Hatalmas botrányt kavartak az iskolaigazgató szavai

„A hozzánk járó gyerekek egyharmada az iskola elvégzése után kereskedelmi iskolában, esetleg gimnáziumban tanul tovább, osztályonként egy ha eljut az egyetemig. További egyharmad örülhet, ha szakiskolába kerül tanoncnak. S van egy olyan egyharmad, amely semmiféle továbbtanulásra nem alkalmas. Elveszett generáció, gyakorta olyan családok gyermekei, amelyek szociális segélyből élnek, s ezzel meg is elégszenek. S ez a jövő vár rájuk is” – figyelmeztetett nemrégiben egy bécsi iskolaigazgató.

Andrea Wallach egy olyan, 250 tanulót oktató új gimnázium (a magyar nyolcosztályos általános iskola felső négy évének megfelelő oktatási forma) vezetője, ahol a gyerekek 98 százalékának nem német az anyanyelve. „Szerbek, lengyelek, törökök, szomáliaiak, irakiak, szíriaiak, bosnyákok, indiaiak, csecsenek, albánok, magyarok, szlovákok, akik leképezik a bécsi lakosságot” – nyilatkozta a negyven éve tanító, a vegyes összetételű iskolát több mint másfél évtizede igazgató pedagógus. Szavai hatalmas botrányt kavartak.

Wallach szerint a gyerekek nagy részét lehetetlen megtanítani a német nyelvre, e nélkül pedig nem lehet más tantárgyakat okítani. A legtöbb diák csak az iskolában hall németet, a heti öt tanóra pedig nem elegendő. Sok tanuló egyszerűen két világban él. Világos szabályok között, egyenrangúként az iskolában – aztán odahaza szegénység, erőszak, elnyomás közepette.

Az igazgatónő kifakadására az oktatási minisztérium fejmosással válaszolt. Levélben tanácsolták neki, hogy ha ennyire nincs fogalma az oktatásról, akkor jobb, ha nem mond véleményt.

A Népszabadság kérdésére ­Paul Kimberger szakszervezeti vezető azt mondta, nem csak egy iskola problémájáról van szó, s az oktatáspolitikusok igyekeznek elfojtani az iskolák szintjéről érkező bírálatokat. Ő maga tizenöt éven át tanított ilyen iskolában, s hasonlóak a tapasztalatai. A gondok ma egész Ausztriára jellemzőek, ami szerinte a tanulók sokszínűségével függ össze.

Tavaly ősz óta tízezer iskoláskorú menekült gyermek érkezett Ausztriába, aki nem tud németül, de sokuk az anyanyelvén is analfabéta. A fővárosi iskolák túlzsúfoltsága új források nélkül nem enyhíthető: Bécsben átlagosan 21,8 gyerek jár egy osztályba, míg a sokkal jobb eredményeket elérő burgenlandi iskolákban az osztálylétszám átlagosan csak 16,4. Wallach iskolájában is megpróbáltak két osztályból három kisebbet szervezni, ehhez azonban nem volt elegendő pénz.

A helyzet súlyos, sok panasz érkezik az iskolákból, de ezek közül csak kevés eset kerül a nyilvánosság elé. Egy nyugdíjas igazgató szerint nem a menekült gyerekekkel van a gond, ők nagyon is akarnak németül tanulni. A második generációs tanulók okozzák a legtöbb nehézséget. Ők az anyanyelvüket már rosszul beszélik, viszont sokan németül sem tudnak rendesen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.