Hokitragédia: még keresik a fekete dobozokat
A sérültek egyike súlyos, a másik válságos állapotban van. Égési sérüléseik kezelésére a fővárosból rendeltek ki szakorvosokat.
A Jaroszlavli Területen háromnapos gyászt rendeltek el a légiszerencsétlenségben meghalt sportolók emlékére. A Lokomotiv székházához virágokat, gyertyákat visznek az emberek, és egész Oroszországban sok sportrendezvényen gyászszalaggal versenyeznek csütörtökön a sportolók.
Jaroszlavlban szerda óta nemzetközi politikai fórumot tartanak, amelyre sok külföldi politikus mellett csütörtökön oda utazik Dmitrij Medvegyev elnök is. Hivatalos közlés szerint legelőször felkeresi a baleset helyszínét, és értekezletet is tart az illetékes főhatóságok képviselőivel.
A gép fekete dobozait csütörtökön reggel még keresték, a feltételezések szerint a víz alá került farrészben vannak.
Az áldozatok többségét a Volgában, illetve az ott beleömlő Tunosonka folyóban találták meg, a helyi Tunosna repülőtértől nem egész két kilométernyire, ahová a gép mintegy 100 méteres magasságból zuhant.
Az első feltételezések szerint a Jak-42 egy antennába ütközhetett felszállás közben, vagy három hajtóműve közül az egyik felmondta a szolgálatot. Szakértők a csütörtöki lapokban elmondták: a Jak-42 két hajtóművel gond nélkül repül, de a felszálláshoz mindháromra szükség van.
A gépet a Jak-Szervisz elnevezésű charter légitársaság üzemeltette, és az űrkutatás terén tevékenykedő Hrunyicsev Intézettől bérelte. Belül egyetlen VIP-szalonnak van berendezve, és a lapok értesülései szerint gyakran vették igénybe sportcsapatok. Ez volt a társaság egyetlen ilyen gépe, a további négy Jak-40-es.
A Jak-42 közepes távolságokra a Jakovlev intézetben tervezett gép, amelyet az Il-18 és a Tu-134-es gépek felváltására szántak. Első ízben 1975-ben emelkedett a levegőbe, és széles közben 1980 végén kezdték használni. A gép utazósebessége 810 kilométer/óra, utazó magassága 9100 méter, egyhuzamban 2900 kilométert tud megtenni, 120 utasra tervezeték, személyzete két pilóta és egy fedélzeti mérnök. A szmolenszki és a szaratovi repülőgépgyárakban gyártották 2002-ig, összesen 183 darab készült, és ebből többet szállítottak Kubába és Kínába. Az összes Jak-42 közül 9 szenvedett balesetet, 562 emberéletet oltva ki.
Oroszországban igen gyakoriak a légi balesetek, és nem telik el úgy nap, hogy a hatalmas országban legalább egy-két géppel ne lenne menet közben műszaki probléma, a kényszerleszállások mindennapiak. A szakértők ezt a csütörtöki lapokban is a géppark elöregedésével hozzák összefüggésbe, valamint azzal, hogy a kisebb magántársaságok elsősorban a pénzkeresetet tartják szem előtt, s nem a biztonságot.
Szergej Sojgu, a rendkívüli helyzetek minisztere a minap úgy nyilatkozott: magánvéleménye szerint ahhoz, hogy kevesebb repülőgép zuhanjon le, nem az orosz repülőgépipart kellene támogatni és várni az eredményeket, hanem annyi új gépet kellene vásárolni, amennyire szükség van. Gennagyij Gudkov, az állami duma biztonsági kérdésekkel foglalkozó bizottságának elnök-helyettese emlékeztetett az utóbbi idők hajó- és repülőgép-baleseteire, és úgy vélte, ez azt mutatja, hogy „a nemzet minden téren degradálódik”.