az Alexanderplatztól, hanem ellenkező irányból kezdik meg - emlékeztetett a Berliner Zeitung.

A kilencvenes évek közepén az alagutakat nagy erőkkel el is kezdték fúrni, a berlini magyar nagykövet irodájából nemcsak a Brandenburgi kapura, hanem a téren tátongó metró-lyukra is pazar kilátás nyílt. A földalatti munkálatokra 150 millió eurót el is költöttek, amikor az állandóan pénzszűkében lévő berlini szenátus úgy döntött, hogy a Pariser Platznál véget ér a metró.

Miközben a szövetségi állam a tartományi jogú fővárossal birkózott, vízbetörések és egyéb súlyos technikai problémák késleltették az építkezést. A 2006-os futball-vb-re az U55-ös nem is készült el, a jó egy hét múlva kezdődő atlétikai világbajnokság résztvevői a turistahadakkal együtt azonban már pendlizhetnek a kancellár-metrón. A dolgok jelenlegi állása szerint az Alexanderplatzig hátralévő szakaszt 2017-re fejezik be.

A kancellár-metró eddig 320 millió euróba került, a további építkezés minimum újabb 433 millió eurót igényel - írta a Der Tagesspiegel. A presztízs-beruházást finanszírozó adófizetőket pedig azzal próbálják „kárpótolni”, hogy a mezei utasok az augusztus 8-i nyitónapon ingyen tehetik meg az 1, 8 kilométeres szakasz a tízpercenként közlekedő sárga szerelvényekkel.

Az U55-ös vonal befut a Bundestag-állomásra
The new U-Bahn underground line U55 train makes a stop at Bundestag railway station during a media tour in Berlin, August 7, 2009. The new 'Kanzlerlinie' (Chancellor line) consisting of only three stations and not connecting to any other U-bahn line, runs from the Brandenburg Gate to Hauptbahnhof railway station. The line will be inaugurated on August 8, 2009. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY) 2009-08-07,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.