Járatcsökkentések és drasztikus elbocsátások a szlovák vasutaknál
A szlovák-magyar határ mentén mától öt regionális vonalon teljesen megszűnt a vasúti forgalom. Mától nem indítják a Párkánytól (Stúrovo), Fülektől (Filakovo) és Kassától a magyar határig közlekedő járatokat sem.
További takarékossági intézkedésként pedig az idén 3731 alkalmazottat, jövőre pedig további 1300-zat bocsátanak el a három szlovákiai állami vasúttársaságtól. A személyszállítást végző ZSSK 1700, a teherszállítással foglalkozó Cargo 1800, a vasúti infrastruktúrát működtető ZSR cég pedig 231 személytől válik meg. Ezzel a személyi állományuk együttvéve 26 ezerre csökken – jelentette be Ján Fígel szlovák közlekedési miniszter. Közölte azt is, hogy elsősorban a nyugdíjkorhatárt elért munkatársaiktól válnak meg, a többi elbocsátott számára pedig különböző átképző tanfolyamokat szerveznek és ezek költségeit is állják. A tárcavezető szerint a három cég adósságállománya már az egymilliárd euróhoz közelít. -- Emiatt csak két lehetőségünk maradt. Vagy további eurómilliókat pumpálunk a mai állapotában feneketlen zsákhoz hasonlítható társaságokba vagy végre olyan döntéseket hozunk, amelyek eredményeként belátható időn belül talpra állíthatjuk és fokozatosan korszerűsíthetjük a végveszélybe került cégeket, amelyek három éven belül már nem lesznek veszteségesek – tette hozzá.
Bejelentette azt is, hogy több vasúti vonalat magán társaságok bérelhetnek. A Révkomárom és Pozsony közötti szakaszt jövő márciustól a cseh Student Agency magán társaság leányvállalata, a RegioJet üzemelteti majd. -- Korszerű, Bombardier Talent típusú szerelvényeket állítunk forgalomba, amelyek a német vasutakon is közlekednek. Ezekkel lényegesen lerövidítjük a menetidőt, ezért velünk sokkal gyorsabban érnek majd az utasok a Csallóközből Pozsonyba, illetve haza, mint a közutakon gépkocsival vagy autóbusszal. Jövőre legalább egymillió, 2013-tól pedig évente kétszer ennyi utast szeretnénk szállítani – nyilatkozta lapunknak Jirí Schmidt kereskedelmi igazgató.