Kalóztámadás Európa partjainál?
A máltai felségjelzés alatt közlekedő hajó július 22-én indult Finnországból. Az orosz Echo Moszkvi rádió információi szerint két nappal később a Balti-tengeren egy tízfős, felfegyverzett csoport lépett a hajó fedélzetére, a svéd kábítószer-ellenes felügyelet tagjaiként bemutatkozva. Tizenkét órán keresztül kutatták át a hajót, amely - miután az ellenőrők leszálltak róla - Dánián át folytatta útját a brit szigetek felé. Utoljára Nagy-Britanniánál, a La-Manche csatornán áthaladva lépett kapcsolatba a partmenti őrséggel. A spanyol partoknál már nem jelent meg az Arctic Sea, ám a hatóságok kizártnak tartják, hogy segélyjelzés nélkül elsüllyedt volna a száz méteres hajó.
London verziója szerint a magukat svéd ellenőröknek kiadó fegyveresek valószínűleg mégsem szálltak le, hanem átvették a hajó irányítását. A brit partmenti őrség, amely semmi gyanúsat nem észlelt, feltehetően már a kalózoktól kapott válaszokat.
Dmitrij Medvegyev orosz elnök a hajó felkutatásával Anatolij Szergyukov védelmi minisztert bízta meg. A hajó eltérítésének körülményei alapján szakértők szerint a hajó egészen mást - vélhetően katonai szempontból fontos árut - szállíthatott.
Az Echo Moszkvi értesülései szerint a magáról utoljára július 29-én jelt adó hajó orosz matrózainak rokonai már napok óta jelezték aggodalmukat, ám a kutatás mégis csak szerdán indult meg, nyolc nappal azután, hogy a hajó nem futott be a tervezett időpontban Algírba.
Az orosz haditengerészet főparancsnoka, Vlagyimir Viszockij utasította a flotta térségben lévő hajóit az Arctic Sea felkutatására, igaz, annak lehetséges tartózkodási helye Nagy-Britanniától Nyugat-Afrikáig húzódhat. Marokkó jelezte, hogy területén nem tud a keresett hajóról.