Hokitragédia: még keresik a fekete dobozokat

Jaroszlavlban, ahol szerdán lezuhant egy Jak-42 típusú repülőgép a fedélzetén a helyi Lokomotiv jégkorong-csapattal, csütörtök reggelre megtalálták mind a 43 áldozatot, a két életben maradt utas életéért pedig harcolnak az orvosok.

A sérültek egyike súlyos, a másik válságos állapotban van. Égési sérüléseik kezelésére a fővárosból rendeltek ki szakorvosokat.

Szurkolók gyászolnak Jaroszlavlban
Men light candles in memory of victims of a plane crash, in downtown Yaroslavl September 7, 2011. The passenger plane carrying a Russian ice hockey team to a season-opening match crashed after takeoff from a provincial airport on Wednesday, killing 43 people and leaving two survivors in grave condition. The crash of the Yak-42 aircraft outside Yaroslavl, whose victims included foreign stars playing for the Kontinental Hockey League (KHL) team Lokomotiv, plunged the sports world into grief and marred a showcase political forum featuring President Dmitry Medvedev. REUTERS/Denis Sinyakov (RUSSIA - Tags: TRANSPORT DISASTER SPORT ICE HOCKEY TPX IMAGES OF THE DAY)

A Jaroszlavli Területen háromnapos gyászt rendeltek el a légiszerencsétlenségben meghalt sportolók emlékére. A Lokomotiv székházához virágokat, gyertyákat visznek az emberek, és egész Oroszországban sok sportrendezvényen gyászszalaggal versenyeznek csütörtökön a sportolók.

Jaroszlavlban szerda óta nemzetközi politikai fórumot tartanak, amelyre sok külföldi politikus mellett csütörtökön oda utazik Dmitrij Medvegyev elnök is. Hivatalos közlés szerint legelőször felkeresi a baleset helyszínét, és értekezletet is tart az illetékes főhatóságok képviselőivel.

A gép fekete dobozait csütörtökön reggel még keresték, a feltételezések szerint a víz alá került farrészben vannak.

Az áldozatok többségét a Volgában, illetve az ott beleömlő Tunosonka folyóban találták meg, a helyi Tunosna repülőtértől nem egész két kilométernyire, ahová a gép mintegy 100 méteres magasságból zuhant.

Az első feltételezések szerint a Jak-42 egy antennába ütközhetett felszállás közben, vagy három hajtóműve közül az egyik felmondta a szolgálatot. Szakértők a csütörtöki lapokban elmondták: a Jak-42 két hajtóművel gond nélkül repül, de a felszálláshoz mindháromra szükség van.

A gépet a Jak-Szervisz elnevezésű charter légitársaság üzemeltette, és az űrkutatás terén tevékenykedő Hrunyicsev Intézettől bérelte. Belül egyetlen VIP-szalonnak van berendezve, és a lapok értesülései szerint gyakran vették igénybe sportcsapatok. Ez volt a társaság egyetlen ilyen gépe, a további négy Jak-40-es.

A Jak-42 közepes távolságokra a Jakovlev intézetben tervezett gép, amelyet az Il-18 és a Tu-134-es gépek felváltására szántak. Első ízben 1975-ben emelkedett a levegőbe, és széles közben 1980 végén kezdték használni. A gép utazósebessége 810 kilométer/óra, utazó magassága 9100 méter, egyhuzamban 2900 kilométert tud megtenni, 120 utasra tervezeték, személyzete két pilóta és egy fedélzeti mérnök. A szmolenszki és a szaratovi repülőgépgyárakban gyártották 2002-ig, összesen 183 darab készült, és ebből többet szállítottak Kubába és Kínába. Az összes Jak-42 közül 9 szenvedett balesetet, 562 emberéletet oltva ki.

Oroszországban igen gyakoriak a légi balesetek, és nem telik el úgy nap, hogy a hatalmas országban legalább egy-két géppel ne lenne menet közben műszaki probléma, a kényszerleszállások mindennapiak. A szakértők ezt a csütörtöki lapokban is a géppark elöregedésével hozzák összefüggésbe, valamint azzal, hogy a kisebb magántársaságok elsősorban a pénzkeresetet tartják szem előtt, s nem a biztonságot.

Szergej Sojgu, a rendkívüli helyzetek minisztere a minap úgy nyilatkozott: magánvéleménye szerint ahhoz, hogy kevesebb repülőgép zuhanjon le, nem az orosz repülőgépipart kellene támogatni és várni az eredményeket, hanem annyi új gépet kellene vásárolni, amennyire szükség van. Gennagyij Gudkov, az állami duma biztonsági kérdésekkel foglalkozó bizottságának elnök-helyettese emlékeztetett az utóbbi idők hajó- és repülőgép-baleseteire, és úgy vélte, ez azt mutatja, hogy „a nemzet minden téren degradálódik”.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.